کد خبر: ۲۸۰۷۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
وزیر جهاد کشاورزی در مراسم گرامیداشت نودمین سال تأسیس مؤسسه رازی:
«محمود حجتی» افزود: ما نباید در داخل مؤسسه واکسن‌سازی رازی‌ تولیدکننده باشیم؛ موسسه باید به یک مرکز تحقیقات کاربردی و مرکز تعامل دانشمندان و علمای این رشته تبدیل شود ...

حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید در موسسه رازی حرام است و باید موسسه به یک مرکز تحقیقات کاربردی و مرکز تعامل دانشمندان و علمای این رشته تبدیل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم نودمین تأسیس مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه تأسیس این مؤسسه 90 سال پیش در منطقه کار بدیعی بود، اظهار داشت: مؤسسه رازی در آن زمان نمونه‌ای در منطقه نداشت و از آن سال تاکنون خدمات ارزنده‌ای به جامعه در بهداشت انسانی و بهداشت دام و طیور عرضه کرده است.

وی افزود: اما در اینجا یک سؤال می‌توان پرسید که آیا موقعیت کنونی ما اکنون در منطقه در رابطه با تولیدات همان موقعیتی است که همان 90 سال پیش داشتیم، اظهار داشت: پاسخ ما این است که «نه»، همان موقعیت را نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شاید یکی از اهداف نشست امروز برگزاری یادآوری 90 سال فعالیت این مؤسسه است و اینکه بررسی کنیم و موقعیت قبلی خود را بازیابیم.

وی تصریح کرد: اینکه بدانیم در داخل چه کنیم، تا جایگاه قبلی خود را حفظ کنیم و بتوانیم در منطقه مثل سابق درخشان باشیم.

وی با تشکر از حضور نماینده و رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در این مراسم، اظهار داشت: امیدواریم بعد از بحث برجام بتوانیم در یک تعامل با سایر مؤسسات تولید واکسن دنیا خصوصا مؤسسات تولید واکسن در فرانسه بیش‌تر همکاری داشته باشیم.

حجتی تصریح کرد: اگر بخواهیم روش‌های گذشته را ادامه دهیم با توجه به فضای علمی و تکنولوژی و رقابت تنگاتنگ قطعاً عقب می‌مانیم، بنابراین باید در روش‌های اجرایی و مدیریتی و برنامه‌ریزی تجدید نظر کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید به اقدامات سرعت ببخشیم، دولت پشتیبان ماست و عزم ملی ما این است که در سیاست‌ها تجدیدنظر کنیم و در قوانین بالادستی تمام رویکردهایی که به ما نشان می‌دهد این است که نگاه بیرون از مؤسسه، داشته باشیم.

حجتی گفت: آنچه مسلم است ما در برنامه نباید در داخل مؤسسه واکسن‌سازی رازی‌ تولیدکننده باشیم و این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با امکانات محدود خود درون مؤسسه و همچنین قوانین و مقررات دست و پاگیر نمی‌توانیم سیر و شتابی را که از ما انتظار می‌رود، را پاسخ‌گو باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: قطعاً باید به‌وسیله همه دست‌اندرکاران داخل کشور کارهای مؤسسه را به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم.

وی تصریح کرد: همچنین تولید در داخل موسسه واکسن و سرم‌سازی را حرام بدانیم و موسسه باید به یک مرکز تحقیقات کاربردی و مرکز تعامل دانشمندان و علمای این رشته تبدیل شود.

حجتی گفت: بنابراین باید این موسسه بستر تعامل بین محققان ما و مسئولان دست‌اندرکار تبدیل شود و یک پل رابط بین درون و بیرون موسسه باشد.

