کد خبر: ۲۵۵۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و ساوجبلاغ

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:
حجم عمده کشتار در روستاها بدون نظارت انجام می‌شود

 

سرپرست دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: حجم عمده کشتار در روستاها بدون نظارت انجام می‌شود و دور ریختن ضایعات حاصل از این کشتارها به تکامل سیکل آلودگی دام کمک می‌کند.

دکتر جواد اعلمی در یک نشست خبری اظهار داشت: تمرکز اداره بهداشت بر عملکرد کشتارگاه‌ها نتیجه مطلوبی نداشته و باید بیش از پیش به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست هر سال جمعیت دامی زیر پوشش واکسیناسیون شاربون قرار می‌گیرند، اظهار داشت: امسال به علت شیوع تب برفکی عملیات واکسیناسیون دام‌ها با یک ماه تاخیر آغاز شده است.
سرپرست دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با همکاری نیروی انتظامی از تردد و ورود دام‌های غیر مجاز به داخل کشور ممانعت به عمل آمده و تا حدودی کنترل شده است.
وی بیان داشت: در بخش تولید گوشت و کشتار در کشتارگاه‌ها با راه‌اندازی سردخانه‌ها این روند طوری طراحی شده که لاشه قبل از رسیدن به دست مصرف کننده مراحل پیش سرد و جمود را طی کند.
اعلمی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون واکسیناسیون بروسلوز سال گذشته داشتیم و آمار گاوهای مبتلا به بروسلوز از 74 مورد، امسال به 43 مورد رسیده و 40 درصد کاهش قابل مشاهده است.
وی همچنین گفت: از چند ماه قبل، ستاد مقابله با حیوانات ناقل اعم از پرندگان، موش، سگ و گربه در استانداری خراسان رضوی تشکیل شده و با مسئولیت فرمانداران شهرها آغاز به کار کرده است.
سرپرست دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته 06/0 درصد بروز بیماری تب مالت در بین دام داشتیم و برای کاهش حشرات و مقابله با بیماری سالک، اماکن دامی استان سمپاشی شده‌اند.

 

------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ:
کشتار دام در روستاها و قصابی‌ها غیرقانونی است
طی دو هفته گذشته دو واحد قصابی غیر مجاز در ساوجبلاغ پلمپ شدند

 

رییس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ گفت: کشتار دام در محله‌ها و قصابی‌های شهرستان به صورت سنتی غیر قانونی است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

دکتر وحید صالحی به تشریح وضعیت و تعداد کشتارگاه‌های این شهرستان پرداخت و گفت: هر سه کشتارگاه شهرستان ساوجبلاغ صنعتی هستند و اصلا کشتارگاه سنتی در این شهرستان وجود ندارد.

وی افزود: کشتار طیور در این کشتارگاه‌ها به صورت شبانه و تحت نظارت و بازرسی شبکه دامپزشکی انجام می‌شود و شبانه به استان تهران منتقل می‌شوند ولی کشتار دام روزانه انجام می‌شود.

صالحی با اشاره به وضعیت کشتار دام در روستاها گفت: کشتار دام در هر محل به غیر از کشتارگاه از نظر شبکه دامپزشکی غیر مجاز تلقی می‌شود و در صورت مشاهده مورد برخورد قانونی انجام می‌شود به طوری که طی دو هفته گذشته دو واحد قصابی به دلیل کشتار سنتی دام در روستاها پلمپ شدند.

رییس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مرغ تازه مورد مصرف استان تهران در کشتارگاه‌های ساوجبلاغ ذبح می‌شود و در هر ساعت شش هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های ساوجبلاغ ذبح می‌شوند.

صالحی در پایان گفت: کشتارگاه دام در کردان از لحاظ مساحت و پرسنل و امکانات حداقل شرایط را دارد و ظرفیت کشتار این واحد به طور میانگین 50 دام سنگین و 10 دام سبک به صورت روزانه است.

 

نظر شما
ادامه