کد خبر: ۲۸۱۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

افزایش حمله‌های گرگ‌های گرسنه به روستاهای رابر و سکوت مسئولان کار را به‌جایی رسانده که اهالی روستاهای این شهرستان دیگر جرات رفت‌وآمد به مزارع و باغ‌ها را هم ندارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری مهر، با فرارسیدن فصل سرما و زمستان شدید در مناطق برف‌گیر و سردسیر شهرستان‌های رابر و بافت در استان کرمان این روزهای شاهد مهاجرت گسترده حیوانات وحشی به دشت‌ها و روستاهای مسکونی و تداخل بیشتر بین انسان و حیوان در طبیعت هستیم.

خشک‌سالی و کمبود باران در فصول مختلف سال، موجب کاهش زادوولد در حیوانات و درنهایت کمبود شکار برای حیوانات گوشت‌خوار در ارتفاعات و کوهستان‌ها شده است و درنتیجه این امر طی ماه‌های اخیر حملات مکرر حیوانات گوشت‌خوار و به‌خصوص گرگ‌های وحشی به روستاها و مزارع و باغ‌های کشاورزان افزایش‌یافته است و تعداد قابل‌توجهی از دام‌های روستاییان و عشایر براثر این حمله‌ها تلف‌شده‌اند، خبرگزاری مهر در گزارش‌های متعدد نسبت به این مشکل در روستاهای رابر، هشدار داده بود که می‌توان به گزارش «حمله گرگ‌ها به روستاهای رابر/ فیلم‌برداری تنها راهکار دامداران» اشاره کرد.

اما این هشدارها در خصوص احتمال حمله گرگ‌های گرسنه به روستاییان و دام‌ها با بی‌تفاوتی مسئولان مواجه شده است تا اینکه روز گذشته یک قلاده گرگ به دانش آموزان دختر یکی از روستاهای رابر حمله کرد که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در برنداشته است اما با توجه به گزارش‌های متعدد از حضور گسترده گرگ‌ها در اطراف روستاها امکان بروز حادثه‌ای تلخ در آینده وجود دارد.

این در حالی است که برخی مردم محلی این روستاها از مواردی از حملات گرگ‌ها به انسان‌ها خبر می‌دهند.

گفته می‌شود تاکنون ۳۷۳ رأس دام در روستاهای رابر تلف‌شده‌اند و نکته جالب اینکه اگر روستاییان در زمان حمله گرگ به روستاها و تلف شدن دام‌ها و یا احساس خطر جانی، گرگ‌ها را شکار کنند باید طبق قانون برای هر قلاده گرگ چهار میلیون تومان خسارت پرداخت کنند.

این قانون به این معنی است که درصورتی‌که روستاییان ببینید که گرگ در حال تلف کردن دام‌هایشان است و یا حتی در معرض خطر جانی نیز قرار دارند نباید گرگ را شکار کنند بلکه تنها باید با فیلم‌برداری از صحنه حادثه مدارم لازم را برای گرفتن خسارت از محیط‌زیست فراهم کنند.

همچنین در صورت حمله به دام‌ها در حالت چرا تنها به دام‌هایی خسارت پرداخت خواهد شد، که مجوز چرای دام در مرتع را دارا باشند.

مردم روستاها از ترس از محل زندگی خود خارج نمی‌شوند

حالا با این شرایط مردم روستاهای رابر مانده‌اند و گله‌های چند ده‌تایی گرگ‌های گرسنه‌ای که به دلیل نداشتن شکار در طبیعت برای تهیه غذا به روستاها حمله می‌کنند.

 

اما شرایط وقتی بدتر شده است که گرگ‌های گرسنه برای تهیه شکار موردنیازشان به انسان‌ها هم حمله می‌کنند.

یکی از دختران دانش‌آموزی که موردحمله گرگ قرارگرفته است در این خصوص می‌گوید: ساعت هفت صبح بود که به همراه هم‌کلاسی‌هایم از روستا به سمت مدرسه راه افتادیم نیمی از راه را پیموده بودیم که حیوانی از عقب به ما حمله کرد و کیف من را گاز گرفت و حتی بخش‌هایی از لباسم هم پاره شد.

این دختر دانش‌آموز ادامه داد: با بقیه هم‌کلاسی‌ها دادوفریاد کردیم و درنهایت حیوان فرار کرد. این حکایتی است که سایر همکلاسی‌های این دختربچه نیز آن را تائید می‌کنند.

یک روستایی نیز اظهار داشت: تعداد گرگ‌هایی که در اطراف روستاها پرسه می‌زنند بسیار زیاد شده است چون هر بار که به روستا حمله می‌کنند هیچ عکس‌العملی نمی‌بینند بی‌پرواتر شده‌اند و به‌راحتی در اطراف روستاها دیده می‌شوند.

علی شهابی افزود: حالا دیگر در طول روز هم می‌ترسیم از روستا خارج شویم به مزارع و باغ‌ها برویم حتی یک مورد گرگ‌ها به خود من نیز حمله کردند.

روستایی دیگری می‌گوید: برای رسیدگی به مزارع و باغ‌ها باید چندین نفر باهم به مزرعه برویم و کاملاً مراقب حمله گرگ‌ها باشیم زیرا به‌سادگی امکان دارد طعمه گرگ‌های گرسنه شویم.

محمد شمس‌الدینی گفت: دیگر جرات سر زدن به مزارع و باغ‌ها و چرای دام را نداریم حتی دام‌ها در محل‌های نگهداری هم موردحمله قرار می‌گیرند.

این روستایی افزود: با حمله گرگ‌ها به دانش آموزان این مطلب تأکید شده است که فرزندان ما هم دیگر حاشیه امنیت ندارند و باید برای رساندن آن‌ها به مدرسه که بعضاً راه طولانی هم هست فرزندانمان را همراهی کنیم.

