کد خبر: ۲۳۶۶۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
«دکتر ابراهیم مستجابی» از بینندگان محترم حکیم مهر در یادداشتی ارسالی به این پایگاه خبری - تحلیلی نوشت ...
55

حکیم مهر - «دکتر ابراهیم مستجابی» از بینندگان محترم حکیم مهر در یادداشتی ارسالی به این پایگاه خبری - تحلیلی نوشت:

 

به نام خدا

نظری درباره بیانیه مشترک سه تشکل مهم دامپزشکی

و تصمیمات مشترک نهادها و تشکل های مختلف دامپزشکی برای تعیین استراتژی و نقشه راه

 

با عرض سلام و خسته نباشید، در ارتباط با بیانیه مشترکی که سه تشکل مهم و ارزشمند دامپزشکی (سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، جامعه دامپزشکان ایران و جامعه اسلامی دامپزشکی) که از روی عشق و علاقه به صنف و خانواده بزرگ دامپزشکی و برای توسعه اقتصادی کشور و ارتقاء بهداشت عمومی میهن اسلامی، یک سال پیش زحمت تهیه و تنظیم آن را به خود تحمیل کرده اند (اینجا)، باید عرض کنم که تفکر و توجه به این زمینه مهم جای بس تشکر و قدردانی دارد و حال بر همه ماست که درصدد به ثمر رسیدن نتایج، نیات و اهداف این بیانیه اهتمام ورزیم. مسلماً برای رسیدن به اهداف تهیه کنندگان محترم این بیانیه، لازم است نظرات، پیشنهادات، روش های رسیدن به نتیجه، معایب و محاسن کارها و تمامی مسائل مرتبط از طرف صاحبنظران، همکاران و دست اندرکاران در بخش های مختلف دولتی، خصوصی، آموزشی، اجرائی، تحقیقاتی و مطالعاتی باید به خوبی بیان گردد تا این بیانیه به شکل صحیح و بهتری پیش برده شود و دینی که خانواده بزرگ دامپزشکی به ملت و کشورمان دارند، بخوبی ادا گردد.

پس از گذشت یک سال از اعلام این بیانیه، هنوز هیچ اعلام نظری حتی یک مورد درباره این موضوع حداقل در زیر این بیانیه در فضای مجازی اعلام نشده است، ممکن است و حتما گفت وشنودهای پراکنده ای و یا تحرکاتی در این زمینه صورت گرفته باشد که این مباحث در پیشرفت کارها نقشی نخواهند داشت و در عمل، طرح و پروژه ای که متضمن راهکار درست جهت ارتقاء، توسعه و پیشرفت دامپزشکی باشد، ارائه نگردیده است؛ و در همین هفته اخیر مجددا تصمیمات مشترکی از طرف همان سه تشکل مهم باضافه نهادهای دولتی دامپزشکی بدنبال بیانیه یک سال قبل تقریباً با همان سبک و سیاق در فضای مجازی داده شده است که نشان از پیگیری موضوع دارد، منتهی با این سیاق  چگونه به نتیجه خواهد رسید؟ با خداست ...

فقط با محوریت به ثمر رسیدن این مطلب و بخاطر عشق و علاقه ای که به رشد و تعالی مجموعه دامپزشکی دارم، بر خود واجب دانستم که نظرات خود را اعلام دارم تا بلکه ان شاءا... در تحقق اهداف موثر بیفتد.

در بیانیه مذکور، آنچه که لازمه توضیحات بوده در شان و اهمیت، ضرورت، همکاری، تفاهم، نیازمندی جامعه به صنف دامپزشکی با ذکر عبارات خوب، مستدل و محکم به درستی ادای مطلب شده است. برای یادآوری بهتر  و بیشتر به چند فرازی که در بیانیه امده است، اشاره  و مجددا در  زیر بازگو می گردند:

( ..... حرفه دامپزشکی علاوه بر این که در بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی و افزایش بهره وری تولیدات دامی و امنیت سرمایه گذاری که سبب رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی کشور می گردد، جایگاه بی بدیل این حرفه در بهداشت عمومی جامعه و تامین سلامت به خصوص در مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام غیر قابل کتمان ..... )

(  ..... حضور پر رنگ دامپزشکان در صیانت از حیات وحش، حفظ ذخائر ژنتیکی کشور، کاهش تصدی گری افزایش ..... )

( ..... ارج گذاری به خدمات ارزنده شاغلان این حرفه، نقش و جایگاه دامپزشکی ..... )

 ( .... سلامت واحدOne Health  ..... جهان واحد، سلامت واحد و ..... )

