کد خبر: ۲۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهرحجت الاسلام دکتر دغاغله ، دامپزشک و نماینده ولی فقیه در سازمان شیلات ایران در حاشیه نخستین همایش ماهیان زینتی ایران در گفتگو با حکیم مهر درباره صدور مجوز ماهیگیری تفریحی و پرداختن عده‎ای در جامعه به موضوع ماهیگیری بعنوان ورزش گفت : اگر ماهیگیری به طور کلی علت معقول و منطقی داشته باشد و قصد ورزش هم باشد مصداق صید لهوی نیست و اشکالی ندارد.

وی افزود : در صید لهوی عقل موضوعیت ندارد و وقتی موضوع و علت صید روشن باشد حکم آن متفاوت خواهد بود.

گفتنی است در این زمینه دفاتر برخی مراجع نیز به این موضوع به شرح ذیل پاسخ داده‎اند :

1 -  دفتر مقام معظم رهبری : اگر انسان برای نیاز تغذیه‎ای حیوان را شکار و یا آبزیان را صید کند مشروط بر آنکه حتماً گوشت به مصرف برسد و دور ریخته نشود از جنبه لهوی خارج می شود و اشکالی ندارد.

2 -  دفتر آیت الله مکارم شیرازی : شکار تفریحی حرام است اما اگر گوشت حیوان شکار شده یا آبزی صید شده تضییع نمی‎شود و فرد برای نیاز تغذیه‎ای شکار یا صید انجام دهد اشکالی ندارد.

3 -  دفتر آیت الله سیستانی : در مورد آنکه مسابقه‎ای برگزار شود و به افرادی که ماهی بزرگتری صید کنند جایزه بدهند ظاهراً جایز نیست زیرا شارع مقدس این موضوع را به شنا، اسب سواری و تیراندازی منحصر نموده است.

4 -  دفتر آیت الله وحید خراسانی : در رساله درباره ماهیگیری تفریحی عبارتی نیامده اما ظاهر امر آن است که اگر شغل وی ماهیگیری نیست یا حتی در مورد سایر حیوانات و شکار آنها هم گذراندن زندگی به این موضوع وابسته نیست صرفاً جهت تفریح اقدام به ماهیگیری یا شکار حیوانات کند اشکال دارد و مصداق صید لهوی است.

 

خبر مرتبط :

 

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
-
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
2
برای .......... التماس دعا دارم!
نظر شما
ادامه