کد خبر: ۲۳۹۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران اعلام کرد، واکسیناسیون دام های سنگین در استان مازندران در حال اجرا است و در این طرح دام ها بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

«دکتر سید حسین رضوانی» با بیان این مطلب افزود: در راستای سیاست های پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور، به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین، دو فاز واکسیناسیون در سطح کشور پیش بینی شده که در فاز اول بعلت کمبود واکسن توسط موسسه سرم سازی و واکسن رازی، بخشی بصورت رایگان توسط همکاران بخش دولتی و بخشی دیگر توسط بخش خصوصی در استان انجام گرفته که در هر دو بخش برای دامدار بصورت رایگان، دام ها بر علیه این بیماری واکسینه شده اند، اما در اجرای فاز دوم بدلیل عدم تامین واکسن از سوی موسسه رازی، سازمان دامپزشکی کشور نسبت به وارد کردن واکسن مریال اقدام نموده است.

رضوانی در ادامه اظهار داشت: به دلیل ارائه خدمات واکسیناسیون توسط بخش خصوصی قراردادهایی با این بخش توسط اداره کل منعقد گردیده که دامداران عزیز مازنی بمنظور جلوگیری از بروز این بیماری در جمعیت دام استان و همچنین هزینه سنگین درمان، بخشی از این هزینه ها را باید تقبل نمایند.

وی تاکید کرد: پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و تزریق واکسن به عهده دامپزشکی بوده و دامداران باید به ازاء هر راس گاو مبلغ سه هزار تومان پرداخت نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران مبلغ دریافتی از سوی دامداران را در قبال هزینه درمان ناچیز خواند و افزود: با توجه به احتمال درگیری این بیماری و ضربات سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری در استان، از دامداران تقاضا می کنم که با مامورین و اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی نهایت همکاری را داشته و در تامین هزینه اندک خرید واکسن با توجه به قیمت دام و زیان های پیش بینی شده در صورت بروز بیماری، مقاومت ننمایند.

وی در خصوص این بیماری افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بوده که در صورت درگیری منجر به کاهش تولید شیر و گوشت، لاغری بدلیل عدم توانایی در خوردن غذا به دلیل زخم دهان و زبان، زخم در اندام های حرکتی دست و پا، هزینه سنگین درمان شده و در صورت پیشرفت بیماری با تلفات سنگین بروز می کند که بدلیل حمل و نقل های غیر مجاز دام بدون اخذ گواهی حمل بهداشتی از سایر استان های درگیر، در استان مازندران نیز می تواند بروز پیدا کند.

وی مجدداً از دامداران خواست تا ضمن همکاری صمیمانه با مامورین دامپزشکی، از نقل و انتقال غیر مجاز دام شدیداً اجتناب نموده و به این منظور به ادارات دامپزشکی شهرستان ها مراجعه نمایند.

رضوانی در پایان اعلام کرد: فعلاً خطری متوجه استان نبوده و این اقدامات صرفاً به منظور پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری بوده و بیماری تب برفکی جزء بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان نیست.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
0
0
بهتر است واکسن تب برفکی مانند سایر واکسنهای بهادار در اختیار مراکز بخش خصوصی قرار گیرد و شبکه ها تنها در صورت نیاز جهت کنترل بیماری وارد عمل شوند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
0
0
وقتی سازمان دامپزشکی باهمه ارگانها مشکل داشته باشد همین میشود با موسسه رازی باکهرام ..با وزارت بهداشت...با محیط زیست هیچکس بامون خوب نیست
نظر شما
ادامه