کد خبر: ۲۱۸۸۲

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان همدان برنگشتن زنبوران عسل به کندوهای خود را مشکل اصلی زنبورداران اعلام کرد.

دکتر "رسول سلگی" در گفت و گو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد: زنبور عسل به دو فاکتور اصلی تغذیه و هوای سالم نیاز دارد تا بتواند زندگی عادی داشته باشد اما این دو فاکتور با وجود ریزگردها قابل تامین نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهد گل‌ها با وجود ریزگردها آلوده می‌شود و زنبوران با مصرف این شهدها دچار بیماری تنفسی از جمله عفونت ریوی می‌شوند.

وی ادامه داد: زنبور عسل مادر بعد از دریافت شهد برای نوزادانش احتمال دارد مواد غذایی ببرد و به این ترتیب تعداد زیادی از زنبوران عسل نوزاد از بین می‌روند و جمعیت زنبوران عسل تهدید می‌شود.

سلگی تاکید کرد: در حال حاضر بیماری سی سی دی یا همان بیماری برنگشتن زنبوران عسل به داخل کندو در استان همدان وجود دارد و به این ترتیب زنبورداران را با خسارت مالی زیادی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد زنبوران به علت وجود گرد و غبار نمی‌توانند کندوی خود را پیدا کنند و گم می‌شوند همچنین نوزادان زنبوران عسل با مصرف مواد آلوده دچار مریضی شده و می‌میرند.

مسئول اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی همدان با بیان اینکه نمی‌توان جلو ورود ریزگردها را گرفت، گفت: زنبورداران در مواقعی که هوا آلوده است تا حد امکان زنبورها را در مسیر غبار قرار ندهند همچنین مواد مکمل شهد و غذایی آب و شکر در اختیارشان قرار دهند تا این زنبوران برای دریافت مواد غذایی مجبور به طی کردن مسافت طولانی نباشند و راه را گم نکنند.

وی با بیان اینکه در استان همدان تعداد کل زنبورستان‌ها 2175 است، تصریح کرد: تعداد کل کندوها 210 هزار کلنی و کندو است. همچنین میزان تولید زنبوران عسل در استان همدان 1850 تن عسل در سال است که متاسفانه با وجود ریزگردها و غبار موجود در هوا میزان تولید عسل کاهش یافته است.

وی اشعه‌های موبایل بر روی زندگی زنبوران عسل تاثیرگذار اعلام و اظهار کرد: علاوه بر گرد و غبار اشعه‌های موبایل بر تشدید بیماری CCD و یا همان بر نگشتن زنبوران عسل به کندوهای خود تاثیر گذار بوده و زنبوران عسل نیز از این موضوع رنج می‌برند.

 

 

برچسب ها: زنبور، ریزگرد، CCD،
نظر شما
ادامه