و خیلی مطالب خوب و مهم دیگر که در جهت تبیین درست این حرفه در این بیانیه آمده است و واقعا جای تحسین دارد، اما بحثی که لازم است ذکر گردد آنکه، درست است که تمامی این مطالب صحیح  و منطقی و مورد قبول می باشند، ولی به آنچه که مجموعه را می تواند بطور عملی و روشن  به طرف اهداف مد نظر سوق دهد، اشاره ملموس و روشنی نشده است؛ در کلیات امر مطالبی ذکر گردیده که خیلی عالی و درست بوده، ولی در عین حال فقط کلی گویی هاست و ره بجایی نمی برد. از قرار دادن عامل اجرایی کار در جملاتی به اسم سوم شخص غایب، چه مفرد و چه جمع، فقط جمله را زیبا می کند ولی نتیجه ای حاصل نمی گردد.

چشم انداز اجرایی قابل انجامی داده نشده است؛ برای آنکه مطلب را روشن تر عرض کنم، دوباره از جملات و عبارت های ذکر شده در خود بیانیه کمک می گیریم و برخی از آن فرازها را برای یادآوری بهتر در زیر می آوریم.

مثلاً در بیانیه آمده است:

( ..... لازم است تمامی اعضاء خانواده بزرگ دامپزشکی با محوریت منافع ملی و حرفه دامپزشکی دست در دست یکدیگر برای تعالی جامعه متحد و هماهنگ و همگام ..... )     

( ..... حاصل یک نظام منسجم، هم آهنگ و فراگیر تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجراست، لازمه این امر شکل گیری و تقویت گروه های مختلف جهت تحت پوشش قراردادن افراد مرتبط با حرفه می باشد که تشکل های صنفی نمونه ای از این گروه ها هستند. در کنار این گروه ها باید نظام و فرآیندهای تبادل اطلاعات، تصمیم گیری و اجرا به خوبی طراحی و پیاده سازی شود ..... )

( ..... در کنار ترسیم واقع گرایانه از وضع موجود نیازمند نقشه راهی است که بتواند نیازهای جامعه را ..... )

 ( ..... آمادگی همه جانبه خود را برای همکاری با سایر فعالان این حوزه در تدوین نقشه راه دامپزشکی کشور اعلام می داریم ..... )

خیلی مطالب نصیحت گونه و مشورتی و توصیه های دلسوزانه که در لابلای سطور بیانیه آمده است، ضمن آنکه همه این پندها و نصایح دلسوزانه و مشفقانه بودن این مطالب ارزشمند درست است، ولی راه عملی و اجرایی مشخص ارائه نشده است؛ شاید و حتما با فتح باب کردن این مطلب خواسته اند که بحث ها شروع شود و راهکارهای عملی اجرائی مطرح گردند.

به طور خیلی خلاصه باید عرض شود که برای تهیه نقشه راه جهت ارتقاء دامپزشکی کشور ابتدا لازم است  نقشه راه رسیدن به این نقشه راه را به درستی مشخص کنیم تا بتوانیم به درستی مسائل مختلف را مطالعه و طراحی کرده و در نهایت به نقشه راه مد نظر برسیم. برای این منظور ضرورت انجام اقدامات زیر پیشنهاد می گردد:

1- ابتدا مجموعه خانواده دامپزشکی کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی ج ا ایران،  جوامع دامپزشکی، موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی راری، شورای برنامه ریزی و گسترش اموزش دامپزشکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و... طی نامه های جداگانه و یا با هم، ضرورت انجام مطالعات جامع احیا و توسعه دامپزشکی کشور را بطور علمی و با توجیهات فنی در زمینه های اموزشی، اجرایی، تحقیقاتی، دولتی، خصوصی به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، وزارت محترم جهاد کشاورزی، وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و... منعکس فرمایند و مجوز این مطالعه ضروری را از دولت اخذ نمایند.

2- سازمان دامپزشکی کشور از جانب تمامی سازمان ها و نهادهای دامپزشکی به عنوان سازمان مادر با همفکری و همکاری تمامی سازمان ها، موسسات، تشکل ها و ... هماهنگ کننده اجرای این مطالعات تعیین گردد و ستادی با شرکت نمایندگان و  افراد صاحبنظر و دست اندرکار از سازمان ها و موسسات و تشکل ها در سازمان دامپزشکی تشکیل تا هماهنگی اجرایی را پیگیری نمایند.

