کد خبر: ۲۴۲۷۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر

با برآورد انجام‌شده، سالانه بیش از هفت میلیارد دز واکسن در کشور، مصرف می‌شود که از این مقدار، حداکثر دو میلیارد دز آن در کشور تولید نشده و نیازمند واردات هستیم و مابقی نیز بیش از 30 سال است که در کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سال‌هاست مؤسسه رازی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن طیور در کشور و منطقه خاورمیانه فعالیت می‌کند، گفت: بازار طیور ایران با یک میلیارد و 200 میلیون جوجه‌ریزی در سال در منطقه بی‌نظیر است و پاکستان با 500 تا 600 میلیون جوجه‌ریزی در سال با اختلافی فاحش، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

«دکتر حمید کهرام» افزود: در واقع بازار جوجه ایران برای دنیا بی‌نظیر است و تمامی تولیدکنندگان واکسن‌های طیور در جهان، ایران را به‌عنوان یک بازار هدف همیشه زیر نظر دارند، چون از نظر میزان مصرف دارو و واکسن، کشور ما در یک کفه ترازو و سایر کشورهای منطقه در کفه دیگر ترازو قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با برآورد انجام‌شده، سالانه بیش از هفت میلیارد دز واکسن در کشور، مصرف می‌شود که از این مقدار، حداکثر دو میلیارد آن در کشور تولید نمی‌شود و نیازمند واردات آن هستیم و مابقی نیز بیش از 30 سال است که در کشور تولید می‌شود.

کهرام واکسن‌های طیور را به دو بخش عمده زنده و کشته تقسیم کرد و ادامه داد: واردات واکسن‌های زنده به‌دلیل وجود میکروب و ویروس زنده خفیف‌شده در آنها، بیشتر ممنوع است، چون ممکن است اجرام دیگری نیز با آنها وارد شده و به همین دلیل واردات آنها در تمامی کشورها قوانین سختگیرانه‌ای دارد؛ به‌دلیل آنکه وجود بیماری‌ها در این واکسن‌ها قابل تشخیص نیست و ممکن است بعد از سال‌ها عوامل بیماری مشخص شود، اما در واکسن‌های کشته قوانین آسان‌تر است.

وی با بیان اینکه سیاست واردات در کشوری که خود تولیدکننده است، منطقی نیست؛ درباره قیمت‌گذاری واکسن‌های وارداتی و تولیدی تصریح کرد: زمانی که واکسنی در کشور تولید می‌شود، واکسن‌های وارداتی باید با قیمت‌های ما رقابت کنند، به همین دلیل قیمت را پایین‌تر می‌آورند، اما واکسن‌هایی که در ایران تولید نمی‌شوند با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی یادآور شد: بازار ایران برای واردکنندگان بازار بزرگی است که حاضر هستند با سودهای کمتر نیز در آن حضور داشته باشند، چون ایران بازار هدف محسوب می‌شود که با حضور در آن، به سایر کشورها راه پیدا می‌کنند و حضور در این بازار مهم‌تر از سوددهی آن است.

کهرام تأکید کرد: واکسن‌های طیور دو سال زمان مصرف دارند و معمولاً واردات آنها به میزان زیاد انجام می‌شود و کم‌کم به مصرف می‌رسند و قیمت‌ها بر اساس میزان عرضه به بازار، تغییر می‌کند.

وی خواستار بازنگری واردات واکسن‌های زنده از سوی سازمان دامپزشکی شد و اظهار داشت: درباره مرکبات و برنج که در کشور تولید می‌شود، اساس بر تعرفه نیست و به‌دلیل تولید داخلی، برنامه‌ریزی مناسبی برای جلوگیری از واردات صورت می‌گیرد. برنامه‌ریزی مناسبی برای جلوگیری از واردات صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که در واکسن نیز با موجود زنده سر و کار داریم و ممکن است عملاً بیماری را وارد کشور کنیم. پس باید ملاحظات ضروری انجام گیرد.

هر کس ادعا می‌کند که کیفیت واکسن‌های وارداتی بهتر است، با مدرک ثابت کند

کهرام همچنین گفت: طی سال‌هایی که در مؤسسه حضور داشته‌ام، هیچ موردی وجود نداشته است که نشان‌دهنده برتری کیفیت محصولات وارداتی به داخلی باشد و هر کس نیز ادعا می‌کند که کیفیت واکسن‌های وارداتی بهتر است، با مدرک آن را ثابت کند.

