کد خبر: ۲۲۳۲۲

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، جوشاندن به موقع شیر و دفن بهداشتی جنین سقط شده دام را از مهمترین راهکارهای کاهش خطر تب مالت دانست و گفت: دامداران باید جنین سقط شده دام را بصورت بهداشتی معدوم کنند.

«دکتر عبدالله بهمنش» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اقدام برخی دامداران در خوراندن جنین سقط شده دام آلوده به تب مالت به سگ ها را یک امر غیربهداشتی و خطرناک دانست و افزود: یکی از راههای انتشار این بیماری مشترک دام و انسان از طریق سگ صورت می گیرد.

تب مالت یا «بروسلوز» مهمترین بیماری مشترک انسان و حیوان (زئونوز) است و سالانه 19 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند.

این دامپزشک توصیه کرد: برای جلوگیری وایمن سازی خطر انتقال این بیماری ازطریق سگ های دامدارای ها، خانوارهای دامدار جنین های سقط شده دام را بدون دست زدن مستقیم به جنین بلافاصله در خاک معدوم کنند.

وی رعایت موازین بهداشتی، بهداشت فردی، جوشاندن کافی شیر بلافاصله پس از دوشیدن آن از دام را از دیگر مراقبتهای ویژه دانست و گفت: رعایت موارد بهداشتی خطر تب مالت را برای انسان به صورت چشمگیر کاهش می دهد.

بهمنش تصریح کرد: تب مالت یک بیماری مشترک بین دام و انسان است اما با رعایت اصول صحیح بهداشتی و نیز توجه به بهداشت دام و تهیه بهداشتی فرآورده های دامی از مخاطره سرایت این بیماری به انسان کاسته می شود.

وی خارج نکردن دامهای آلوده به تب مالت از گله از سوی دامداران را یکی از راههای سرایت این بیماری به دامهای سالم عنوان کرد و افزود: دامی که براساس تشخیص دامپزشک مبتلا به تب مالت است باید از دامهای سالم جدا و کشتار شود اما برخی دامداران دراین زمینه به موقع اقدام نمی کنند.

وی گفت: دامهای مبتلا به برخی بیماری از جمله سل و تب مالت باید در کشتارگاهها پس از دیگر دامهای سالم ذبح شوند و پس از شتشوی 24ساعت در سردخانه مخصوص نگهداری و سپس استفاده از گوشت آن هیچگونه مشکل بهداشتی نخواهد داشت.

بهمنش از آغاز طرح واکسناسیون دام کهگیلویه وبویراحمد علیه تب مالت خبر داد و افزود: برخی کانون ها و مناطق دارای سابقه تب مالت در اولویت اجرای این طرح است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: درصورت تامین اعتبار، واکسناسیون همه دو میلیون واحد دامی استان علیه بیماری تب مالت در برنامه این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه مشکل حادی در خصوص تب مالت در استان وجود ندارد تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری طرح واکسناسیون دام علیه این بیمار به اجرا درآمده است.

بیماری تب مالت یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق عامل باکتریایی است که دامداران ، روستاییان و مصرف کنندگان شهری مواد لبنی خام و غیراستاندارد را تهدید می کند.

 

 

نظر شما
ادامه