کد خبر: ۲۶۰
وی با اشاره به اینکه سارقین احشام درشهریار با اسلحه دامداران را تهدید و دام‌های آنها را به سرقت می‌برند خواستار یاری هر چه سریعتر مسوولان برای رفع این معضل شد و حتی از رئیس جمهور خواست که به داد دامداران برسد چرا که آنها هیچ سرمایه‌ای جز دامهای خود ندارند...

یک دامدار شهریاری با اشاره به اینکه تولید شیر، گوشت و گوساله از طریق دامداران انجام می‌شود، افزود: متاسفانه در مقاطع مختلف با بهره‌ برداری نادرستی که از این سه تولید توسط بهره‌برداران شده و به دلیل تغییرات پی‌درپی قیمت‌ها، توان مالی دامداران زیر سوال می‌رود.

علی محمدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به دامداران سنتی و صنعتی در کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد بسیاری از دامداران در کشورمان دامداران سنتی هستند که کمتر از دو تن شیر تولید دارند، ادامه داد: در حال حاضر فروش شیر برای دامداران به یک معضل تبدیل شده چرا که در مقاطعی همچون فصل زمستان فروش این محصول مناسب و در تابستان از فروش پایینی برخوردارند.

وی با تاکید براینکه تولید شیر همه روزه انجام می‌شود، بر فروش روزانه شیر تاکید کرد و ادامه داد: گنجایش نگهداری شیر دامداران دو برابر تولید است و بیش از این امکان نگهداری ندارند و چنانچه این شیرها از دامداران خریدای نشود یا باید با قیمت بسیار پایین و کمتر از قیمت بفروشند و یا اینکه باید این شیرها را دور بریزند.

به گفته محمدخانی افزایش قیمت شیر دامداران یک تومان یک تومان و پایین آمدن قیمت شیر آنها 100 تومان ، 100 تومان اتفاق می‌افتد که همین وضعیت برای آنها اثرات اقتصادی بسیار منفی‌ای دارد.

وی با اظهار تاسف از اینکه دولت نیز در چنین شرایطی و به موازات کار دامداران اجازه واردات شیر خشک را می‌دهد، افزود: دامداران پشتوانه سرمایه‌ای سنگینی ندارند و اکثر واحدها بدهکار و دچار مشکلات مالی بسیاری هستند که واردات شیر خشک نیز مشکلات آنها را چند برابر می‌کند.

این دامدار شهریاری با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز توسط دامداران اذعان کرد: متاسفانه برخی اوقات گاوهای ماده‌ای که به دلایلی ناچاریم آنها را به کشتارگاه‌ ببریم 40 درصد زیر قیمت از ما خریداری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در مقطع کنونی داشتن گوساله نر نیز یکی از معضلات حادثه‌خیز برای دامداران شهریاری شده است از سرقت دام‌های دامداران این منطقه در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: متاسفانه مدتی است که دامداران این منطقه امنیت نگهداری دام‌های خود را ندارند و به دلیل سرقت‌های مکرری که اخیرا در دامداری‌ها صورت گرفته هیچ دامداری نمی‌تواند شب را در کار خانواده خود بگذارند.

اوبا اشاره به اینکه سارقین احشام درشهریار با اسلحه دامداران را تهدید و دام‌های آنها را به سرقت می‌برند خواستار یاری هر چه سریعتر مسوولان برای رفع این معضل شد و حتی از رئیس جمهور خواست که به داد دامداران برسد چرا که آنها هیچ سرمایه‌ای جز دامهای خود ندارند.

محمدخانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مساله علوفه برای دامداران حرف اول و آخر را می‌زند، نسبت به نوسان و افزایش قیمت علوفه در برخی مقاطع ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه معضلات و مشکلاتی که هر چند وقت یکبار دامداران را در گیر می‌کند باعث شده که صنعت دامداری درکشورمان به یک صنعت بسیار شکننده تبدیل شود و این در حالیست که حدود چهار میلیون نفر به صورت مستقیم از این بخش زندگی خود را می‌گذرانند ولی متاسفانه با ادامه روند فعلی تنها دامدارهای دانه درشت می‌توانند در این صنعت باقی مانده و خسارت نبینند.

 

 

نظر شما
ادامه