وی از انعقاد قرارداد 200 میلیون تومانی با دانشگاه تهران برای تحقیقات و مقایسه واکسن‌های رازی با واکسن‌های سایر کشورها خبر داد و افزود: مؤسسه رازی حاضر است برای هر مؤسسه و شرکتی که خواستار مقایسه واکسن‌های داخلی و خارجی است، بودجه در نظر گیرد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با درخواست اینکه اگر قرار است واردات واکسن صورت گیرد، از کشورهای پیشرفته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واردات واکسن طیور ما از کشور اوکراین است، در حالی که مقایسه ایران و اوکراین به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کهرام با اشاره به اینکه توان تولید واکسن مصرفی کشور را داریم و به خاطر رقابت‌های داخلی با ظرفیت کامل تولید نمی‌کنیم، ادامه داد: بیش از 12 واکسن طیور در مؤسسه در حال تولید است که تنها نیازمند واردات سه واکسن هستیم و باید در واردات سایر واکسن‌ها، بازنگری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه رازی به‌عنوان تولیدکننده و دامپزشکی به‌عنوان مصرف‌کننده است، تصریح کرد: طبیعی است گاهی فرافکنی صورت گیرد و اتفاقاتی ناخواسته پیش آید.

کهرام یادآور شد: ما بر اساس سیاست‌گذاری‌های سازمان دامپزشکی تولید می‌کنیم و اختلاف‌ها در نوع سیاست‌گذاری‌ها است و اگر سیاست‌گذاری‌های درستی انجام نگیرد، مجبور به واردات می‌شویم.

صادرات واکسن طیور نداریم، چون بازار صادرات پیچیده است

وی با اشاره به افزایش فروش 30 درصدی واکسن‌های مؤسسه در سال 93 نسبت به 92 و همچنین همین مقدار افزایش در سال 94 نسبت به 93 تأکید کرد: در حال حاضر صادرات واکسن طیور نداریم، چون بازار صادرات پیچیده است، اما برای صادرات در سال 95 برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار داشت: خواستار قطع واردات نیستیم، اما خواهان کنترل آن هستیم. واردات باید سه درصد مصرف داخل باشد، اما در حال حاضر در اقدامی اشتباه و غیرموجه سه برابر مصرف داخلی (یعنی به میزان 21 میلیارد دز) اجازه واردات داده شده است.

کهرام با بیان اینکه هیچ سازمان بین‌المللی مشخصی برای تأیید واردات و صادرات دام و طیور به کشورهای دیگر وجود ندارد، گفت: تضمین‌کننده کیفیت واکسن‌های تولیدی سرم‌سازی رازی، شرکت‌های معتبر و بزرگی هستند که از واکسن‌های این مؤسسه استفاده می‌کنند.

 

