کد خبر: ۲۲۹۸۳

به گزارش ایسنا منطقه ایلام، «دکتر مهدی خلج» در سفر خود به استان ایلام در هفته دولت، در دیدار با نماینده ولی‌ فقیه در استان اظهار داشت: باید در همه ایام سال با تدبیر و برنامه عملی و شرایط هماهنگ باشیم تا بتوانیم امور را به بهترین نحو پیش ببریم و با اقدام عملی و درست بذر امید در جامعه کاشته شود و سلامت که نقش اساسی در توسعه جامعه دارد را به مردم هدیه کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور کل ارزش اقتصادی دام و طیور 135 هزار میلیارد تومان است، افزود: دام، کارخانه تولید ارزش‌ افزوده بخش کشاورزی است و مناطق عشایری مانند ایلام نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

خلج ادامه داد: کشورهای اطراف ما به دلیل نداشتن ثبات سیاسی و امنیتی دارای بیماری‌هایی هستند که ممکن است هرلحظه به کشور ما سرایت کند و با توجه به ناامنی‌ها کشورهای منطقه، کشور ما در معرض بیماری‌های دامی قرار دارد لذا باید مراقبت بیشتری کنیم.

رئیس دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه اگر بیماری "لمپی اسکین" به‌ موقع کنترل نمی‌شد موجب فاجعه بزرگی در حوزه دام می‌شد، تصریح کرد: در کشورهای ترکیه، عراق و سوریه این بیماری وجود دارد و ما هرلحظه آمادگی داریم با ورود هرگونه بیماری به کشور مقابله کنیم که امنیت غذایی مردم به خطر نیفتد.

وی با تأکید بر اینکه مخزن تب مالت، دام‌ها هستند، تصریح کرد: کنترل بیماری‌ها و معدوم‌سازی دام‌های آلوده و افزایش کشتارگاه‌ها نیازمند اعتبار کافی است که مردم بیمار نشوند.

خلج ادامه داد: عملکرد این سازمان نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش پیدا کرده و امسال بیش از 18 میلیون نوبت سر دام علیه تب مالت مایه‌کوبی شده‌اند و برای تلاش و فعالیت بیشتر نیازمند اعتبار بیشتر هستیم.

وی با تأکید بر این‌ که سازمان دامپزشکی در تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، اقتصاد، بهداشت عمومی و تجارت نقش اساسی دارد، افزود: در حال حاضر درگیر مبارزه با یک بیماری از طریق شتر هستیم، لذا 17 ماه بوده که مرزهای شرقی را بسته‌ایم که شتری آلوده وارد نشود.

رئیس دامپزشکی کشور با بیان اینکه از نقطه آغاز تا مصرف فرآورده‌های دامی، دامپزشکی نقش دارد و نظارت می‌کنیم، افزود: سال گذشته 31 هزار و 120 مجوز بهداشت صادرات دام فروده‌های دامی داده‌ شده است لذا نظارت جدی از اولویت این دستگاه است.

وی با بیان اینکه به‌ محض اطلاع از آنفلوانزای پرندگان در مازندران بلافاصله وارد عمل شدیم و خوشبختانه با تلاش این بیماری را مهار کرده‌ایم، افزود: همین بیماری در کشور آمریکا میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.

خلج با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 95 درصد غذاهایی که با پروتئین حیوانی تأمین می‌شوند در حوزه نظارت دامپزشکی هستند، اما بدون همراهی مردم نمی‌توان به نحو مطلب امور را پیش راند، گفت: تلاش برای جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز در مهدی‌آباد شهرستان ایلام صورت می‌گیرد و ضروری است همه دستگاه استان در این راستا به دامپزشکی کمک کنند تا از کشتار غیرمجاز این منطقه جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در زمینهٔ تولید واکسن دام 90 درصد خودکفا هستیم و با تمام توان در خدمت حفظ سلامت غذایی مردم هستیم.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نقی لطفی نیز ضمن تبریک هفته دولت و با تأکید بر اینکه هفته دولت فرصت بسیار خوبی برای انعکاس خدمات دولت در عرصه‌های مختلف به مردم است، اظهار کرد: دامپزشکی یک سازمان حساس و پرکاری بوده که مسئولیت دارد سلامت غذایی جامعه را تأمین کند.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین غذای مردم بحث استفاده از فرآورده‌های دامی بوده و امنیت غذایی و بهداشتی یکی از ضروریات زندگی مردم است، افزود: دامپزشکی در این راستا وظیفه بسیار سنگین و مهمی بر عهده دارد که تاکنون گام‌های بلندی برداشته است.

لطفی ادامه داد: ایلام یکی از قطب‌های دامداری و فرآورده‌های دامی در حوزه کمی و کیفی کشور است لذا می‌طلبد نظارت بیشتری صورت گیرد.

امام‌ جمعه ایلام با بیان اینکه استان ما همسایه کشور بحران‌زده عراق بوده و کنترل بیماری‌ها در آنجا زیاد رعایت نمی‌شود، در ادامه افزود: لذا باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به کشتار غیرمجاز در مهدی‌آباد شهرستان ایلام گفت: نمی‌شود مردم را از کار و کاسبی انداخت، لذا باید نظارت مستمر داشت و ساماندهی کرد و درنهایت برخورد صورت گیرد.

لطفی اضافه کرد: کشور عراق ظرفیت خوبی برای صادرات دام و فرآورده‌های دامی بوده و باید از این موقعیت استفاده کرد.

 

 

نظر شما
ادامه