کد خبر: ۲۲۰
سازمان دامپزشکی به‌جای اینکه دنبال راه‌حل باشد کارهای خود را توجیه می‌کند در صورتی که کارشان توجیه‌ناپذیر است چراکه متاسفانه داروهایی که توسط این سازمان وارد می‌شوند تخصصی نبوده و به دلیل کم بودن ماده موثره این داروها در مورد برخی بیماری‌ها در مقابل بیماری زنبورها مقاومت ایجاد می‌کند...

می‌گویند زنبورها به لحاظ نقش گرده‌افشانی تامین‌کننده امنیت غذایی کشور هستند ولی متاسفانه از زنبورها تنها تولید عسلشان شناخته شده و حتی بسیاری از مسوولان نیز از نقش گرده‌افشانی و در نتیجه اهمیت آن در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی اطلاعی ندارند.

 صنعت زنبورداری در کشور ما 60 هزار خانوار زنبوردار را به خود مشغول و برای 300 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است ولی متاسفانه با وجود اینکه این موجودات کوچک درعین تولید بسیار ارزشمند خود، با گرده‌افشانی نیز محیط زیست را برای زندگی بهتر انسان‌ها مطلوب‌تر می‌کنند ولی مدتی است که می‌شنویم زنبورداران از کارکرد متولیان این بخش و درباره این صنعت ابراز نارضایتی و نگرانی می‌کنند.

اخیرا نیز با اعلام خبر بروز عارضه ccd(فروپاشی زنبورستان‌ها) نگرانی‌های تولیدکنندگان این بخش دوچندان شده به‌طوریکه گفته می‌شود بی‌توجهی به این عارضه خطر از بین رفتن این صنعت و به دنبال آن تهدید محیط زیست انسان‌ها را بوجود آورده است.

دراین زمینه عفت رییسی سرحدی ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با اشاره به عارضه ccd یا فروپاشی زنبورستان‌ها، علت بروز این عارضه را عدم درمان به موقع بیماری‌های زنبور عسل ذکر کرد و گفت: در زمینه این بیماری اتحادیه زنبورداران کشور کمتیه‌ای با عنوان "کمیته بررسی بحران در زنبورستان‌ها" تشکیل داده که تاکنون در جمع‌بندی جلسات این کمیته، همه اعضا متفق‌القول شده‌اند که این عارضه خسارت جدی به زنبورستان‌ها وارد کرده و باید جلوی بروز خسارت‌ بیشتر گرفته شود.

وی با تاکید براینکه این کمیته به کار خود ادامه خواهد داد، افزود: مسوولان سازمان‌ دامپزشکی هر بار به یک بهانه از حضور در این جلسات خودداری کرده‌اند ضمن اینکه هنوز بودجه‌ای که قرار بود بخشی از خسارت‌ وارد شده به زنبورستان‌ها را جبران کند به هیات دولت داده نشده و لازم است که مسوولان توضیح دهند در مقابل ایجاد این بحران عظیم در زنبورستان‌ها، چرا اینچنین تاخیر ایجاد شده است؟

رییسی با اشاره به اینکه گزارش بروز این عارضه در استان‌های کشور همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: در پی ایجاد این عارضه در زنبورستان‌ها، زنبورهای بالغ کندو را ترک کرده و بر نمی‌گردند که در نهایت این ترک کندو آنقدر ادامه می‌یابد تا کندو به کلی از هم پاشیده و از بین می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه اینکه رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قول داده در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته باشند، افزود: با توجه به اشتغال ایجاد شده دراین بخش و همچنین به دلیل اهمیت گرده‌افشانی زنبورها لازم است همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان یک صنف خودکفا هستند، برعلاقه تولیدکنندگان این بخش به ادامه تولید تاکید کرد و گفت: در بروز این بیماری سازمان دامپزشکی یکی از مقصران اصلی است چراکه داروی مورد نیاز زنبورستان‌ها را به مقدار لازم و با کیفت توزیع نمی‌کند، ضمن اینکه متاسفانه در نامه رییس سازمان دامپزشکی به وزیر جهاد کشاورزی که وضعیت این عارضه را خواستار شده‌اند، عنوان شده که فرافکنی، ضعف مدیریت و بروز خشکسالی باعث بروز این عارضه شده است.

رییسی با انتقاد از اظهارنظر رییس سازمان دامپزشکی درباره‌ی دلایل بروز این عارضه، تاکید کرد: ما رییس سازمان دامپزشکی را به مناظره می‌طلبیم تا مشخص شود چه کسی ضعف مدیریت دارد؟

او اضافه کرد: سازمان دامپزشکی به‌جای اینکه دنبال راه‌حل باشد کارهای خود را توجیه می‌کند در صورتی که کارشان توجیه‌ناپذیر است چراکه متاسفانه داروهایی که توسط این سازمان وارد می‌شوند تخصصی نبوده و به دلیل کم بودن ماده موثره این داروها در مورد برخی بیماری‌ها در مقابل بیماری زنبورها مقاومت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور حتی درمورد علل عارضه ccd(فروپاشی زنبورستان‌ها) بررسی نمی‌کند، افزود: ما از دولت صدقه نمی‌خواهیم بلکه سهممان را از گرده‌افشانی می‌خواهیم.

