کد خبر: ۲۳۵۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و در جهت افزایش کنترل مواد غذایی با منشاء دامی، سازمان دامپزشکی کشور اقدام به ایجاد سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده و فرآورده های خام دامی نمود.

به گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور، در جهت کنترل بیماری های دامی، تضمین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و امنیت غذا از مزرعه تا سفره در مرحله اول در زمینه شناسایی و ردیابی دام و همچنین کد گذاری طیور کشتاری برای ردیابی مرغ توزیع شده در سطح کشور، اقدام نموده  است.

«دکتر محمدرضا سالاری» کارشناس ارشد دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت:در زمینه ردیابی دام، با برنامه ریزی های انجام شده در تعدادی از استانهای کشور اقدام به نصب پلاک های بارکد دار در دامهای سبک و سنگین نموده و علاوه بر آن کلیه دام های وارداتی و صادراتی در مراکز قرنطینه کشور پلاک کوبی می شوند.

وی افزود: از سال 1389تاکنون بیش از دو میلیون و دویست هزار دام سنگین و شش میلیون پانصد هزار دام سبک پلاک کوبی گردیده که عمدتا به کشتارگاه اعزام شده اند و در این راستا، دام ها در زمان ورود به قرنطینه معاینه شده و سپس پلاک کوبی می گردند و اطلاعات دام شامل اطلاعات مکانی یا ( GIS ) و مالکیت دام و اقدامات بهداشتی انجام شده در سامانه ثبت می شود.

پس از گذراندن دوره قرنطینه، دام ها بارگیری میشوند و مالکین دام جهت انتقال به سایر مراکز دامی ، کشتارگاهها و یا صادرات از سازمان دامپزشکی گواهی بهداشتی الکترونیک دریافت نموده و کلیه اطلاعات بهداشتی و جابجایی دامها در سامانه ثبت می گردد و  جهت کنترل سوابق بهداشتی دامها، مسئولین فنی کشتارگاهها ، مامورین گمرک و یا نیروهای انتظامی می توانند با ارسال شماره پلاک  دام به صورت پیامک به شماره 30008903  اطلاعات دام را دریافت کنند و از تردد دام های قاچاق و غیر مجاز جلوگیری بعمل آورند .

دکتر سالاری تصریح کرد: در زمینه ردیابی طیور، از طریق نرم افزار های طراحی شده در سازمان، برای هر واحد مرغداریی که آماده فعالیت است، مجوز جوجه ریزی با کد یکتا صادر میگردد که در شش ماهه اول سال جاری جهت 573 میلیون جوجه یک روزه، مجوز جوجه ریزی صادر گردیده است.تا زمان بارگیری برای کشتارگاه، تمام  اطلاعات واحد  شامل اطلاعات بیماریها و واکسیناسیون و سایر موارددر سامانه ثبت شده و  در زمان بارگیری، بر اساس کد مجوز جوجه ریزی ، گواهی بهداشتی حمل با کد رهگیری صادر می گردد که با ورود محموله به کشتارگاه، بوسیله نماینده سازمان که در کشتارگاه مسقر است ، تایید تخلیه در سامانه درج می گردد. در کشتارگاه برای هر محموله، کد رهگیریی که توسط سامانه صادر گردیده، بر روی کیسه های  حاوی طیور کشتاری درج می گردد .

وی تاکید کرد: کلیه مصرف کنندگان و بازرسان نهادهای مختلف می توانند با ارسال کد رهگیری بوسیله پیامک به شماره 30008903 و یا از طریق سامانه، اطلاعات مرغ را دریافت نموده و از سلامت کالا مطمئن شوند.


ادرس سامانه: www.trace.ivo.ir

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
0
0
انصافا زحمات دکتر سالاری قابل تحسین است لیکن اگر ایشان یک هفته در کشتارگاه فعالیت نمایند متوجه خواهند شد که عملی نیست و در واقع این سامانه نشانگر بهداشتی بودن محصول نیست
یک همکار دولتی
|
-
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
0
به جای اینکه هر روز یه سامانه افتتاح کنید برید دنبال نیرو که بتونه از این سامانه های کذایی و روزافزون سازمان استفاده کنه.
به نظر می رسد این سامانه ها شده دکان کاسبی یه عده ای تو سازمان
نظر شما
ادامه