کد خبر: ۲۷۲

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که تبادل دام‌ها در مرزهای شرقی کشور غیر قانونی است، گفت: مرز مشترک چند هزار کیلومتری در شرق کشور امکان کنترل و قرنطینه دام‌ها را مشکل می‌کند.

 دکتر نوروزی در همایش کشوری بروسلوز با بیان این که برای غلبه بر بیماریهای مشترک بین انسان و دام نظیر بروسلوز برنامه‌های منطقه‌ای چندکشوری الزامی است، اظهار کرد: در حوزه آسیایی نمونه‌هایی از بیماری وجود دارند که در کمتر از 24 ساعت به ایران منتقل شد. این در حالی است که شاهد نحوه انتقال CCHF از شبه جزیره حجاز و عربستان به کشور بودیم.

وی تعدد گونه‌های عامل بیماری، طیف وسیع میزبانان، مقاومت‌های باکتری در شرایط گوناگون، تعداد راه‌های انتقال موقعیت و شرایط جغرافیایی کشور را از مهم ترین علل در مبارزه، پیشگیری و ریشه کنی بروسلوز در کشور برشمرد و افزود: تولید واکسن حیوانی «ایری وایز» ویژه جمعیت گاوی، اقدام نوینی برای کنترل بیماریهای دامی است.

رییس سازمان دامپزشکی کل کشور با بیان اینکه بنا بر گزارش وزارت بهداشت، میزان موارد آنفلوآنزای انسانی از 90 هزار مورد در سال 68 به 18 هزار مورد در سال 87 رسیده است آن را مدیون همکاری‌های بین بخشی به ویژه در سالهای اخیر داشت.

دکتر نوروزی ادامه داد: طی 5 دهه اخیر میزان بروسلوز دامی از 4/44 درصد در سال 1337 به 23/0 درصد در گاو و 3/1 درصد در بز و گوسفند در سال 87 منجر شده است.

وی میزان اعتبارات تخصیص یافته در سال 84 و 83 برای دو بیماری بروسلوز و سل را 400 میلیون تومان و در سال 87 را 5/5 میلیارد تومان دانست و افزود: نبود روشهای تشخیصی قاطع و قابل اجرا و کمبود نیروی انسانی از چالشهای بزرگ برای مقابله با بروسلوز است.

رییس سازمان دامپزشکی کل کشور ادامه داد: برای نخستین بار تب مالت در سال 1323 در بز گزارش شد که به لحاظ اهمیت کنترل بیماری در جمعیت انسانی و جلوگیری از زیان اقتصادی در دام‌ها طرح ریشه کنی عفونت در سال 51 به تصویب رسید و از چند سال گذشته هم سازمان دامپزشکی برنامه حذف دام‌های بیمار را در دامداری به اجرا درآورد.

 

 

نظر شما
ادامه