کد خبر: ۲۳۲۸

حکیم مهربرنامه کنترل تب برفکی در کرمانشاه و کردستان

 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تشریح کرد:
برنامه های جامع دامپزشکی در خصوص کنترل بیماری تب برفکی


مجموعه برنامه ها و اقدامات جامع دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص کنترل بیماری تب برفکی در استان تشریح شد.

امیر ابراهیم مقصودی فر گفت : در فاصله زمانی کوتاهی از بروز بیماری تب برفکی در کشور، اداره کل دامپزشکی استان با ممنوع نمودن حمل و نقل دام زنده در سطح استان، واکسیناسیون دام ها را در دستور کار خود قرار داد که منجر به کاهش تلفات ناشی از این بیماری در دام های استان گردید.
مقصوری فر ابراز داشت: در گام بعدی با توجه به این که ضرورت داشت دومین سرمایه ملی کشور یعنی صنعت دامپروری را از هر گونه تهدید دور نماییم، با هماهنگی و همراهی مجدانه استاندار و معاونین استانداری و سایر مدیران این مجموعه طرح جامع دامپزشکی کرمانشاه جهت کنترل بیماری تب برفکی آماده شد و با موافقت مسئولین استانداری در مرحله اجرا قرار گرفت.
وی ایجاد 14 پست قرنطینه جهت کنترل ورود و خروج دام به مبادی استان، ضدعفونی مناطق پرخطر کانون های بیماری با شعاع بیش از 90 روستا، مراتع عشایری و 300 نقطه عشایری به مساحت 20 میلیون متر مربع همراه با خرید بیش از 100 سمپاش و به عنوان سومین گام در مرحله تشخیص و درمان، تحویل 4 قلم دارو به دامداران شامل آنتی بیوتیک، اسپری، محلول ضدعفونی و داروهای تقویتی را از جمله برنامه های دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص کنترل بیماری تب برفکی به حساب آورد.
در ادامه حمل و نقل دام زنده را به استثنای دام عشایری و دام های به مقصد کشتارگاه با تایید دامپزشکی مبدا را ممنوع اعلام کرد و عنوان داشت: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با مراجع قضایی و نیروی انتظامی، با متخلفین یرخورد قانونی خواهد شد.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: سه مرحله تعریف شده در طرح جامع کنترل بیماری تب برفکی در استان با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی و بخش دولتی و همچنین کنترل پست های قرنطینه با همکاری بسیج سازندگی در سراسر استان اجرا خواهد شد.

------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان:
دام‌های کردستان قرنطینه می‌شوند


مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به احتمال شیوع بیماری تب برفکی در استان، گفت: به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات قرنطینه‌ای دام‌ها در کردستان اعمال می‌شود.

ناصر مخدوم اظهار داشت: استان کردستان به دلیل داشتن نقاط مرزی مشترک طولانی با کشور عراق و همجواری با چهار استان کشور از حساسیت قابل توجهی برای رعایت، کنترل و تشدید اقدامات قرنطینه‌ای برخوردار است.
وی بر نظارت مستمر بر حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی در پست قرنطینه‌های بین استانی و نقاط مرزی و کانون‌ بیماری‌های واگیر تاکید کرد و اذعان داشت: استقرار شبانه‌روزی پرسنل و کارکنان دامپزشکی در پست‌های قرنطینه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به بیماری‌های واگیر دام و طیور، جلوگیری از تردد دام، ترانزیت، واردات و صادرات دام و فرآورده‌های خام دامی به منظور کاهش احتمال بروز انواع بیماری‌ها از جمله اقدامات عملیاتی و اجرایی قرنطینه دامپزشکی استان برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در سطح استان است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد: به منظور جلوگیری از شیوع سری جدید بیماری تب برفکی در استان، اداره‌کل دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه خود را از ابتدای سال‌ جاری با تجهیز اکیپ‌های واکسیناسیون در دو بخش دولتی و غیردولتی و واکسیناسیون دام در کانون‌ بیماری‌های واگیر و دام‌های حساس انجام داده است.
مخدوم اضافه کرد: همچنین به منظور کنترل بیماری تب برفکی در استان، اکیپ‌های مراقبت و بیماریابی این اداره‌کل در سطح استان فعال بوده و به طور شبانه‌روزی اقدام به شناسایی و نمونه‌برداری از موارد مشکوک می‌کند.
بیماری تب برفکی از بیماری‌های عفونی و خطر ناک دام بوده که موجب می‌شود تولیدات دامی کاهش و ضرر و زیان اقتصادی و لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت دامداری کشور وارد کند.
وی حمل و نقل غیرمجاز دام را موجب شیوع سری جدید ویروس تب‌ برفکی در منطقه دانست و افزود: به منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی و مقابله با شیوع آن در استان اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله واکسیناسیون دام در کانون‌های بیماری انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری و اقدامات پیشگیرانه در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: این طرح با هدف پیشگیری، کنترل و جلوگیری از شیوع و بروز بیماری‌ در جمعیت دامی استان به مدت 40 روز در سال گذشته نیز اجرا شد.
مخدوم یکی از مزیت‌های اجرای طرح مبارزه با بیماری تب برفکی را کاهش زیان‌های اقتصادی و بهره‌برداری مناسب از دام عنوان کرد و افزود: اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان با مشارکت بخش غیر دولتی اقدام به اجرای فاز بیستم بیماری تب برفکی در سطح استان کرد.
وی با اشاره به اینکه عامل این بیماری ویروسی بوده و از بیماری‌های عفونی است، بیان داشت: این بیماری یکی از بیماری‌های واگیر نشخوارکنندگان اهلی و وحشی است که موجب ضرر و زیان اقتصادی بر پیکره دامپروری کشور می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی کردستان زمان شیوع این بیماری را بیشتر در اواخر فصل زمستان و بهار عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال‌ جاری نیز با بروز این بیماری در استان‌های شرقی و مرکزی کشور، اداره‌کل دامپزشکی استان با بسیج تمامی اکیپ‌های واکسیناتور در اجرای طرح واکسیناسیون در سطح استان توانست بیش از 600 هزار رأس گاو و گوسفند و بز را علیه این بیماری واکسینه کند.
وی بیماری تب برفکی را خطرناک‌‌ترین بیماری تهدید‌ کننده دام عنوان کرد که در صورت شیوع می‌تواند به شدت مراکز تولید دام را آلوده کند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان از همکاری نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از تردد و جابه‌جایی دام از استان و ورود آن به داخل تشکر و قدردانی کرد و از از دامداران استان خواست از جابجایی و خرید دام جدید تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

نظر شما
ادامه