با عنایت به آن که این ستاد هماهنگی و اجرایی و اصولاً هر یک از سازمان ها و نهادها، خود وظایف مهمتر و کلیدی جدی در این امر دارند و نباید به هیچ وجه خود مطالعه کننده باشند، بلکه وظایف اصلی هدایت، نظارت و تائید کردن گزارشات و نتایج مطالعات به عهده آنان می باشند و واحد مطالعه کننده در مقابل سازمان ها و نهادهایی که ذکر شدند، از طریق ستاد اجرایی پاسخگوی مسائل و نتایج مطالعات می باشند.

3- از طریق سازمان برنامه و بودجه، برای انتخاب مطالعه کننده یا مشاور ذیصلاح برای این مطالعات کمک گرفته شود و بودجه و اعتبارات این مطالعات جامع تامین و تمامی شخصیت های حقوقی صاحب صلاحیت برای چنین مطالعه ای دعوت شوند و مطالب زیر به آنان منتقل گردند:

همان طوری که بدرستی در متن بیانیه آمده است، ضرورت دارد که ابتدا گذشته های حرفه و صنف دامپزشکی یا بهتر بگوییم مجموعه دامپزشکی کشور تا به امروز حداقل در حد یک مقطع 25 ساله گذشته در زمینه های گوناگون بدرستی مورد مطالعه قرار گیرند و تمامی اطلاعات مدون گردد و سپس از روی مطالعات جامع، وضع موجود، نقاط ضعف و قدرت با توجه به شرایط  زمانی، مکانی و جهانی بخوبی مشخص و تدوین گردد. پس از این مراحل بر اساس اطلاعات وضع موجود و نقاط ضعف و قدرت مشخص شده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب امور، نقشه راه 25 ساله آینده و طرح و برنامه ها و ساختار تشکیلاتی لازم پیش بینی و تدوین گردد. این خلاصه و مختصری از کارهایی است که باید به شخصیت های حقوقی واجد صلاحیت مطالعاتی مطرح گردد.

4- همه شخصیت های حقوقی مطالعه کننده و داوطلب واجد شرایط باید پس از اطلاع از کم و کیف مطالعه، شرح خدمات کاملی از آنچه که باید صورت بگیرد، بطور مشروح تهیه و تحویل ستاد هماهنگی اجرایی مطالعات در سازمان مادر بنماید.

5- این شرح خدمات های مطالعاتی، لازم است توسط ستادی که از تمامی سازمان ها، نهادها و تشکل های دولتی و بخش خصوصی تشکیل شده، مورد بررسی، اصلاح و اعلام نظر قرار گیرند تا شرح خدمات مطالعات بتواند همه خواسته ها و نیازهای مجموعه دامپزشکی در زمینه های آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی در بخش های دولتی و خصوصی را بخوبی پاسخگو باشد، مورد انتخاب قرار گیرد.

6- پس از انتخاب گروه مطالعه کننده صاحب صلاحیت، در حقیقت کار اصلی شروع خواهد شد. بدین معنی که مطالعه کنندگان باید بر اساس شرح خدمات مطالعاتی نسبت به سازماندهی و ایجاد گروه های لازم متناسب با هر بخش اقدام کنند و این گروه ها از تمامی سازمان ها و تشکیلات مرتبط، اطلاعات کامل گذشته و حال را بگیرند و تمامی سازمان ها و تشکل ها باید همکاری لازم در ارائه آمار و اطلاعات را به عمل بیاورند.

7- در این مرحله وقتی که گزارش وضع موجود آماده شد، گروه مطالعه کننده گزارش را به ستاد اجرایی در سازمان مادر تحویل می دهد و سازمان مذکور برای بحث و بررسی این گزارش، با تشکیل جلسات لازم این گزارش را به تائید همه سازمانها و تشکل ها باید برساند و گروه مطالعه کننده باید نظرات اصلاحی این جلسات را اعمال نماید. سپس بر اساس این گزارش، تحلیل وضع موجود و پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت شروع می گردد و این گزارش تحلیلی نیز مدون شده و تحویل سازمان مادر می گردد. سازمان مادر به نحو مقتضی این گزارش را به اطلاع و نظر همه سازمان ها، تشکل ها و ادارات مختلف در بخش دولتی و خصوصی می رساند و در نهایت با برگزاری جلسات عمومی در حضور مطالعه کنندگان، سئوالات، نظرات و انتقاد و پیشنهادات اعلام می گردد و گروه مطالعه کننده نسبت به پاسخ و توجیحات فنی اقدام می نماید تا آنکه بالاخره این گزارش رفع نقص گردد.

