کد خبر: ۲۵۴۳

حکیم مهر -  رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان‌ و حیوان وزارت بهداشت گفت: سال 87 تعداد موارد ابتلا به بیماری کالاآزار 138 مورد بود و در سال 88 به 79 مورد کاهش یافته است.

دکتر محمدرضا شیرزادی اظهار داشت:‌ کالاآزار بیماری است که به وسیله انگل خانواده سالک ایجاد و به وسیله پشه خاکی خاصی منتقل می‌شود. مخزن آن در ایران سک‌ها و سگ سانان مثل روباه و شغال است.

وی افزود: این بیماری اصولاً بیماری بچه‌هاست و معمولاً افراد زیر 15 سال را درگیر می‌کند و به ندرت در افراد بالغ بروز می‌کند. معمولاً بعد از یک دوره کمون چند هفته تا چند ماه بیمار دچار تب، درد، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و به ترتیب بزرگی کبد و طحال می‌شود و به دلیل اینکه انگل تمام مغز استخوان را اشباع می‌کند تعداد گلبول‌های سفید بیمار کاهش می‌یابد.

شیرزادی تصریح کرد: در این عارضه همچنین بیمار دچار کم‌خونی می‌شود و به دلیل عفونت‌های ثانویه به خصوص عفونت ریوی اگر تحت درمان قرار نگیرد، فوت می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر در کشور سیستم تشخیص این بیماری را در سطوح محیطی ایجاد کردیم که بر اساس آن در مراکز بهداشتی موارد مشکوک ارجاع می‌شوند و با یک قطره خون فرد، بیماری تشخیص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: شیوع این بیماری که در برخی کشورها بالای 20 تا 30 درصد کشندگی دارد در ایران اصلاً مورد مرگ در سال گذشته نداشتیم.

شیرزادی ادامه داد: در سال 87 تعداد موارد ابتلا به بیماری کالاآزار 138 مورد بود و در سال 88 به 79 مورد کاهش یافته است. نظام کنترل بیماری، معدوم کردن سگ‌های ولگرد است.

وی اضافه کرد: کانون‌های آلوده کشور از نظر بیماری کالاآزار، اردبیل و فارس است ولی موارد بیماری در همه جای کشور می‌تواند اتفاق افتد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان‌ و حیوان خاطرنشان کرد: درمان این بیماری به مدت 40 هفته و با تزریق داروی گلوکانتین است و این دارو به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی قرار گرفته است.

 

نظر شما
ادامه