کد خبر: ۲۳۷۱۹

وجود سه هزار و 300 کیلومتر نواحی ساحلی در شمال و جنوب کشورمان فرصت مناسبی را برای پرورش ماهی در قفس فراهم کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های خدادادی کشورمان بتوانیم گامی را در راستای امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و صادرات پایدار برداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های فراوان در بهره برداری از منابع آبی، توجه به توسعه پرورش ماهی در قفس و جایگزینی آن با فعالیت‌های صیادی در دهه گذشته به سرعت در جهان رشد و توسعه یافته است.

گفتنی است؛ در کشور ما به دلیل تخریب محیط زیست، فقدان آب شیرین و کمبود غذا این طرح توانسته به‌عنوان راهکاری مطمئن و مقرون به صرفه در تأمین پروتئین مورد نیاز جایگزین مناسبی برای صید و پرورش ماهی در استخرهای بتونی شود.

شایان ذکر است که زندگی ماهیان در قفس مزایای برجسته‌ای همچون تهویه مطلوب آب در قفس، عدم احتیاج به سیستم‌های هواده و تعمیر و نگهداری با هزینه بسیار مناسب و پایین‌تر از سطح استاندارد را برای فعالان این عرصه به ارمغان داشته است.

نکته حائز اهمیت این است که یکی از راه‌های جلوگیری از انقراض گونه‌های خاویار، پرورش این نوع ماهیان در محیط بسته و کنترل شده است، حال با توجه به این امر که خاویار ایرانی از محبوبیت جهانی در دنیا برخوردار است و طی 5 سال صید این گونه ماهی، در دریای خزر به دلیل کاهش ذخایر ممنوع اعلام شده، توسعه پرورش این ماهیان در قفس‌های دریایی در کنار مزارع خاویاری در دریا و آب‌های سطحی راهکار مناسبی برای بهره برداری از منابع آبی وتولید بهینه این محصول است.

علاوه بر این وجود سه هزار و 300 کیلومتر نواحی ساحلی در شمال و جنوب کشورمان فرصت مناسبی را برای پرورش این ماهی در قفس فراهم کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های خدادادی کشورمان بتوانیم گامی را در راستای امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و صادرات پایدار برداریم.

«ارسلان قاسمی» مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان کشور در این خصوص اظهار داشت: پرورش ماهیان در قفس از سابقه طولانی در دنیا برخوردار است به طوری که کشور نروژ تنها از پرورش ماهی در قفس توانسته بیش از 1.5 میلیون تن محصول تولید کند این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود، کل تولید محصولات شیلات در کشور ما حدود 700 هزار تن است.

وی افزود: با توجه به امکانات و توانمندی‌های کشور پرورش بسیاری از ماهیان در قفس امکان پذیر است و از طرفی می‌توان با این شیوه از منابع و امکانات کشور حداکثر استفاده را برده و محصولات شیلات را افزایش دهیم.

قاسمی در ادامه بیان کرد: در واقع با برنامه ریزی و استفاده صحیح از منابع کشور، امکان تولید 3 میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد.

همچنین ناصر کرمی راد مدیر دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات گفت: با وجود ظرفیت رو به زوال خاویار وحشی یکی از راه‌های جلوگیری از انقراض این گونه‌ها پرورش در محیط بسته و کنترل شده است.

کرمی راد با اشاره به اینکه روش ‍پرورش ماهی در قفس موجب می شود که میزان ذخیره سازی گونه فیل ماهی که ارزشمندترین نوع خاویار است منقرض نشود افزود: با وجود اینکه میزان ذخایر این گونه در دریا کاهش پیدا کرده اما به همان نسبت میزان ذخایر در خشکی افزایش داشته و این امر یکی از اقدامات بزرگ سازمان شیلات ایران بوده است.

حال با تمام این تفاسیر شکی نیست که با استفاده حداکثری از منابع کشور پرورش آبزیان در قفس می‌تواند میزان تولید و صادرات محصولات شیلات را افزایش دهد و امیدواریم با اعتبارات مناسبی که صندوق توسعه ملی برای توسعه و ترویج این طرح اختصاص داده بتوانیم به موفقیت‌های چشمگیری در افق 1404 برنامه اقتصاد مقاومتی در این حوزه دست یابیم.

 

 

نظر شما
ادامه