کد خبر: ۲۲۵۲۴

کارشناس ارشد مرکز اصلاح نژاد دام گفت: حفظ نژادهای بومی در کنار ورود ژن های برتر برای توسعه و افزایش تولید دامی ضروری است.

«علی کاظمی» عصر روز دوشنبه در همایش و کارگاه آموزشی گاو دو منظوره «سیمنتال» دورگه در جمع کارشناسان و دامداران استان سمنان در مرکز آموزش کشاورزی بخش بسطام از توابع شهرستان شاهرود افزود: انتخاب نژاد در آمیخته گری یکی از مهمترین موارد در پرورش نژاد است.

به گفته وی بیش از 40 سال فعالیت آمیخته گری در کشور انجام شده و دانش آموختگان بسیاری در علوم دامی در زمینه ژنتیک دام فعال هستند.

وی ادامه داد: گاوهای بومی کشور حدود 90 درصد سهم خونی گاو سیاه و سفید نژاد هلشتاین هستند.

وی اضافه کرد: تلاقی گاوهای بومی با نژاد «هلشتاین» برای گاوهای شیری ،تلاقی های سه نژادی مطرح است.

این کارشناس یادآور شد که نژاد سیمنتال در تلاقی گاوها به عنوان خط مادری در نظر گرفته شود تا بتوانیم از نژادی بهتر برای کشتار و تولید گوشتی استفاده کنیم.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان در این همایش گفت: با اقدام علمی ، روشهای نوین و کاهش هزینه ها باید تولید دامی را اقتصادی تر کنیم .

مصطفی شاه حسینی افزود: نژاد مذکور به دامداران معرفی و مقایسه و بررسی آن با نژاد هلشتاین ،انتخاب در پرورش گاو مورد نظر را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: برای تولید اقتصادی و کاهش هزینه ها باید به سوی قیمت تمام شده پایین گام برداریم تا به سود آوری لازم برسیم.

به گفته وی این امر باعث تداوم تولیدات دامی و رقابت پذیری در سطح ملی و جهانی خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف همایش یادشده آشنایی و آگاهی بیشتر دامداران استان با نژاد گوشتی و شیری سیمنتال است و جایگزینی آن با نژاد هلشتاین مد نظر نیست بلکه به انتخاب کشاورزان و دامداران بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در استان سمنان نیاز علوفه ای دامداران 950 هزار تن است ،یادآور شد که توزیع یارانه شیر بین دامداران در سه ماهه نخست سال 1393 و چهار ماهه آخر سال 1392در دو نوبت پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود نیز در این همایش گفت: بخش کشاورزی مولد اقتصاد است و برای تداوم تولیدات کشاورزی و دامی باید هزینه های تولید و درآمد را مناسب کنیم.

محمدرضا قاسمی افزود: هزینه های تولید برخی محصول های کشاورزی در کشور بالاست و توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نداریم.

وی تاکید کرد: شناسایی نژاد های مناسب برای تولید و بومی سازی با توجه به شرایط اقلیمی در تولید کمی و کیفی موثر است.

به گفته وی با توجه به اقتصاد مقاومتی و اتکابه داخل برای رسیدن به اهداف و سیاستهای تعیین شده با هدف رقابت در تولید باید پیش برویم.

وی ادامه داد: در این حوزه باید نقصانها با نظر های کارشناسی و علمی بررسی و رفع شود تا در رقابت تولید ماندگار باشیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامپروری آمارد دام طبرستان نیز در این همایش گفت: نژاد سیمنتال از سال 1371 وارد کشور شد و این شرکت از سال 1386 با هدف تحقق واردات ،صادرات و مشاوره این نژاد دورگه فعالیت دارد.

علی اکبر واحدی با اشاره به اینکه نخستین مرکز تخصصی و ایستگاه تولید، انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاوهای دو منظوره سیمنتال کشور، 60 هزار اسپرم از این نژاد را از آلمان وارد کشور کرد، تاکید کرد: خاستگاه اصلی این نژاد گاو کشور سوئیس است.

وی ادامه داد: وزن گاوهای پرواری این نژاد در سن 14 ماهگی به 600تا 800کیلو گرم می رسد و یکی از بهترین ها در استفاده از شیردوش های رباتیک هستند.

همچنین امیرخاکی مدیر مرکز تولید اسپرم گاو سیمنتال در این شرکت، توضیحاتی پیرامون شاخص های تولید شیر، گوشت، و تناسب اندام این نژاد گاوی ارائه کرد.

پرسش و پاسخ دامداران و کارشناسان شرکت کننده از شهر های مختلف استان سمنان در این همایش یکروزه مورد استقبال قرار گرفت.

 

 

نظر شما
ادامه