کد خبر: ۲۴۰۱۲

یک فعال صنعت تولید داروهای دامی کشور با اشاره به افزایش تعداد کارخانه‌ها در سال‌های اخیر گفت: این صنعت چاره‌ای جز یافتن بازارهای جدید و فعالیت گسترده‌تر در زمینه صادرات ندارد، چرا که هیچکدام از کارخانه‌های موجود با ظرفیت کامل خود تولید نمی‌کنند بلکه همه کارخانه‌ها ظرفیت خالی و بدون استفاده دارند.

«دکتر ابراهیم مستجابی» در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها نیز در زمینه واردات داروهای دامی فعال هستند و سهمی هر چند اندک را از بازار داخلی به دست آورده‌اند که این امر اهمیت یافتن بازارهای جدید را افزایش می‌دهد.

قائم‌مقام مدیر‌عامل گروه دارویی کیمیافام با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه صادرات به افغانستان، سلیمانیه عراق و چند کشور آفریقایی گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم برای امور صادراتی فراهم نشده و میزان تسهیلات پرداختی و سرعت فرایند‌های مرتبط، کافی نیست.

وی تقویت صادرات را برای افزایش رونق تولید و سالم‌تر شدن رقابت میان فعالان این حوزه ضروری دانست و افزود: در این راستا تسهیل فرایندهای اداری، ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و توجه تولیدکنندگان به صدور کالاهای با کیفیت و قیمت‌گذاری رقابتی اهمیت بسیار دارد.

مستجابی با اشاره به ضروت فعال‌شدن تشکل‌های صنفی در زمینه صادرات، بیان کرد: تجربه نشان داده، شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند وارد مراودات بین‌المللی شوند و با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند.

قائم‌مقام مدیر‌عامل گروه دارویی کیمیافام ادامه‌داد: بهتر است جمعی از شرکت‌ها از طریق تشکل‌های مرتبط مانند سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی وارد بازار کشورهای هدف شوند و فعالیت‌های مرتبط با مطالعات میدانی و برقراری ارتباطات را انجام دهند.

وی مزیت‌های این روش را همفکری و هم‌افزایی شرکت‌ها، سرشکن شدن هزینه‌ها و برقراری ارتباطات بهتر با بازارهای هدف دانست و افزود: زمانی که نام تشکل معتبری در میان باشد، نمایندگان شرکت‌ها می‌توانند از امکانات سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی نیز استفاده کنند.

مستجابی در مورد تاثیر نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی گفت: این‌گونه رویدادها برای بازار داخلی تاثیرگذاری بیشتری دارند و در زمینه صادرات کمک چندانی به شرکت‌ها نمی‌کنند چرا که تعداد کمی از فعالان اقتصادی و هیات‌های تجاری خارجی از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند.

به گفته قائم‌مقام مدیر‌عامل گروه دارویی کیمیافام در طول نمایشگاه اخیر دام و طیور تنها نمایندگان شرکت‌هایی از افغانستان، جمهوری آذربایجان و عراق از غرفه این شرکت بازدید کردند.

وی ادامه داد: برگزاری چنین رویدادهایی از هیچ بهتر است اما اگر در کشورهای هدف، اطلاع‌رسانی بهتری در مورد تشکیل این نمایشگاه صورت می‌گرفت شاید شرکت‌های بیشتری از آن بازدید می‌کردند و برخی از آنها منجر به قرارداد فروش و صادرات می‌شد.

این فعال صنعت داروهای دامی افزود: نمایشگاه‌هایی که در کشورهای هدف برگزار می‌شوند می‌تواند بر صادرات موثر باشند اما در این نمایشگاه‌ها نیز بهتر است تشکل‌ها حضور یابند و نمونه‌هایی از محصولات شرکت‌ها را به نمایش بگذارد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه کشورهایی می‌توانند بازار هدف داروهای ایرانی باشند گفت: اگر شرکت‌های ایرانی محصولات با کیفیتی را تولید کنند و برای صادرات برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند، حداقل 50 کشور در قاره‌های مختلف به ویژه آسیا و آفریقا می‌توانند خریدار داروهای ایرانی باشند.

قائم‌مقام مدیر‌عامل گروه دارویی کیمیافام با اشاره به فعالیت این شرکت از سال 1372 در زمینه‌های تولید، توزیع و انجام امور بازرگانی بیان کرد: چهار شرکت در زیرمجموعه این هلدینگ فعال هستند از جمله دو شرکت تولید داروهای دامی با عنوان‌های کیمیافام و شیمی دارویی آفاق.

مستجابی افزود: کیمیا پخش‌فام یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ است که با شعبه‌ها و نمایندگی‌های خود در استان‌های مختلف و ناوگان اختصاصی حمل و نقل، پخش سراسری محصولات کیمیافام را بر عهده دارد.

به گفته وی شرکت کیمیاآورد فام، به عنوان چهارمین شرکت زیرمجموعه این هلدینگ به انجام کارهای تجاری می‌پردازد.

 

 

نظر شما
ادامه