کد خبر: ۲۲۹۷۷

خبرگزاری فارس: سیاه گوش در حال احتضار، گونه در خطر انقراض/ وضعیت وخیم حیوانات در باغ وحش تبریز

فارس نوشت:

وجود گونه با ارزش و در خطر انقراضی چون سیاه گوش (Lynx) که بی رمق و بی حرکت در قفسی نامناسب و غیربهداشتی از سوء تغذیه رنج می‌برد امروز دغدغه هیچیک از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

لاله یوسفی، نماینده کارگروه ساماندهی باغ‌های وحش در تبریز با اشاره به شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات در باغ وحش باغلار تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تحمل بوی تعفن شدید در این باغ وحش عملا بیش از نیم ساعت غیرممکن بود.

وی ضمن اظهار نگرانی از وضعیت جسمی نامناسب حیوانات این باغ وحش خصوصا میمون‌ها که از بیماری شدید پوستی رنج می‌بردند، گفت: اکثر حیوانات بی‌حال و بی‌حرکت در گوشه‌ای از قفس افتاده بودند بجز میمون‌ها که در داخل قفس با زنجیری کوتاه به میله‌ها بسته شده بودند و به شدت بی قراری می‌کردند.

این فعال حیات وحش با انتقاد از جایگاه‌های غیراستاندارد و غیربهداشتی این باغ وحش، وجود گربه خانگی در قفس سیاه گوش را نشانه بارز عدم صلاحیت این باغ وحش در نگهداری از حیوانات دانست و گفت: وجود حیوانات خانگی چون گربه و سگ فانتزی در باغ وحش همواره مورد اعتراض فعالان محیط زیست قرار گرفته اما وجود یک حیوان اهلی در قفس یک حیوان وحشی غیر قابل چشم پوشی است.

وی در پایان گفت: وجود گونه باارزش و در خطر انقراضی چون سیاه گوش (Lynx) که بی رمق و بی حرکت در قفسی نامناسب و غیربهداشتی از سوء تغذیه رنج می‌برد امروز دغدغه هیچیک از مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

به گزارش فارس، وضعیت نامناسب 35 باغ وحش مجاز و 40 باغ وحش غیرمجاز در سراسر کشور و عدم وجود نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر آنها هرچند همواره با اعتراضات مردمی و انتقاد رسانه ها مواجه است اما تا کنون نه تنها برنامه ای برای ساماندهی این مجموعه ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نشده بلکه تعدادشان با و یا بدون مجوز سازمان، همچنان رو به افزایش است.

 

 

قائم مقام و معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: وضعیت تغذیه حیوانات این مرکز مناسب است

قائم مقام و معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: وضعیت تغذیه حیوانات این مرکز مناسب است و در آن مکان دامپزشک مقیم داریم و به صورت نامحسوس و محسوس وضعیت حیوانات را کنترل می کنیم.

به گزارش آناج، صبح امروز خبری مبنی بر وضعیت وخیم حیوانات در باغ وحش تبریز توسط خبرگزاری فارس منتشر شد که در این خبر لاله یوسفی، نماینده کارگروه ساماندهی باغ های وحش در تبریز به شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات اشاره کرده بود.

به همین بهانه و برای شفاف سازی ماجرا با دکتر میر محسن قمی، قائم مقام و معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تماس گرفتیم و وی پاسخی کاملاً بر خلاف گفته های یوسفی عنوان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج در خصوص وضعیت حیوانات نگهداری شده در مرکز نگهداری حیوانات پارک باغلار باغی تبریز اظهار کرد: وضعیت تغذیه حیوانات این مرکز مناسب است و در آن مکان دامپزشک مقیم داریم و به صورت نامحسوس و محسوس وضعیت حیوانات را کنترل می کنیم.

وی افزود: البته حیواناتی چون شیر و خرس از فضای مناسب نگهداری برخوردار نیستند و از مسوولان این مرکز تعهد گرفتیم که فضای مناسبی برای شیر و خرس مهیا سازند.

وی گفت: این بچه خرس به دلیل کشته شدن مادرش توسط یک شکارچی متخلف، یتیم شد و آن را به این مرکز انتقال دادیم، شخص متخلف نیز در دادگاه مجازات می شود.

قمی با بیان اینکه اکثر حیوانات این مرکز چون قبلا آسیب دیده بودند و از سوی اداره حفاظت محیط زیست برای نگهداری به این مرکز انتقال یافتند، گفت: حیواناتی که در محیط زیست آسیب میبینند برای بهبود یافتن به این مرکز انتقال می یابند و اگر احساس شود که حیوانی قادر به زندگی در طبیعت است رهاسازی می شود.

وی تاکید کرد: آماده پذیرش پیشنهادات مردم در این خصوص فضای نگهداری حیوانات هستیم.

 

 

نظر شما
ادامه