کد خبر: ۳۰۰۰۶
خبرگزاری فارس: 21 قصابی در بیرجند حائز حداقل امتیاز شدند 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: از 35 قصابی موجود در سطح شهرستان، تعداد 21 قصابی در بیرجند حائز حداقل امتیاز در طرح درجه‌بندی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر فردین حسین‌زاده» اظهار داشت: طرح درجه‌بندی مراکز عرضه مواد غذایی برای نخستین‌بار در سطح کشور، خراسان جنوبی در بیرجند اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به طور قطع کار حساسی است، تصریح کرد: در اجرای این طرح در ابتدای امر رعایت حقوق مصرف‌کننده مدنظر بوده و مصرف‌کنندگان حق دارند به ازای پولی که برای مواد خام دامی که جزو مواد اصلی در سبد کالای خانوارها محسوب می‌شود، می‌دهند باید از بهداشت و سلامت این محصولات اطمینان داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند ادامه داد: باید مرجعی وجود داشته باشد تا برای مصرف‌کنندگان اطمینان لازم را تضمین کند و با اجرای این طرح میزان تخلفات به حداقل رسیده و مباحث کیفی و بهداشتی فراورده‌های خام دامی عرضه شده در بازار ارتقاء یافته است.

حسین‌زاده از معدوم‌‌سازی بالغ‌بر 15 تن فرآورده خام دامی در سطح شهرستان در سال گذشته خبر داد و افزود: در این مدت 20 تن فرآورده خام دامی توقیف شد که از این میزان 15 تن غیرقابل مصرف تشخیص داده و از چرخه مصرف خارج شد.

وی اضافه کرد: همچنین در ایام عید نوروز نیز یک تن فرآورده خام دامی در بیرجند معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با بیان اینکه برای نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی شرایط نگهداری، تاریخ مصرف و تولید این نوع فرآورده‌ها خارج از چرخه استحصال در کشتارگاه‌ها لحاظ می‌شود، یادآور شد: در نظارت‌ها برخورد قهری نیز با متخلفان صورت می‌گیرد که در این زمینه در شش ماه گذشته 40 پرونده تخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شده و عواقبی مانند حبس، شلاق، جریمه نقدی و پلمب برای متخلفان در نظر گرفته شده و فضا برای متخلفان ناامن شده است.

حسین‌زاده تصریح کرد: با اجرای طرح درجه‌بندی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان میزان کشتار دام در کشتارگاه‌‌ها در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 100 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر برای اجرای طرح درجه‌بندی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی واحدهای واجد شرایط شناسایی و دارای کد هویت‌دار شده‌اند، گفت: در حال حاضر 35 قصابی در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد 21 قصابی توانسته‌اند با اجرای طرح درجه‌بندی حداقل امتیاز لازم را کسب کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند ادامه داد: مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی که توانسته‌اند حداقل امتیاز لازم را کسب کنند در چهار رده عالی، ممتاز، خوب و متوسط تقسیم می‌شوند.

حسین‌زاده یادآور شد: مهم‌ترین هدف اجرای طرح درجه‌بندی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی ارتقاء سطح بهداشت در مراکز عرضه این نوع فرآورده‌ها است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح دوره آموزشی همراه با صدور گواهینامه برگزار شده است، افزود: موضوعات بهداشتی و شرعی از سوی دامپزشکی رصد می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند یادآور شد: در اجرای طرح درجه‌بندی به صورت دوره‌ای سطح کیفیتی واحدهای عرضه تأیید می‌شود.

 

 
نظر شما
ادامه