کد خبر: ۲۹۲۴

حکیم مهر -  به نظر می‌رسد که خوک‌ها بسته به این که چه قدر محیط زندگی‌شان دلپذیر و خوشایند باشد،‌ خوش‌بین یا بدبین می‌شوند و اتفاقات مبهم اطراف خود را مثبت و یا منفی می‌بینند،‌ یعنی درست مانند ما انسان‌ها!

وقتی اتفاق مبهمی می‌افتد نمی‌دانید موضوع چیست، بیشتر گرایش دارید که منتظر یک خبر بد باشید یا برعکس،‌ اولین احتمالی که به ذهنتان می‌رسد یک خبر خوب است؟ در حقیقت در موقعیت‌های نامشخص بیشتر نیمه پر لیوان را می‌بینید یا نیمه خالی آن را؟ به نظر می‌رسد که این ویژگی،‌ مختص به ما انسان ها نیست و حتی در حیوانات هم نمونه‌هایی از این تمایز دیده می‌شود.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، محققین به گروهی از خوک‌ها، یاد دادند که بعد از شنیدن یک نت موسیقی خاص، یک سیب دریافت خواهند کرد. همچنین آن‌ها یاد گرفتند که شنیدن صدای سوت مخصوص سگ‌ها، با یک محرک ناخوشایند مثل ترکیدن بسته‌های پلاستیکی همراه خواهد بود.

سپس این خوک‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. گروهی را در یک محیط غنی،‌ بزرگ، روشن و پر از اسباب‌بازی قرار دادند. گروه دیگر در یک محیط کوچک، کسل‌کننده و بدون اسباب‌بازی‌های جالب قرار داده شدند. سپس یک صدای بلند برای آن‌ها پخش شد. خوک‌هایی که در محیط غنی بودند، تقریبا بدون استثنا همه خوشبینانه به طرف در رفتند تا سیب بگیرند. اما خوک‌های محیط کسل‌کننده بدبینانه با حالتی حاکی از ترس انتظار ترکیدن بسته‌های پلاستیکی را می‌کشیدند.

به گفته محققین، محیط زندگی روی خوشبین یا بدبین بودن خوک‌ها تاثیر می‌گذارد و آن‌ها بر همین اساس رفتار می‌کنند. در واقع رفتار خوک‌ها نشان می‌دهد که چه قدر خوشحالند و از محیط خود راضی هستند.

به گفته محققین، ما انسان‌ها هم در بسیاری رویدادهای روزمره خود به همین نحو رفتار می‌کنیم. اگر روز بدی داشته باشید و خیلی کلافه باشید و رییس شما را بخواهد، ‌فکر می‌کنید باز چی شده؟ باز من چه کار کردم؟ اما اگر روز خیلی خوبی داشته باشید و همه چیز بر وفق مرادتان باشد، اگر رییس شما را بخواهد انتظار دارید از کارتان تعریف کند یا پروژه جدیدی را به شما بسپارد یا حتی اضافه حقوق به شما بدهد.

این مطالعه گامی تازه در جهت بهبود شرایط زندگی حیوانات خانگی و اهلی است. در حقیقت با مطالعاتی از این قبیل می‌توان فهمید که حیوانات چه محیط‌هایی را دوست دارند.

نظر شما
ادامه