رییسی با اشاره به اینکه داروهای مورد نیاز زنبورداران به شکل بسیار نامناسب و در جاهایی که کمترین نیاز دارو را دارند، توزیع می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینگونه توزیع دارو مشخص می‌شود که چه کسانی ضعف مدیریت دارند؟

او با بیان این سوال که چرا یک تشکل نمی‌تواند داروی مورد نیاز خود را وارد کند؟ افزود: ما وقتی نتوانیم داروی مورد نیاز خود را وارد کنیم خسارت می‌دهیم ولی متاسفانه مسوولان دامپزشکی به جای آسیب‌شناسی، این عارضه را کتمان می‌کنند و درحالیکه 50 تا 70 درصد زنبورستان‌های کشور دچار این عارضه شده‌اند اعلام می‌کنند که تعداد بسیار کمی زنبورستان به این عارضه مبتلا شده‌اند.

رییسی خاطرنشان کرد: مدیرکل زنبورعسل کشور نیز با حضور و بازدید از برخی زنبورستان‌های کشور که به صورت تصادفی انتخاب کردند وجود این عارضه و خسارات شدید وارد شده به زنبورستان‌ها را مشاهده کرده‌اند ولی متاسفانه هنوز هم باور ندارند که این عارضه در زنبورستان‌ها وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با تاکید بر اینکه عارضه ccd،هیچ ربطی به خشکسالی ندارد، افزود: عدم تامین داروهای مورد نیاز زنبورستان‌ها باعث ایجاد این عارضه شده است.

وی با اشاره به اینکه زنبورستان‌های کشور بیمه نیستند، تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند مطرح کردن عارضه ccd از سوی ما برای دریافت بیمه است در حالیکه ما بیمه نیستیم و هنوز تولیدکنندگان این بخش سلامت کاری خود را حفظ کرده‌اند.

او با بیان اینکه در حال حاضر برخی از زنبورداران کشور به نان شب خود نیز محتاج شده‌اند، افزود: ما برای گرفتن حق خود به سازمان بازرسی کل کشور و هر جایی که لازم باشد شکایت می‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با یادآوری اینکه از تاریخ30/11/86 بروز این عارضه را در زنبورستان‌ به مسوولان گوشزد کردیم، ادامه داد: متاسفانه طی این مدت مسوولان به‌جای رفع مشکل تنها به توهین کردن به تشکل‌ها پرداخته‌اند.

او افزود: زمانیکه رییس سازمان دامپزشکی کشوراعلام کرد که از محل ماده 130 برای زنبورداران دارو تهیه می‌کنند ما خواستیم که ترجیحا داروهایی وارد شود که پسماند در عسل نداشته باشد و حتی از رییس سازمان دامپزشکی خواستیم که توزیع و واردات را نیز به ما واگذار کنند که ایشان نیز پذیرفتند ولی متاسفانه در جلسه مدیر کل‌های استان‌ها نظر ایشان تغییر یافت و اجازه این اقدامات توسط تشکل‌ها را ندادند.

وی تصریح کرد: چگونه آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز زنبورداران را به راحتی و آزاد می‌توان تهیه کرد ولی برای واردات داروها به تشکل‌ها اجازه داده نمی‌شود؟

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه ادامه این روند باعث جمع شدن زنبوردارای در کشورمان می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر زنبورداران نیاز به تغذیه کمکی و دارو دارند و با توجه به این وضعیت نمی‌توان هیچ پیش‌بینی در مورد تولید عسل در سال جاری داشت.

گفتنی است چندی پیش نیز پس از اعلام بروز عارضه ccd توسط مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران، رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در سطح کشور بیماری‌ حادی در حوزه زنبورستان‌ها از نظر آزمایشگاهی تایید نشده است.

وی افزود: به دنبال هر خشکسالی و به دلیل نبود شهد و گرده در طبیعت، زنبورها برای تغذیه با مشکل مواجه می‌شوند که در این حالت باید زنبورستان‌ها از نظر تغذیه دستی حمایت شوند.

او درباره عارضه ccd نیز گفت: این عارضه در حد 5 تا 10 درصد زنبورستان‌ها و در سه یا چهار استان کشور را درگیر کرده است که البته دلیل ایجاد این مشکل نیز مربوط به حوزه‌های پرورش است و بیماری خاصی در زنبورستان‌ها مشاهده نشده است.

همچنین دکتر کورش فضایی ـ ‌مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم‌ابرشیم سازمان دامپزشکی نیز گفته بود: با بررسی‌های صورت گرفته در کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که هنوز پراکندگی بسیاری از این عارضه در کشور وجود ندارد و در حال حاضر به شکل پراکنده این عارضه دیده می‌شود که ممکن است تعداد این پراکندگی از قبل بیشتر شده باشد و البته وضعیت در حال بررسی و تحقیق است.

فضایی با بیان اینکه کمیته فنی زنبورعسل در حال انجام بررسی‌های لازم و نمونه‌برداری از زنبورستان‌هاست، تصریح کرده بود: در هنگام وقوع چنین عارضه‌ای تنها راه چاره ادامه تحقیقات و تقویت کندوهاست که در این زمینه پیشنهاد مدیریت در پرورش و تغذیه و بهداشت زنبورها را می‌دهیم تا اگر عاملی وجود داشته باشد بتوان با آن مقابله کرد.

نظر شما
ادامه