حال نوبت به تهیه برنامه ها، نقشه راه 25 سال آینده مطابق با نیازها و شرایط روز جهانی می رسد که بایستی بدرستی تهیه وتدوین شود.

9- گزارش نهایی نقشه راه 25 سال آینده و برنامه های تدوین شده پس از تحویل به ستاد اجرایی در سازمان دامپزشکی کشور، باید به نحو مقتضی به اطلاع تمامی سازمان ها و تشکل های مرتبط دامپزشکی رسانده شود و نقطه نظرات و پیشنهادات اصلاحی اخذ گردد و درنهایت همه این موارد در جلسات همگانی بحث و تجزیه و تحلیل گردیده و موارد اصلاحی را مطالعه کننده باید اعمال نماید.

10- پس از اتمام تمامی مراحل که خیلی فشرده بدان ها اشاره شد و با آماده شدن گزارشات نهایی، لازم است این گزارش در ریاست جمهوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه تصویب و نیز به سمع و نظر و تائید حداقل کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی برسد تا برای مدت 25 سال بعنوان سند رسمی و مصوب مورد اجرا قرار گیرد.

با آرزوی سلامتی و موفقیت در پیشبرد هر چه بهتر و بیشتر مجموعه دامپزشکی کشور.

 

با احترام ------ دکتر ابراهیم مستجابی

آدرس ایمیل: nooran28@yahoo.com

تلفن  09121277229 - شماره فاکس 22815817

 

خبر مرتبط:

تصمیمات مشترک نهادها و تشکل‌های دامپزشکی برای بررسی وضعیت موجود و تعیین استراتژی و نقشه راه آینده دامپزشکی کشور

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
-
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
بهترین راه تغییردراین ساختار قدیمی ورفتارهای پدرسالارمابانه این است که سازمان دامپزشکی از زیرمجموعه وزارت جهادخارج وبه وزارت بهداشت ملحق گرددتاصدسال دیگرهم نقشه راه بدهیدهیچ تغییری اتفاق نخواهدافتادوروز به روز سیستم دامپزشکی به انزوای بیشتری کشیده خواهد شدامروزه دامپزشکی کشوربدلیل کج سلیقگی هاومنفعت طلبی گروهی قدرت اجرایی خودرا ازدست داده است وبه اصطلاح هیچ گونه اختیارو نفوذی دراعمال سیاستهای بهداشتی کشور درسطح کلان نداردونمیتواندبرای اجرای برنامه های خودسهم خواهی بودجه ای زیادی داشته باشد.
dvm
|
-
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
0
0
ایکاش همه بزرگان دامپزشکی مثل دکتر مستجابی احساس مسئولیت کرده و نظراتشان را برای بهبود و اصلاح وضعیت موجود دامپزشکی بیان می کردند.
مهدي سليماني
|
-
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
0
0
بدون شك بايد يك برنامه منسجم طراحي شده وزمانبندي در نظر گرفته شود وبر اساس آن گام به گام جلو برويم
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
0
با سلام خدمت همکاران محترم،حرفه و دانش دامپزشکی محدود به صرفا بهداشت دام نیست و همه میدانیم و باید بدانیم که بسیاری از واکسنهای انسانی و تحقیقات بیولوژیک به دست توانای دامپزشکان توانا و دانشمند با گستره دانش وسیع میسر شده و ساخته شده و میشود پس چرا دست به خود محدود سازی میزنیم و از سایر پتانسیلهای به حق خود استفاده نمیکنیم و این بزرگترین خطا و اشتباهی نابخشودنی است.
همکار
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
روش ارائه شده توسط همکار محترم آقای دکتر مستجابی روش کاملادولتی است.آن هم از نوع دولتی ده سال اخیر که تب بالای 40 درجه آن همه دستگاه های دولتی را گرفت .خروجی این روش که تقریبا در تمام دستگاههای دولتی انجام شده و یا در حال انجام است تولید یک مجموعه اسناد چند هزار صفحه ای است که حتی مدیرانی که خود سفارش آن را داده اند نیم نگاهی هم به آن نمی کنند .بماند آنکه تا این اسناد آماده شود تمام سفارش دهندگان آن عوض شده اند و مدیران جدید از پایه منکر آن هستند و هیچ تعهدی ّبه آن ندارند . تنها منفعتی که این کار دارد پولی است که نصیب کسانی می شود که این اسناد را تهیه میکنند و آن هم با کپی برداری از اسناد موجود در کشور و نه از راه تفکر و اندیشه .چون خود آنهایی که دارند مینویسند به خوبی میدانند که هیچ مسئولی آن را نمی خواند!!!!؟؟؟
نظر شما
ادامه