کد خبر: ۲۴۱۰۷

سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها برای استحصال شیرخشک از شیر شتر/ پرورش ماهی در قفس در جوار مرز افغانستان کلید خورد

آلمانی‌های برای فرآوری شیر شتر و استحصال شیرخشک در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند اعلام آمادگی کرده‌اند و در عین حال، نروژی‌ها و پاکستانی‌ها نیز فرصت سرمایه‌گذاری در این سرزمین ایرانی را مغتنم دانستند.

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پس از سفر "اودیسه نورهیم"، سفیر نروژ که به دعوت دفتر وزارت امور خارجه در استان خراسان جنوبی برای دیدار از مزارع زعفران به ایران آمده بود، تعدادی از سرمایه‌گذاران اروپایی به‌ویژه سرمایه‌گذاران آلمانی برای سرمایه‌گذاری در داخل ایران اعلام آمادگی کردند.

«مهدی بهدانی» افزود: جمعی از تاجران کشور آلمان برای سرمایه‌گذاری در حوزه شیر شتر و استحصال آن به‌صورت شیرخشک اعلام آمادگی کردند.

وی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با داشتن 30 هزار نفر شتر در کشور رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است و از آنجا که خواص شیر شتر به‌عنوان یک شیر درمانی در اروپا و کشورهای توسعه‌یافته شناخته شده است، تلاش می‌شود نخستین کلینیک آزمایشگاهی شیر شتر در بیرجند راه‌اندازی شود.

بهدانی ادامه داد: در اروپا و در بسیاری از کشورها با احداث کلینیک‌هایی، بسیاری بیماری‌ها توسط شیر شتر درمان می‌شود، اما خاصیت این شیر در ایران ناشناخته باقی مانده است.

سفیر پاکستان برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرد

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: به‌دنبال سفر سفیر نروژ به کشورمان، "نورمحمد جاجمانی"، سفیر پاکستان به ایران آمد و از بخش‌های مختلف اقتصادی خراسان جنوبی بازدید کرد.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای که به دعوت استانداری فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در حوزه کشاورزی برای وی تشریح شد، سفیر پاکستان که با هیأت همراه در کشورمان حاضر شده بود، برای سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌های اقتصادی ازجمله بسته‌بندی در حوزه کشاورزی اعلام آمادگی کرد.

بهدانی تأکید کرد: بر اساس سیاست‌های دفتر امور خارجه در خراسان جنوبی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان جمع‌آوری شده و پس از دعوت از سفرای مختلف به‌ویژه از کشورهای هم‌جوار، تبادلات اقتصادی و مذاکرات با هدف افزایش همکاری‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در نمایشگاهی که با کمک منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیش برگزار شد، مهم‌ترین محصولات استان خراسان جنوبی ازجمله زرشک، عناب، عسل و گیاهان دارویی به نمایش گذاشته شد.

وی همچنین گفت: در این نمایشگاه، بسته‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی تدوین شده بود که در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار می‌گرفت.

بهدانی در ادامه افزود: در این نمایشگاه که با حضور الهام امین‌زاده معاون ریاست جمهوری، ترکان و محسن رضایی برگزار شد، وضعیت اقتصادی استان‌های شرکت‌کننده به‌ویژه استان خراسان جنوبی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه هم‌وطنانمان که مقیم خارج از کشور هستند، در این غرفه حضور پیدا کردند و مذاکراتی نیز در این باره صورت گرفت، اما هنوز سند رسمی امضاء نشده است.

پرورش ماهی در قفس کلید خورد

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هرچند شهرستان بیرجند و استان خراسان جنوبی منابع آبی متعددی ندارد، اما امکان پرورش ماهی پشت سدهای ذخیره آب وجود دارد.

بهدانی تصریح کرد: سطح سد رزه در شهرستان درمیان که نزدیک مرز افغانستان قرار دارد، می‌تواند یکی از مناطقی باشد که پرورش ماهی در قفس در آن به‌عنوان یک پروژه استانی آغاز شود.

وی یادآور شد: هم‌وطنانمان که مقیم کشورهای عربی به‌ویژه امارات متحده عربی بودند، برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند و مقرر شد در کناره این سد، تولید آبزیان وارد مرحله جدیدی شود.

 

 

نظر شما
ادامه