براساس این گزارش در این مراسم که با حضور حمید کهرام رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، از واکسن تک‌ ظرفیتی تب برفکی 6PD50 و واکسن توکسوئیدی 3 ظرفیتی آنتروتوکسمی رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از تمبر یادبود موسسه، کتاب تاریخچه موسسه و تندیس زنده‌یاد پروفسور میرشمسی رونمایی شد.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سید محمود میرافضلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
0
1
وزیر محترم جهاد کشاورزی

جناب آقای مهندس حجتی

با سلام و احترام،

پیرو اظهار نظر اخیر جنابعالی در مراسم جشن نودمین سال تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دال بر ... حرام بودن تولید در موسسه رازی ... توجه جنابعالی را به موارد زیر جلب می نماییم:

1- غیر منتظره بودن: برای محققان و کارشناسان و مدیران موسسه رازی که عمر خود را در جهت افزایش سطحی کمی و کیفی محصولات موسسه گذرانده بودند بخصوص در حضور بازنشستگان آن شنیدن چنین جمله ای بسیار غیر منتظر بود و بر عکس همگان انتظار داشتند شما از تولید گران این عرصه قدردانی می کردید نه تخطئه،

2- منشآ افتخارات رازی: عمده افتخارات رازی در نود سال اخیر مدیون تولیدات بسیار ارزشمند انسانی و دامی آن و نقش این تولیدات در خودکفایی کشور از بیگانگان بخصوص در سالهای جنگ و زیر فشارهای جهانی بوده است نه تحقیقات آن،


2- تضاد با بیانات مقام معظم رهبری و سیاستهای اقتصاد مقاومتی: یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی ، توجه هر چه بیشتر به توسعه تولیدات داخلی است و مقام معظم رهبری نیز در سیاستهای کلان توسعه کشور بارها بر این نکته تاکید کرده اند ،

3- ضعف چشمگیر در نهادها و ساختارهای تحقیقاتی وزارت جهاد: شاید منظور شما از این جمله کاهش تمرکز بر روی تولید و توجه هر چه بیشتر به تحقیقات باشد. از این منظر هم لازم است به استحضار برسانیم به لطف سیاستهای نابود کننده سازمان تات و ضعف شدید در ارتباطات بین المللی و محدودیتهای شدید بودجه و زیر ساختهای ضعیف در پشتیبانی از تحقیقات و محققین و علل دیگر هیچیک از موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد حتی نامشان نیز در لیست شرکتهای برتر تحقیقاتی جهان در رتبه بندی های بین المللی دیده نمی شود. با این حساب جنابعالی از چه تحقیقاتی دم می زنید و به چه چیزی امیدوار هستید؟ کدام تحقیقات، کدام بودجه؟ کدام حمایت؟ آیا واقعا شما نمی دانید که تا چه حدی وضعیت تحقیقات در کشور و بخصوص در موسسات تابعه وزارت جهاد خراب و ناامید کننده است؟

4- فرصتهای دیگر: خوشبختانه وزارت جهاد دارای دهها موسسه تحقیقاتی ریز و درشت در زمینه پسته و برنج و خرما و فرش و ... است. از شما خواهش می کنیم دست از سر موسسه که از دیرباز به تولیدات حرام!!! اشتغال داشته بردارید و اگر خیلی در عقیده اتان مصمم هستیم هر گلی دارید بر سر موسسات دیگر بزنید .

5- خاص بودن محصولات و خدمات موسسه: معلوم نیست چه کسی به شما گفته که کاری که موسسه رازی الان انجام می دهد به راحتی توسط بخش خصوصی هم قابل انجام است و تولیدات موسسه قابلیت خصوصی شدن را داراست؟ صریحا خدمت جنابعالی می گوییم که این تولیدات فقط در فضای خاص موسسه رازی امکان تولید دارند و سالهاست که کسانی خواسته اند برخی از محصولات آن را در بخش خصوصی تولید کنند ولی موفقیت زیادی نداشته اند و اغلب شکست خورده اند.

