کد خبر: ۲۴۲۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

«همدان پیام» نوشت:

در شهرستان ملایر 150 تا 160 رأس گوسفند و 10 تا 12 رأس گاو به صورت روزانه کشتار و توزیع می‌شود، اما با این حجم مصرف مشکلات کشتارگاه شهرستان همچنان به قوت خود باقیست. مشکلات اتحادیه قصابان در هفته اخیر به حدی افزایش یافته است که با مساعدت فرماندار، کشتار روزانه خود را در نهاوند انجام می‌دهند.

پس از تعطیلی کشتارگاه سنتی که تحت نظارت شهرداری ملایر بود، کار در کشتارگاهی به اصطلاح صنعتی دنبال شد که به اعتقاد قصابان، تنها هزینه یک کشتارگاه صنعتی را دریافت می‌کند و خدماتی ارائه نمی‌دهد تا جایی که آنها تمایل دارند همچنان در کشتارگاهی سنتی به کار خود ادامه دهند. آنها مشکلات را ناشی از بی‌رقیب بودن این واحد در شهرستان می‌دانند که موجب شده است مسئولان با رأفت بیشتری با آن برخورد کنند تا کار در شهر تعطیل نشود.

رئیس اتحادیه قصابان ملایر در گفت‌وگو با همدان‌پیام با اشاره به اینکه نحوه کشتار در ملایر به شکلی است که قصاب‌ها، خود دام زنده را تهیه می‌کنند و بعد به کشتارگاه برای کشتار می‌برند؛ گفت: قبلاً هم کشتارگاه دولتی و زیر نظر شهرداری بود به همین شکل انجام می‌شد، زیرا در شهر شرکت یا پیمانکاری وجود ندارد که گوشت را در سطح شهر توزیع کند.

«محمدحسین کلهر» با بیان اینکه قصابان ملایر با کشتارگاه شیرین‌دشت به دلیل نارسایی که از آغاز تاکنون داشته است، مشکل دارند؛ افزود: امکاناتی که باید در یک کشتارگاه صنعتی باشد در این مکان موجود نیست.

به اعتقاد وی، کشتارگاهی که در گذشته بود و کار در آن سنتی انجام می‌شد، از این مکان بسیار قابل قبول‌تر بود.
کشتارگاه فاقد پروانه بهره‌برداری است

کلهر این کشتارگاه را فاقد پروانه بهره‌برداری یا پایان کار دانست و گفت: در زمان ساخته شدن و پس از اخذ پروانه تأسیس، دو سوله و امکاناتی موقت دارد و نه تنها از سردخانه و تصویه‌خانه استاندارد برخوردار نیست؛ بلکه آب سالم و کافی که ابتدایی‌ترین نیاز یک کشتارگاه است را هم ندارد.

به گفته وی، کم‌لطفی یا خوش‌باوری مسئولان بوده است که پیش از گرفتن پروانه بهره‌برداری، اجازه کشتار به او داده شد و پس از آغاز به کار دیگر زیر بار نرفت. دلیل همه مشکلات از آنجا نشأت می‌گیرد که در شهرستان کشتارگاه دیگری وجود ندارد و قصابان هم مجبور بودند از این مکان استفاده کنند، حتی کارگران این کشتارگاه بیمه نشدند.

انتقال کشتار دام ملایر به کشتارگاه نهاوند

رئیس اتحادیه قصابان ملایر در ادامه از انتقال کشتار دام به کشتارگاه نهاوند خبر داد و گفت: با مساعدت فرماندار شهرستان که انزجار ما را از کشتارگاه دیدند و متوجه شدند این مکان پاسخگوی کار ما نیست، اجازه دادند تا کشتار خود را به نهاوند انجام دهیم. البته از پنجشنبه هفته گذشته کار در نهاوند انجام و در شهر توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بُعد مسافت زودتر گوشت در شهر توزیع می‌شود، گفت: از روز پنجشنبه بین ساعت 8 تا 9 صبح گوشت توزیع می‌شود؛ در صورتی که در کشتارگاه ملایر تا ساعت یک تا 2 بعدازظهر طول می‌کشید.

کلهر معتقد است: در کشتارگاه ملایر تا دو برابر پول کشتارگاه صنعتی را پرداخت می‌کنیم. البته کشتارگاه ملایر صدها اشکال دارد و مسئولان به دلیل اینکه تنها کشتارگاه است، محافظه‌کارانه گزارش می‌دهند. ما هم دوست نداریم کارمان را در شهر دیگر انجام بدهیم رفت‌و‌آمد برایمان سخت است.

به گفته وی، دامپزشکی و بهداشت محیط تلاش خود را کرده‌ و تذکرات لازم را داده‌اند؛ اما از هر 10 قول، یکی عملی شده است.

لاشه‌ای که بازرسی می‌شود، مشکلی ندارد

اما رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ملایر معتقد است: مشکلات تنها کشتارگاه صنعتی شهرستان در سازه‌های موجود است و در بحث تولید گوشت مشکلی ندارد.

به گفته «دکتر کامران درخشنده»، از لحاظ بهداشتی لاشه‌ای که بازرسی می‌شود، مشکلی ندارد و تا رفع نواقص، سازه‌های کشتار به نزدیکترین کشتارگاه صنعتی واجد شرایط منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی به عمل آمده از مقامات کشتارگاه فعلاً تعطیل است، افزود: تاکنون هیچ لاشه‌ای از لحاظ بهداشتی مشکلی نداشته است که اگر بود ما خودمان اقدام می‌کردیم.

درگیری قصابان با کشتارگاه بر سر قیمت است

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت ملایر هم معتقد است: کشتارگاه از نظر این مرکز مشکل حادی ندارد و درگیری قصابان با کشتارگاه بر سر قیمت است.

جوکار با اشاره به اینکه موازین و مشکلات بهداشتی گوشزد و برطرف شده است، گفت: سردخانه و تصویه‌خانه این واحد هم کار می‌کند و اگر مشکل جدیدی دیده شود، پیگیری می‌کنیم.

 

خبر مرتبط:

صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان ملایر درباره تعطیلی یک کشتارگاه

 

برچسب ها: کشتارگاه، ملایر،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
0
0
کشتارگاه ملایر به هیچ دردی نمیخوره
نظر شما
ادامه