کد خبر: ۲۲۴۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

موج حمایت از محیط زیست در ایران هر روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. گرچه اخبار تاسف بار در خصوص شکار حیوانات و تخریب محیط زیست بازخوردهای بیشتری دارد و حتی ممکن است باعث یاس و نومیدی کسانی شود اما در این میان اتفاقات امیدبخشی هم می افتد که می باید به آنها پرداخت. اتفاقاتی که پیش چشم حریص دوربین ها نیست و بی ادعا اما موثر انجام می گیرد.

به گزارش زیست بوم، مریم وحید زاده به همراه همسر و مادرش در گرمای بی سابقه امسال برای کمک به پرندگان و گربه ها دست به اقدام خلاقانه ای زدند.

وحیدزاده در گفتگویی با زیست بوم ضمن اشاره به ارزشمندی مخلوقات پروردگار و لزوم حمایت از آنها بیان داشت: سلامت محیط زیست و حیوانات یکی از دغدغه های روزمره ی زندگی ماست، به همین منظور ایده نصب سطل آب را عملی کردیم.

وی افزود: ما از هیچ فرصتی برای کمک به حیوانات بی پناه صرف نظر نمی کنیم.به طور مثال باقیمانده ی غذای روزانه را در ظرف های مخصوص می ریزیم ودر گوشه ای از پارک محله برای سگ ها و گربه ها و پرندگان می گذاریم.

این فعال محیط زیست گفت: در این روزها که گرمای بی سابقه ای را در تابستان تجربه می کنیم، شاهد بودیم حیوانات از جمله پرندگان و گربه ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند، من به همراه مادرم میترا عسکری و همسرم مهدی سالاری تصمیم گرفتیم دست به اقدامی عملی بزنیم.

وی افزود: اولین اقدام ما خریدن چندین ظرف آب بود که در محله نصب کنیم و برای حیوانات زبان بسته آب آشامیدنی سالم در دسترس قرار دهیم.

وی در ادامه گفت: ظروف را با سیم به درخت و تیرهای برق محله معالی آباد شیراز وصل کردیم تا باد آنها را جا به جا نکند و نیندازد و بالای هر ظرف یک برگه چسباندیم که در آن از همسایه ها خواستیم در صورتی که ظرف را خالی از آب دیدند آن را با آب تمیز و خنک پر کنند.

وحیدزاده که از فعالان جریان مبارزه با سگ کشی در شیراز است گفت: من از این اقدام عکس گرفتم و در فضای اینستاگرام انتشار دادم تا از همه ی هموطنان در هر محله و شهری از ایران که هستند این اقدام را انجام دهند تا در این تایستان سخت حیوانات کمتری را از دست دهیم.

خانواده ای که برای نجات پرندگان و گربه ها آستین بالا زدند+عکس

خانواده ای که برای نجات پرندگان و گربه ها آستین بالا زدند+عکس

خانواده ای که برای نجات پرندگان و گربه ها آستین بالا زدند+عکس

خانواده ای که برای نجات پرندگان و گربه ها آستین بالا زدند+عکس

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
خداحفظشون کنه،موفق باشن
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
کلاهمان را برداریم و به احترام چنین افرادی سر تعظیم فرود بیاوریم.
ستار
|
-
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
با سلام
با تمام احترامی که به این عزیزان قائل هستم ، باید عرض کنم که آب و غذا دادن به سگها و گربه ها و پرندگان شهری ، ارتباط چندانی به مقوله حفظ محیط زیست و حیوان دوستی ندارد زیرا با آب و غذا ندادن به حیوانات ساکن در کوچه و خیابانها ، مشکل خاصی برای این موجودات ایجاد نخواهد کرد . این حیوانات صدها سال است که با انسانها زندگی میکنند و غالبا نیز از نظر بهداشتی ، مشکل زا هستند ، لذا با آب و غذا دادن به حیواناتی که بهتر از انسانها میتوانند گلیم خود را از آب درآورند ، صرفا باعث ازدیاد آنها و در نتیجه باعث افزایش مشکلات بهداشتی ، اجتماعی و...خواهیم شد .
بنده به عنوان یک دامپزشک عرض میکنم که امروزه نقش فعال پرندگانی مثل گنجشکها در انتقال انواع بیماریهای دامی از منطقه ای به منطقه دیگر بر همگان آشکار شده است ، ضمن اینکه خساراتی که این پرنده بهمراه پرنده دیگری بنام سار بر مزارع و باغات میوه و حتی درختان مثمر خانه های شهری و روستائی وارد میکند غیرقابل محاسبه میباشد.
نقش سگها و گربه ها نیز که در واقع بعنوان حیوانات ولگرد محسوب میشوند ، در سرایت و افزایش انواع بیماریهای مشترک بین حیوان و انسان ، چیزی نیست که از آن چشم پوشی کرد .
لذا محبت بیش از اندازه به چنین حیواناتی که هیچگونه خطر انقراض ، آنها را تهدید نمیکند ، تنها و تنها باعث ایجاد خسارتهای فراوان به جوامع بشری خواهد شد.
بنده معتقدم به جای این کارهای ظاهرسازی و پوپولیستی بهتر است ، بطور اساسی ، افکارمان را اصلاح کرده و بجای افزایش تعداد سگها ، گربه ها ، گنجشکها و کلاغها و سایر موجوداتی که برای ابد با انسانها ، همخانه شده اند ، به فکر جنگلهای مظلوم ، رودخانه های در حال احتضار و حیوانات در حال انقراض کشورمان باشیم . به فکر زباله های انباشته شده ای باشیم که متاسفانه اغلب آنها توسط همان عزیزانی در دل رودخانه ها و جنگلها و صحراها رها شده اند که علاقه عجیبی به سگ و گربه دوستی و گنجشک پروری دارند.
همه موجودات زنده بعنوان مخلوقات الهی ، قابل احترامند ولی باورکنید ، جان یوزپلنگ ایرانی بیشتر از سگهای ولگرد در خطر است ، نسل گربه شنی در حال انقراض است و بیشتر از گربه های کوچه و خیابان نیاز به رسیدگی دارد. باور کنیم که قره خروس ایرانی بیشتر از گنجشکها ، نیاز به حمایت دارد.باور کنیم.
چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید.
نظر شما
ادامه