6- بحرانی بودن فضای کسب و کار: خیلی خوب بود که جنابعالی نگاهی به شاخصهای ده گانه کسب و کار و موقعیت بحرانی و بسیار نامناسب کشور ما در رتبه بندی های جهانی در این حوزه می انداختید و آنگاه می توانستید درک کنید که ساخت یک ویال واکسن در چنین فضای آلوده ای چقدر ارزش دارد؟ تولید در کشور ما و بخصوص تولید واکسن به هیچ وجه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شرایط جذاب نیست و الا اگر بود سالها قبل آنها که بوی پول را خیلی خوب استشمام می کنند سالها قبل برای چشیدن مزه آن به این موسسه هجوم آورده و فناوری تولیدات آن را به منت می بردند و هرگز منتظر دستورات و سیاستگذاری های جنابعالی باقی نمی ماندند.

با این اوصاف از جنابعالی تقاضا می کنم ضمن تصحیح سخنان خویش از زحمتکشان عرصه تولید که سالهای سال مویشان را در این عرصه سفید کرده اند معذرت خواهی کنید و من بعد سنجیده تر و متناسب تر سخن بگوئید.
http://rvsri.persianblog.ir/post/554/
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
2
0
انصافا درست گفتند وزیر محترم.واقعا با اون دستگاه های عهد بوق و اون .................. تولید کردن حرام است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
0
0
با سلام چرا نظرات قبلي را از سايت حذف كرده ايد؟
مدیر پایگاه

 

باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
1
0
کاملا با نظر وزیر محترم موافقم.موسسه رازی چون به اقتصاد و افزایش در آمد فکر میکنه و چون بی رقیب هم هست متاسفانه محصولاتش چندان کیفیتی هم نداره .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
1
0
موسسه رازی به جای تولید در فکر اجرای طرح های تحقیقاتی برای ریشه کنی بیماریها باشد . تولید را به بخش خصوصی واگذار کند و از رانت دولتی و انحصار در ساخت واکسن که وزیر محترم مد نظرشان بوده دست بر دارد. این همه هیات علمی با مدارج بالا چرا در سال توان ارائه 10 طرح کلان و ملی را ندارد
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
1
0
کشورهای سازنده واکسن و کمپانی های مطرح هر یک شعاری را برای رسیدن به بازارهای جهانی انتخاب میکنند. مثلا هندی ها میگویند هر 3 دز واکسنی که در دنیا در انسان مصرف می شود یک دز آن بایستی تولید کشور هند باشد. یا مالزیایی ها شعر واکسن حلال را برای گرفتن بازار کشورهای اسلامی مطرح کرده اند و از این اعتقاد مسلمانان استفاده میکنند. .................. وزارت جهاد کشاورزی هم شعار واکسن حرام را انتخاب کرده و مشخص است که با تفکرات این چنینی به کجا خواهیم رسید
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
1
0
خصوصی سازی موسسه رازی با بهانه های مختلف ویاباطرح شرکت هولدنیک(شرکت مادر) رویای است که انشاال... تعبیر نخواهد شد چون امنیت ملی کشوراست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
0
1
اکیدا توصیه میکنم، مدیریت موسسه و وزیر محترم بجای پرداختن به اموری که قابل انجام نیست و طرح بحث های جنجالی، لطف فرموده تولید و فروش موسسه رو که از سامان خارج شده به وضعیت عادی برگرداند. خوف آن وجود دارد که با این نابسامانی های که مشاهده میشود خدای ناکرده موسسه برای تامین مایحتاج اولیه خود و پرسنل درماند و مسئولین مربوطه هم برای فرار از مسولیت، نارسایی های موجود و مسائلی که ممکن است در آینده عارض شود را به معایب دولتی بودن و عدم خصوصی سازی مرتبط و انگشت اتهام را بسوی مخالفین خصوصی سازی بگیرند
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
1
موسسه رازی یک بنگاه اقتصادی نیست که بعضی ها دندان تیز کنند بلکه یک بنگاه سلامت و امنیت برای کشور است
نظر شما
ادامه