علی خالقی دیگر کشاورز رابری است که از مسئولان می‌خواهد فکری به حال وضعیت کنونی بکنند زیرا تنها داشته روستاییان که دام‌ها و کشاورزی آن‌ها است، در حال نابودیست بطوریکه ۳۷۳ رأس دام تلف‌شده‌اند و چون نمی‌توانیم برای آبیاری به دشت برویم مزارع نیز در معرض خشک شدن قرارگرفته‌اند.

این روستایی گفت: اگر گرگی به دام‌ها حمله کرد نباید آن را شکار کنیم و فقط باید بنشینیم و نگاه کنیم زیرا در صورت صدمه زدن به گرگ باید چند میلیون خسارت بدهیم و درنهایت باید با مراجعه به نیروی انتظامی و صورت‌جلسه حمله به میزان خسارتی که به ما واردشده است و تائید می شود خسارت دریافت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دام را بدون مجوز چرا به مرتع ببریم و تلف شود نیز هیچ خسارتی دریافت نمی‌کنیم و این روزگار تلخی شده است که برای روستاییان محروم منطقه ایجادشده است.

وی تأکید کرد: پیش‌ازاین حداقل امنیت جانی داشتیم اما حالا تعداد حملات گرگ‌ها به مردم نیز افزایش‌یافته است و از مسئولان می‌خواهیم قبل از اینکه صدمه‌ای به مردم وارد شود کاری انجام دهند.

زهرا سالاری زن روستایی نیز می‌گوید: تا حالا دام‌های ما موردحمله قرار می‌گرفت اما حالا دیگر امنیت جانی هم نداریم و باید فکری به حال این اوضاع کرد.

وی گفت: گرگ‌ها وحشی به تعداد زیاد در گله‌های چند ده‌تایی در اطراف روستا و مزارع پرسه می‌زنند و کودکان ما نیز در معرض خطر قرار دارند.

جان کودکان و خانواده‌هایمان در خطر است

سالاری افزود: چند ماه است که این وضعیت وجود دارد و علیرغم تقاضاهای متعدد کاری برای روستاییان نشده است این سؤال را مطرح می‌کنیم جان و مال انسان‌ها اهمیت بیشتری برای حفاظت دارد و یا گرگ‌های وحشی که ما را تهدید می‌کنند.

وی گفت: وضعیت کنونی مثل این است که دام‌های ما شده‌اند ظعمه گرگ‌ها و همه نگاه می‌کنند، درصورتی‌که می‌توان با رها کردن شکار در طبیعت و کوچ دادن گرگ‌ها این مشکلات را کاهش داد.

وی ادامه داد: در موارد مشابه با رها سازی شکار در طبیعت و تغذیه دستی حیوانات گرسنه را از اطراف روستاها دور می‌کنند اما اینجا گویی همه منتظر اتمام فصل زمستان هستند و ما روستایی‌ها نیز فقط باید دعا کنیم در این مدت بلای سر خانواده‌های ما نیاید و دام‌هایمان هم طعمه گرگ‌ها نشوند.

۳۷۳ رأس دام تلف شده‌اند

رئیس اداره محیط‌زیست رابر در گفتگو با مهر ضمن اینکه حمله یک حیوان وحشی به دانش آموزان را تکذیب نکرد گفت: اما شک فراوان داریم که این حیوان یک قلاده گرگ باشد زیرا گرگ بعد از گاز گرفتن کیف دانش‌آموز فرار نمی‌کند این حیوان احتمالاً شغال بوده است.

اسحاق منظری توکلی ادامه داد: به هر صورت گرگ‌ها تحت حفاظت هستند و شکار آن‌ها مشمول جریمه می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۷۳ رأس دام براثر حمله گرگ‌ها تلف‌شده‌اند و در صورت مستندسازی و وجود شواهد و طی مراحل قانونی خسارت روستاییان پرداخت می‌شود.

منظری توکلی از روستاییان خواست به‌هیچ‌عنوان گرگ‌ها را شکار نکنند‌ بلکه مراقبت‌های بیشتری را جهت مستحکم کردن محل نگهداری دام‌ها ایجاد کنند.

وی گفت: گرگ حیوان حمایت‌شده است و کسی مجاز به شکار این حیوان نیست ما نیز برای کاهش مشکلات موجود اقدام به استقرار گروه‌هایی در اطراف روستاها کرده‌ایم که با روش کردن آتش و تیراندازی هوایی سعی می‌کنند گرگ‌ها را از محل زندگی مردم دور کنند.

در آخرین مورد ازاین‌دست حوادث، گرگ‌های گرسنه به یک گله گوسفند در اماکن دامی و یک گله گوسفند در مراتع روستای اسکر حمله کردند که ۱۱ رأس گوسفند تلف و ۲۰ رأس نیز مفقود و زخمی شده است.

مردم روستاهای رابر از مسئولان می‌خواهند قبل از اینکه حمله گرگ‌ها به مردم و به‌خصوص به کودکان منجر به خسارت‌های جانی شود تدابیر لازم را برای دور کردن گرگ‌ها از روستاها ازجمله افزایش گروه‌ها مراقب در اطراف روستاها، اعطای مجوزهای محدود شکار کنترل‌شده و رهاسازی طعمه در طبیعت و شکار دستی را در دستور کار قرار دهند.

 
 
برچسب ها: رابر، گرگ،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
0
0
میط زیست لااقل در فصل زمستان باید غذای این حیوانات را تامین کند ، چون دیگر حیوان گوشتخواری بچز چند تا گرک و روباه در خارج از مناطق حفاظت شده این کشور باقی نمانده .
نظر شما
ادامه