کد خبر: ۲۴۱۸

حکیم مهر -  هفته نامه نیوزویک در گزارشی به این مسئله پرداخته است که آیا حیوانات نفتی شده را باید تمیز کرد یا آنها را به حال خود گذاشت.

در گزارش این نشریه آمده است که پلیکان‌های قهوه‌ای که بر اثر نشت نفت در خلیج مکزیک نفتی شده‌اند در یک مرکز نجات در انتظار تمیز شدن و پرندگان پاک شده در انتظار آزادی به سر می‌برند.

تاکنون تعداد این پرندگان کم بوده است اما از روز ششم ژوئن (‪ ۱۶‬خرداد) امدادگران ‪ ۸۲۰‬پرنده و ‪ ۲۸۹‬لاک پشت نفتی شده را درنتیجه نشت نفت در خلیج مکزیک جمع آوری کرده‌اند که اکثر آنها جان خود را از دست دادند.

در نتیجه نشت فعلی نفت در خلیج مکزیک که بزرگترین حادثه نشت نفت در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود و طولانی شدن تلاش‌های پاکسازی در فصل تابستان واضح است که در اینده تعداد بیشتری از پرندگان نفتی شده یا در نفت گیرکرده و آلوده به این ماده لزج پیدا خواهد شد.

امدادگران همان طور که در مواجه با هر نشت نفتی عمل می‌کنند، برای گرفتن و تمیز کردن پرنده‌های زنده تلاش می‌کنند و امیدوارند که بتوانند این پرندگان را به زیستگاه طبیعی خود بازگردانند.

از ان جا که بسیاری از پرندگان نجات یافته مدت اندکی پس از آزادی جان خود را از دست می‌دهند، بسیاری از کارشناسان براین باروند که مرگ آسان گزینه ی انسانی تری برای انها است .

دانیل آندرسون پرنده شناس دانشگاه کالیفرنیا در داویس می‌گوید که با تمیز کردن پرندگان و بازگرداندن آنها به محیط زیست احساس بهتری می‌کنیم اما مسئله واقعی این است که این کار چقدر به نفع پرندگان است؟
براساس این گزارش پرهای تمیز پرندگان می‌توانند آب را دفع و دمای بدن پرنده را تنظیم کنند اما پرندگان کثیف قادر به انجام این کار نیستند.

به ویژه نفت باعث سنگین تر شدن پرها می‌شود و توانایی آنها را برای هواگیری از ظریق پرها کاهش می‌دهد که به نوبه خود باعث می‌شود پرندگان کمتر شناور شوند و بیشتر در معرض خطر غرق شدن قرار گیرند.

همچنین پرندگان بیشتر در معرض خطر گرمای بیش از حد بدن قرار می‌گیرند.

پستانداران نفتی شده نیز بسیاری با همان عوارضی که پرندگان متحمل می‌شوند همچون از دست دادن زیستگاه ، درجه حرارت ناموزن بدن و آسیب به عضو مواجه هستند.

این حیوانات همچنین بیشتر مستعد آلوده شدن به ویروس‌ها و باکتری ها خواهند بود.

لاک پشت‌های دریایی آسیب پذیری مخصوص به خود را دارند زیرا تمام آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند و بیشتر دانشمندان قبول دارند که تلاش برای نجات هرچه بیشتر این لاک پشت‌ها ارزش دارد.

البته گرفتن و پاکیزه کردن حیواناتی که در معرض خطر نشت نفت خلیج مکزیک قرار دارند، دیگر جنبه تفریحی ندارد.زیرا بسیاری از انها پس از تمیز شدن دوباره به زیستگاه‌های مخرب خود باز می‌گردند و دوباره قربانی غرق شدن در نفت می‌شوند.

از سوی دیگر پرندگانی که برای بار دوم از غرق شدن در نفت خودداری می‌کنند به طور قابل توجهی طول عمرشان کوتاه و قابلیت‌های بارداری انها ضعیف می شود.

از هزاران پرنده‌ای که سال ‪ ،۲۰۰۲‬از نشت نفت پرستیج در سواحل اسپانیا جان سالم به در بردند تنها ‪ ۶۰۰‬پرنده در حیات وحش آزاد شدند و بیشتر آنها پس از سپری کردن چند روز در قفس جان خود را از دست دادند. این در حالی است که میزان زنده ماندن پرندگان بسته به گونه آنها تا حدود زیادی متفاوت است.

برای مثال پلیکان‌های جنوب آفریقا پس از نجات یافتن از نشت نفت ، اغلب زندگی طولانی و زاد ولدی خوبی دارند.

اما گونه‌های بومی منطقه خلیج از جمله پلیکان قهوه‌ای که اسامی آنها تازه سال گذشته از فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض بیرون آمد، از جمله گونه‌هایی هستند که نجات آنها بسیار مشکل است.

بیش از نیمی از پلیکان‌های نجات یافته از نشت نفت (‪ )American Trader‬در سال ‪ ۱۹۹۰‬در طول یک سال جان خود را از دست دادند و کمتر از ‪ ۱۵‬درصد آنها دو سال به زندگی خود ادامه دادند.

امدادگران پرندگان می‌گویند از آن زمان تاکنون موارد زیادی درباره بهترین نحوه کمک رسانی به پرندگان غرق شده در نفت آموختند و برای همین این بار میزان نجات پرندگان افزایش یافته است .

مایکل فری پرنده شناس مرکز محافظت از پرندگان آمریکا می‌گوید: عملیات نجات سال به سال دشوارتر می‌شود.

در گذشته پرندگان فورا پاکیزه می‌شدند و امدادگران داوطلب اغلب پرندگان نجات یافته را در طول شب حمام می‌کردند. اما تحقیقات در آن زمان نشان داد که عوارض ناشی از گرفته شدن و تمیز شدن صدمه شدیدی به سلامت پرنده می‌زند و باعث می‌شود که هورمون‌ها توازن خود را از دست بدهند و آسیب‌های وارده به عضو و یا ارگان‌ها افزایش یابد.

در حال حاضر پرنده‌های گرفته شده اغلب یک یا دو روز استراحت می‌کنند و سپس پاکیزه می‌شوند و حمام آنها در طول روز صورت می‌گیرد تا اختلالی در آهنگ گردش خون آنها ایجاد نشود.

نظر شما
ادامه