کد خبر: ۲۳۹۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی سبزوار ، اردبیل و ایلام

 

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار خبر داد:
حمل غیرمجاز دام در سبزوار و تلف‌شدن بیش از 100 راس گوسفند

 

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار از حمل غیرمجاز 156 راس گوسفند در این شهرستان و تلف شدن 119 راس از این تعداد خبر داد.

دکتر ولی‌الله جغتایی با اعلام این خبر افزود: امروز یک دستگاه کامیون کانتینردار بدون اخذ گواهی بهداشتی و نداشتن شرایط حمل دام زنده به حمل 156 راس گوسفند از میدان دام شهرستان به مقصد تهران اقدام کرده بود.

وی با اشاره به تلف شدن 119 راس گوسفند از 156 راس، علت این امر را نداشتن شرایط حمل و نرسیدن اکسیژن، همچنین گرمای هوا عنوان کرد.

جغتایی با اشاره به صدور گواهی حمل بهداشتی دام زنده برای کامیون‌های ویژه حمل دام زنده توسط این شبکه از دامداران دارای مازاد دام خواست تا پس از دریافت گواهی بهداشتی حمل به نقل و انتقال دام‌های خود اقدام کنند.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
900 هزار دام علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شدند


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در چهار ماه اخیر بیش از 900 هزار واحد دامی در استان اردبیل علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شده‌اند.

سبحانعلی علوی در آیین تجلیل از فعالان بخش کشاورزی و دامپروری شهرستان مشگین‌شهر اظهار داشت: با توجه به ضرورت جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف دامی و در راستای مبارزه با بیماری تب برفکی در این مدت تنها 800 هزار رأس گوسفند و بز مایه‌کوبی شدند.
وی افزود: در این مدت همچنین بیش از 100 هزار رأس گاو، گوساله و گاومیش در استان اردبیل مایه‌کوبی شدند.
علوی در ادامه تصریح کرد: همچنان در مراکز دامپزشکی برنامه‌های پیشگیری در مبارزه بی‌امان با بیماری تب برفکی ادامه دارد و نظارت دقیق در کنترل این بیماری انجام می‌شود.
وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به بیمار بودن دام‌ها سالانه بیش از 300 تن گوشت غیرمجاز در کشتارگاه‌های استان اردبیل امحا شده و از چرخه عرضه بیرون می‌رود.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: با نظارت دقیقی که دامپزشکان در مراکز کشتار دارند اجازه ورود گوشت بیمار و غیرمجاز را به هیچ وجه به چرخه عرضه و مصرف نمی‌دهند و با قاطعیت جلوی کار را گرفته‌اند.
وی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی استان به طور مستمر در عملکرد کشتارگاه‌های استان نیز نظارت دقیق دارند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه سخنان خود تعداد واحدهای دامی استان را بیش از شش میلیون واحد دامی بزرگ و کوچک اعلام کرد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما تبدیل دام سبک به سنگین است که امیدواریم با اجرایی شدن این امر و همچنین تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی روند نظارتی و اجرایی خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.
در این مراسم رئیس جهاد کشاورزی مشگین‌شهر در سخنانی افزود: این شهرستان سالانه بیش از 200 هزار تن انواع میوه تولید می‌کند.
یوسف جهانی خاطر‌نشان کرد: در کنار این میزان تولید میوه 95 هزار تن غلات نیز در مشگین‌شهر تولید می‌شود.
وی خواستار جبران بخشی از خسارات وارده به کشاورزان این شهرستان شد.
در پایان این مراسم از باغداران، کشاورزان و دامداران نمونه مشگین‌شهری با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
کانون‌های بیماری تب برفکی در ایلام کاهش یافته است


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: کانون‌های بیماری تب برفکی در ایلام کاهش یافته است.

وهاب پیرانی در کمیته ویژه کنترل تب برفکی در استانداری ایلام اظهار داشت: با تلاش و اقدامات انجام شده تعداد کانون‌های تب برفکی از 44 کانون به 8 کانون کاهش یافته است.
وی ادامه داد: بیماری تب برفکی، بیماری ویروسی واگیردار است که به صورت بومی از گذشته‌های دور در استان وجود داشته است.
این مسئول اضافه کرد: البته نوع جدیدی از این بیماری ویروسی از ابتدای امسال وارد استان ایلام شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.
پیرانی تصریح کرد: این بیماری در برابر واکسن‌های موجود واکنش نشان نداده و نتیجه‌ای حاصل نشده است که این مهم سبب شده برای مقابله با این بیماری تلاش بیشتری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: این دستگاه اجرایی به محض شناسایی بیماری در استان ایلام اقدامات خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: در گام نخست تمام واحدهای دامداری سنتی و صنعتی استان ایلام علیه این بیماری مایه‌کوبی شدند.
این مسئول اضافه کرد: افزون بر این، تمام اماکن دامی استان ایلام که حساسیت بیشتری در این نوع بیماری نشان دادند با مواد ویروس‌کش ضد‌عفونی شدند.
پیرانی تصریح کرد: همچنین با شروع فاز 21 واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین استان ایلام مبارزه با این بیماری نیز آغاز شد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در این اقدام حدود 52 هزار رأس گاو و گوساله و همچنین 560 هزار رأس گوسفند در کانون‌های شناسایی علیه این بیماری مایه‌کوبی شدند.
وی ادامه داد: همچنین با اعمال مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای، جلوگیری از نقل و انتقال دام، شناسایی کانون‌های بیماری، واکسیناسیون دام‌های حساس در کانون‌های بیماری برای بیش از 52 هزار رأس دام سنگین و 566 هزار رأس دام سبک اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته است.
در حال حاضر بیماری تب برفکی در استان ایلام تلفات بسیار کمی در مقایسه با دیگر کانون‌های شناسایی شده استان‌های کشور داشته و این بیماری در استان تحت کنترل درآمده است.

 

 

نظر شما
ادامه