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
واقعا که........
ناشناس
|
-
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
0
0
Fmd vaccine
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
جدا چطور روت میشه این حرفها رو میزنی، مقایسه کیفیت واکسن خارجی با داخلی یه خیانت محض به دامداران بیچاره هست، همه چی پول نیست اخرش یه .................. جای همه ماست
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
بله واقعا. شما یک بار آمار بیماری و تلفات رو در مصرف هر دو واکسن خارجی و داخلی با هم مقایسه کن بعد میفهمی کدوم بهتره. چه خوبه آدمی حقیقت رو ببینه و آمار سازی نکنه
ناشناس
|
-
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
آره خوب کدوم بقال میگه ماستش ترشه؟ سونامی تب مالت رو توی دو, سه سال گذشته با چشم خودمون دیدیم که نتیجه استفاده از واکسن دامی تب مالت داخلی بود.
داروخانه دار
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
اقاي دكتر هاشم زاده شما كه راضي به بيكار شدن بيش از ٢٠٠٠ نفر دامپزشك شاغل در داروخانه هستيد وبهانهتان هم ضرر و افزايش قيمت براي دامدار هستيد پس چرا همراه دكتر كهرام دنبال افزايش تعرفه ها هستيد ايا اين افزايش قيمت مرغدار نيست يا براي موسسه اشكالي ندارد ولي دامپزشكان ببكار شوند
كلينيسين طيور
|
-
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
اره چند بار به اداره شكايت كنيم مثل اينكه دامپزشكي زورش از لحاظ علمي!!!!! نمي رسد شما را قانع كند
ناشناس
|
-
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
مگر سازمان بايد موسسه را از لحاظ علمي قانع كند ولي شركت... را جلوي توليدش را بگيرند
كارشناس
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
موسسه رازي فقط در مورد كيفيت تب برفكي صحبت نكنه
كلينيسين طيور
|
-
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
من بارها لاسوتاي رازي را تيتر كردم وبالاي ٣ نگرفتم حتي با يكي از كارشناسان موسسه هم صحبت كردم دليل را تحريم عنوان نمودند
مطلع
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
از اقای دکتر کهرام تقاضا می کنم اسامی افرادی را که طرح تحقیقاتی 200 میلیون تومانی برای مقایسه کیفیت واکسن های موسسه رازی و واکسن های خارجی را انجام دادند برای اطلاع عموم اعلام نمایند
آیا آن عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که خودش مشاور یکی از دفاتر سازمان دامپزشکی است می تواند مجری چنین طرحی باشد ؟
آیا آن مسئول سازمان دامپزشکی که خودش در سازمان دامپزشکی سمت مدیریتی دارد می تواند مجری چنین طرحی باشد ؟
آیا این طرح تحقیقاتی را می توان یک کار علمی نامید و یا باید اسم آن را ........... گذاشت !!!!!!
کیفیت واکسن های موسسه رازی را باید از کلنیسین ها سوال کرد نه از افرادی که به سازمان دامپزشکی وابستگی دارند و برای یک طرح تحقیقاتی 200 میلیون تومان بودجه (شما بخوانید .............) می گیرند !!!!!!!!!!!
رضا
|
-
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
خواهشا دوستان سنگ مرغدارا رو به سینه نزنن،اگر کسی می خواست از مرغدار ها حمایت کنه نمیگذاشت قیمت مرغ به اینجا برسه،میزان تعرفه واردات واکسن در کیلوگرم مرغ گوشتی زیر 5 تومان است،پس دلیل این همه دلواپسی ضرر مرغدار نیست،واردکنندگان گرامی نگران واردات بیش از 70درصد واکسن مورد استفاده داخل و سود خودشون هستن ولاغیر،فروش سالانه بیش از 5میلیاد دز واکسن توسط واردکننده ها پول کمی براشون نداره،منم بودم نگران میشدم.رضا.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
آقای دکتر کهرام اگر واقعا راست میگویید عنوان بفرمایید چند دز واکسن صادرات دارید؟
چه کشور هایی واکسن شما رو وارد می کنند؟
اگر شما محصول معتبری می داشتید الان تو این مصاحبه از مشتریا تون می گفتید در حالی که مشتریای شما اجبارا دامداران مظلوم کشورند.
داروخانه دار
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
0
0
اقا رضا من هم با حرف شما موافقم هزينه دارو و واكسن كمتر از ٣ درصد هزينه هاي مرغداري است ولي چرا دكتر هاشم زاده موقع قطع كرده روزي بيش از دو هزار دامپزشك سنگ مرغدار و توليد كننده را به سينه مي زند ولي براي موسسه دولتي كه حتي مي تواند از دولت كمك بيشتري بگيرد و در قالب حمايت از توليد كننده رايگان واكسن را بدهد نقش حامي موسسه و افزايش تعرفه ٥٠ درصدي واكسن را حمايت مي كند و انوقت مي گويد OIE گفته
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
0
این دیگه چه جور مصاحبه و دفاع از موسسه است؟
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
0
0
دکتر شریعتی: برای کوبیدن یک حقیقت ، خوب به آن حمله مکن ، بد از آن دفاع کن.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
0
0
رئیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اظهار داشت: خواستار قطع واردات نیستیم، اما خواهان کنترل آن هستیم. واردات باید سه درصد مصرف داخل باشد، اما در حال حاضر در اقدامی اشتباه و غیرموجه سه برابر مصرف داخلی (یعنی به میزان 21 میلیارد دز) اجازه واردات داده شده است. واقعا این حرفه یا ....
نظر شما
ادامه