کد خبر: ۲۷۵
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال پاندمی شدن آنفلوآنزای پرندگان H5N1 وجود داشت، گفت: این در حالی است که هم اکنون آنفلوآنزای خوکی به مرحله پاندمی (همه گیری جهانی) رسیده است...

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان این که شدت بیماری‌زایی آنفلوآنزای خوکی در حد آنفلوآنزای فصلی است، اظهار کرد: استفاده از ماسک کاغذی به علت مرطوب شدن و افزایش احتمال تجمع ویروس‌ها توصیه نمی‌شود مگر در پرسنل بیمارستان و اعضای خانواده افراد مبتلا که در فاصله یک متری از آن قرار می‌گیرند.

دکتر محمود نبوی  از استقرار پایگاه‌های فعال مراقبت‌های مرزی در پایانه‌های زمینی، هوایی و دریایی از مدت‌ها پیش هم‌زمان با بروز موارد آنفلوانزای خوکی در دنیا خبر داد و گفت: اطلاعاتی در قالب بروشور و یا تابلوهای راهنما در بدو ورود دراختیار مسافران خارجی قرار می‌گیرد که براین اساس چنانچه علایم در روزهای نخستین اقامت بروز کند مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و در صورت وجود نشانه‌های بالینی در بدو ورود ارجاع به مراکز بهداشتی درمانی توصیه می‌شود.

وی افزود: از سال 47 آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا در ایران فعال شده تا در فصول مربوطه از شماری از بیماران تنفسی نمونه‌گیری انجام و به سازمان بهداشت جهانی ارسال شود تا برحسب سوش ویروس‌های جداسازی شده در آزمایشگاه ملی هر کشوری واکسن سال بعد تهیه شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با اشاره به تولید محدود واکسن آنفلوآنزای خوکی در دنیا در ادامه یادآورشد: سازمان بهداشت جهانی تلقیح واکسن آنفلوآنزای فصلی را در فصل پاییز توصیه می‌کند.

دکتر نبوی، با بیان اینکه برخی از موارد آنفلوآنزای خوکی بدون علامت و برخی با علایم خفیف هستند، گفت:‌از این رو افراد با علایم سرماخوردگی باید از روبوسی و دست دادن خودداری کنند، شستن دست را فراموش نکنند و در همه گیری‌های شدید از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

وی، با تاکید بر این که آنفلوآنزای خوکی از نظر ویروس شناسی و بیماری‌زایی نظیر آنفلوآنزای فصلی است، گفت: سالیانه 36 هزار نفر در آمریکا بر اثر آنفلوآنزای فصلی جان خود را از دست می‌دهند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه احتمال پاندمی شدن آنفلوآنزای پرندگان H5N1 وجود داشت، گفت: این در حالی است که هم اکنون آنفلوآنزای خوکی به مرحله پاندمی (همه گیری جهانی) رسیده است.

دکتر نبوی در پایان گفت: براساس احتمالات ضعیف ممکن است ویروس آنفلوآنزای فصلی و خوکی به موتاسیون (جهش) دچار شوند و بشر با فرم شدیدتر آن مواجه شود که در این صورت برحسب مورد با بیماری برخورد ‌می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه