کد خبر: ۲۴۶۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
«دکتر کامران زیباکردار» افزود: اگر چنین بیماری‌هایی از طریق مرزهای استان وارد شود، چون ایمنی لازم در دام‌های کشور وجود ندارد بی‌شک شاهد مشکلات فراوانی در این رابطه خواهیم بود ...

حکیم مهر - با توجه به اظهارات رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور، اکنون که از امکان ورود بیماری هایی هم چون تب مالت و سل گاوی از طریق مرزهای کشور، آن هم به صورت عمدی توسط داعش هشدار داده می شود، نگرانی هایی در استان های مرزی کشور ایجاد شده که آیا امکانات لازم در ارتباط با مقابله سریع با این نوع تهدید وجود دارد یانه؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در این خصوص گفت: اگر چنین بیماری هایی از طریق مرزهای استان وارد شود چون ایمنی لازم در دام های کشور وجود ندارد بی شک شاهد مشکلات فراوانی در این رابطه خواهیم بود.

«دکتر کامران زیباکردار» بیان کرد: همواره خطر تحت تاثیر قرار گرفتن دام های کشور به انواع بیماری ها در اثر نقل و انتقالات دام های غیرمجاز از مرزها وجود دارد.

وی عنوان کرد: اکنون که بحث ایجاد بیماری های فرامرزی به شکل عمدی و بیوتروریستی از سوی داعش در کشورمان ایجاد شده است، باید سطح هوشیاری و سازوکارهای لازم برای مقابله با این نوع اقدام را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل نقاط مرزی در اختیار نیروی مرزبانی است، اظهار داشت: اطلاع رسانی کامل و جامعی به نیروهای مرزبانی در خصوص ورود انواع دام اعم از سبک و سنگین صورت گرفته است تا سطح حفاظت در این رابطه افزایش پیدا کند.

جاذبه اقتصادی برای ورود دام به کردستان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه وجود اختلاف قیمت دام در دو منطقه منجر به قاچاق آن می شود، افزود: با توجه به اینکه هم اکنون قیمت دام زنده در اقلیم کردستان عراق بیشتر از کردستان ایران است بنابراین جاذبه ای برای ورود دام به داخل کشورما وجود ندارد.

زیباکردار بیان کرد: امروز نگرانی در رابطه با ورود عمدی دام های بیمار از طریق مرزهای کشور وجود دارد، وگرنه جاذبه اقتصادی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی به شبکه های دامپزشکی در سطح استان شده تا بررسی های خود دقیق تر انجام داده و در صورت مشاهده علائم غیرعادی در شکل و ظاهر دام ها، به سرعت اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان بیان کرد: در چند سال اخیر دامپزشکی با کاهش اعتبار و افزایش هزینه ها مواجه شده و این مسئله هم روز به روز بر سطح آمادگی این سازمان در مقابله با بیماری ها تاثیراتی گذاشته است.

زیباکردار عنوان کرد: زمانی که بیماری دامی ایجاد شود امکان فراگیرشدن آن در مدت زمان اندکی وجود دارد، بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن شبکه های دامپزشکی اقدام به تشخیص و مداخله کنند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با بیماری های فرامرزی نیاز به مدیریت بحران قوی است، ادامه داد: در زمینه سازوکار مدیریت بحران که بتواند در اسرع وقت به قضیه ورود پیدا کند و ارکان کار را برای دامپزشکی مهیا کند، با مشکلاتی مواجه هستیم و باید فکر اساسی برای آن کرد.

وی عنوان کرد: اهمیت و حساسیت استان های مرزی در این رابطه بیشتر است، چراکه علاوه بر حفاظت از مردم منطقه، تمام کشور را هم از چنین تهدیداتی باید حفظ کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان اظهارداشت: بیماری های مشترک بین دام و انسان بهداشت عمومی را هم به مخاطره می اندازد، لذا مقابله با این نوع بیماری ها از اهمیت بیشتری هم برخوردار است.

زیباکردار گفت: اگر قرارباشد حمله بیوتروریستی از طریق ورود دام های مبتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام به کشورمان صورت گیرد، باید همواره آمادگی لازم برای مقابله سریع با آن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سیستم مراقبت استان هم در بخش دولتی و هم خصوص فعال است و خوشبختانه دامداران ما هم آگاهی لازم را دارند که به محض مشاهده هر نوع تغییری در دام، خود به دامپزشکی گزارش دهند.

امکانات تشخیص تب مالت و سل گاوی در کردستان وجود دارد

وی با بیان اینکه تشخیص بیماری در دام مستلزم آزمایشگاه های قوی و مجهز است، گفت: باید همگام با امکاناتی که طرف مقابل ما پیدا می کند، تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی خود را توسعه دهیم تا سریع تر بتوانیم عوامل بیماریزا را شناسایی و کنترل کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: در ارتباط با امکانات مورد نیاز برای تشخیص بیماری های تب مالت و سل گاوی، در استان مشکلی از لحاظ امکانات تشخیصی وجود ندارد.

زیباکردار تصریح کرد: اما در ارتباط با تشخیص بیماری های ویروسی دام ها مشکل داریم و به دلیل نبود امکانات مورد نیاز در این رابطه، نمونه های آزمایشی را باید به تهران ارسال کنیم.

وی بیان کرد: آزمایشگاه سلولی و مولکولی دامپزشکی استان در صورت تامین اعتبار مورد نیاز آن تا پایان امسال راه اندازی می شود که در صورت ایجاد این آزمایشگاه، تحول بزرگی در امورات تشخیص بیماری ها در استان اتفاق می افتد.

 

خبر مرتبط:

رئیس سازمان دامپزشکی از ناامنی مرزهای کشور از نظر بیماری‌های فرامرزی ناشی از حضور داعش در منطقه خبر داد

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
همكار سازماني
|
-
|
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
0
عجب!!
ايكاش رييس ما چندتا مقاله در مورد بيو تروريسم مطالعه مي كردند.بيوتروريستها برايشان زمان مهم است يعني بايد هدف مورد تهاجم بايد در اندك زمان از پاي در بيايد و به اين دليل است كه اولا روي انسان كار مي كنند وثانيا روي ميكربها سريع الاثر.و به خاطرهمين است كه اكثر سلاحهاي ميكربي شاربن مي باشد.داعشي هاي تروريست مثل كشورهاي پيشرفته نيستند كه بيايند روي سوشهاي اثر گذار انفلوانزا و غيره كار كنند.اگر با ........ باشد بايد كل بودجه مملكت را بايد به وزارت بهداشت و هلال احمر داد!!!
متاسفانه مديران ارشد سازمان بجاي ارائه طرحهاي علمي در راستاي اقتصاد مقاومتي مي خواهند با روشهاي .......... كه فقط در ............ كاربرد دارد،به مشكلات بيفزايند.تفكرات مربوط به آن دوران كه آمريكا ابرها را مي دزدد ،هنوز حاكم است.
عينكها را برداريد تا حداقل ديدتان درست شود .....................
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
0
نظر شما
ادامه