کد خبر: ۲۹۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در روزهای اخیر، بیماری تنفسی طیور در برخی از واحدهای مرغداری استان مشاهده شده که با اقدامات صورت گرفته، تلفات این بیماری در واحدهای مذکور، ناچیز بوده است.
محمد رشید کرمی اظهار کرد: این بیماری که ترکیبی از بیماری‌های تنفسی نیوکاسل و برونشیت است، به همراه ذرات معلق گرد و خاک از کشورهای عربی وارد کشور شده که در ابتدا در برخی از استان‌های غربی کشور خود را نشان داد و رفته رفته وارد استان و در برخی از واحدهای پرورش مرغ مشاهده شد.
وی ادامه داد: این بیماری به گونه‌ای است که بیشترین تلفات ناشی از آن، مربوط به واحدهای سنتی است؛ به گونه‌ای که واحدهای سنتی به دلیل عدم رعایت اصول مدیریت، کنترل و پیشگیری بیشتر در معرض تلفات ناشی از این بیماری قرار دارند.
وی بیان کرد: در این زمینه هشدارهای لازم به واحدهای مربوطه داده شده است و آنها ترغیب به واکسیناسیون مرتب بیماری تنفسی و ویروسی شده اند. از طرفی مرغداران باید ضد عفونی محوطه مرغداری، تهیه دان از منابع معتبر، رعایت اصول قرنطینه و جلوگیری از ورود پرندگان به محوطه مرغداری را مورد توجه قرار داده و تهویه مناسبی نیز برای واحدهای خود تعبیه کنند.
کرمی در خصوص علائم این بیماری، عنوان کرد: کاهش اشتهای مرغ و جوجه‌ها و افزایش غیرطبیعی تلفات در طول روز یا هفته واحدهای گوشتی، کاهش تولید واحدهای تخم گذار و سرفه و آبریزش بینی از علائم عمده این بیماری است که در صورت مشاهده، باید مرغداری‌ها موضوع را با دامپزشکان جهت جلوگیری از شیوع و افزایش تلفات در میان بگذارند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر این بیماری تحت کنترل است، خاطر نشان کرد: بیماری‌های تنفسی از بیماری های بومی استان و کشور محسوب شده و درمان و مقابله با آنها نیز تقریباً کار آسانی برای دامپزشکان است ضمن اینکه با واکسیناسیون مرتب و درمان و کنترل عفونت‌های ناشی از این بیماری، می‌توان با این بیماری مقابله کرد و تلفات را به حداقل رساند.
کرمی یادآور شد: این بیماری با کارهای انجام شده در خصوص مقابله با آن، تلفات زیادی نخواهد داشت که بتوان بر بازار خرید و فروش فرآورده‌ها تاثیر بگذارد و مردم با خیال راحت می توانند به مصرف این فرآورده ها بپردازند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
p
|
-
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۵/۰۷
0
0
البته هم تلفات بالا می گیرد هم غیر قابل درمان است!
دکتر مرتضوی
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
0
اتفاقا این بیماری در استان دهوک یک واحد تخمگذار را درگیر کرده بود دامپزشکان انجا که همگی لیسانس هستند می گفتند که نیوکاسل به همراه برونشیت است ولی بعد از پی سی ار مشخص شد که انفلو انزا می باشد این هم انفلوانزا به همرا ه برونشیت در خواهد امد.
نظر شما
ادامه