کد خبر: ۲۲۸۶

حکیم مهر -  مراکز جمع آوری شیر در خراسان رضوی، سالیانه بیش از 463 هزار تن شیر گاو را جمع و به کارخانه های شیر ارسال می کنند.

کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: علاوه بر میزان فوق، سالیانه بیش از 170 هزار تن شیر توسط دامداران نیز به کارخانه های شیر داخل و خارج استان تحویل می شود.

دکتر محمدرضا شریعتی درخصوص تضمین سلامت شیر خام به عنوان یک فرآورده دامی اظهار داشت: سلامت این محصول از دیرباز بر عهده سازمان دامپزشکی بوده و با اجرای طرحهای ملی مبازه با سل و بروسلوز و کنترل و مراقبت از بیماریهای دامی، نگرانی از جنبه انتقال این بیماریها از طریق شیر را به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: در راستای دستورالعمل نظارت و کنترل بهداشتی شیرخام، طرح برنامه پنج ساله ارتقای کیفی بهداشتی آن تدوین و در نیمه دوم سال 1387 توسط سازمان دامپزشکی کشور به ادارات کل دامپزشکی استان ابلاغ شده که تاریخ شروع طرح سال 1388 و اختتام آن سال 1393 درنظر گرفته شده است.

کارشناس نظارت اداره کل دامپزشکی استان، اهداف این طرح را شامل کنترل بار میکروبی (تعداد باکتریهای موجود در یک میلیلیتر شیر) و سلولهای سوماتیک شیر (تعداد سلولهای پیکری در یک میلی لیتر شیر که نشان از بیماریهای عفونی و التهابی پستان گاو داشته و افزایش آن در شیر کیفیت شیر را کاهش می دهد) از یک طرف و کنترل بقایای آنتی بیوتیک و دیگر آلاینده های شیر از طرف دیگر در حد استانداردهای بین المللی دانست.

شریعتی اعلام داشت: در حال حاضر 71 مرکز جمع آوری شیر در استان دارای پروانه بهداشتی دامپزشکی هستند و در 60 مرکز از مراکز یادشده نیز مسئول فنی بهداشتی مستقر شده که وظیفه نظارت بر دریافت و حمل و نقل شیر خام را بر عهده دارد.

وی از دامداران خواست ضمن همکاری با دامپزشکی، شیر تحویلی خود را تحت ضوابط بهداشتی دامپزشکی به مراکز جمع آوری شیر تحویل کنند تا بدین وسیله گام موثری در ارتقای بهداشتی شیر و تامین امنیت غذایی جامعه برداشته شود و مصرف کنندگان شیر در سطح جامعه نیز حتما از شیر پاستوریزه استفاده کنند تا از خطر ابتلای به بیماریهای مشترک قابل انتقال از شیر، از جمله، تب مالت (بروسلوز) در امان باشند.

نظر شما
ادامه