کد خبر: ۲۹۳۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدير كل دامپزشكي استان همدان گفت: بيماري تب برفكي با انديشيدن و اجرايي كردن تمهيدات لازم در اين استان كنترل شده و جاي نگراني وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ايرنا، «دکتر محمود رضا رسولي» شنبه در نشست هم انديشي با فرماندار و دستگاه هاي مرتبط اجرايي در حوزه جلوگيري از شيوع بيماري هاي دامي در تويسركان، افزود: تلفات دامي استان همدان نسبت به كل جمعيت دامي استان تنها چند هزارم درصد است و نگراني خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

وي اذعان كرد: از اوايل زمستان سال 94، پنج گروه تخصصي به مناطق عشايري استان فرستاده شدند و بيش از يك ميليون دوز واكسن مقابله با بيماري ها به دام هاي آنها ارائه شد.

رسولي با اشاره به اينكه دو رويكرد ايجاد قرنطينه به ميزان 80 درصد ضريب اثر گذاري و واكسيناسيون به ميزان 20 درصد ضريب اثر گذاري، مهمترين برنامه هاي مبارزه با بيماري هايي نظير تب برفكي به شمار مي روند، اضافه كرد: همچنين واكسن هاي مقابله با بيماري تب برفكي به عشاير استان لرستان كه وارد استان همدان مي شوند نيز ارائه شد.

وي ادامه داد: بيشتر از شيوع حقيقي بيماري تب برفكي در ميان دام ها و به ويژه عشاير استان، شايعه و جو رواني در اين زمينه ايجاد شد در حالي كه اين جو رواني با واقعيت مطابقت نداشت.

رسولي گفت: با كمك استانداري از ورود زود هنگام دام هاي عشايري بيمار به استان همدان جلوگيري شد و اين موضوع به كنترل تب برفكي در ميان دام ها كمك شاياني كرد.

به گفته وي شهرستان تويسركان از كانون هاي كمتري در زمينه بيماري تب برفكي دام ها نسبت به ديگر شهرستان هاي استان برخوردار است و در سال 95 كانون جديد تب برفكي در اين شهرستان نداشته ايم.

رسولي برخي كشورهاي همسايه و كم برخوردار از تجهيزات و امكانات بهداشتي را از عوامل ورود برخي بيماري هاي دامي به داخل كشور عنوان كرد و افزود: استان همدان نيز به دليل واقع شدن در دروازه ورودي غرب كشور از اين لحاظ به توجه ويژه نياز دارد.

وي بيان كرد: مرحله اجرايي واكسيناسيون فراگير تب برفكي در ميان مجموع دو ميليون دام سبك، يك هزار و 50 روستاي استان و دو هزار و 500 خانوار عشايري استان از 17 بهمن ماه سال 94 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
رسولي تصريح كرد: برخي اوقات به دليل ايجاد جو رواني، ميزان تلفات دام ها به دليل تب برفكي بزرگ نمايي شده اند.

وي يادآور شد: تاكنون 188 هزار راس گاو به عنوان دام سنگين و بيش از يك ميليون راس گوسفند به عنوان دام سبك در استان واكسينه شده اند.

رسولي تاكيد كرد: از همكاران خود در مناطق مختلف استان خواسته شده تا هيچ منطقه اي را بدون نمونه برداري و تاييد كارشناسانه به عنوان كانون تب برفكي معرفي نكنند و واكسن ها را به دليل لزوم رعايت شرايط خاص به دست خود دامداران ندهند.

تويسركان يكي از شهرستان هاي استان همدان در 90 كيلومتري شهر همدان است كه از نزديك به 140 هزار راس دام سبك و سنگين برخوردار است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
نه خیر جناب آقای مدیر کل اصلا اینطور نیست در شرایط سنتی دامداری کشور ما و دادو ستد سنتی و عدم موضوعیت قرنطینه و..... حرف اول را واکسن میزند و بیشاز 80 درصد علت شیوع بیماری عدم انجام واکسیناسیون تب برفکی در 7 ماه گذشته است . واگر اینطور است که شما میفرمایید چرا همش داد از کمبود واکسن میزنید واکسن را ول کنید برید دنبال قرنطینه و آموزش دامداران وسروسامان دادن به میادین دام . دراین زمینه ها که بقول شما 80درصع علت است چکار کرده اید تابحال ویا اینکه تازه این درصدها رو کشف کردید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
به کدامین گناه ، دامها ، دامداران و دامپزشکان کشته می شوند ؟
آیا مرگ دام همان مرگ دامدار و مگر دامدار همان مرگ دامپزشک نیست ؟
آخر دامپزشکان و دامداران چه گناهی کرده اند که به ........ چنین مدیرانی از سازمان گرفته تا استانها گرفتار شده اند؟
نظر شما
ادامه