کد خبر: ۳۰۱۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی ایلام، زابل و خراسان رضوی

 

واکسیناسیون 3 میلیون و 700 هزار نوبت سر دام در ایلام


در 4 ماهه اول سال جاری 3 میلیون و 700 هزار نوبت سر واکسیناسیون علیه انواع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در ایلام واکسینه شدند.
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: در 4 ماهه اول سال جاری 3 میلیون و 700 هزار نوبت سر واکسیناسیون علیه انواع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند شاربن، آبله، آنتروتوکسمی، تب برفکی، بروسلوز، PPR، هاری و ... انجام گرفته است.

دکتر پیرانی افزود: که از وظایف اساسی و اهداف دامپزشکی تأمین بهداشت دام و فرآورده های دامی استان و پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام است و یکی از راه های پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری ها، مایه کوبی دامهای سبک و سنگین علیه این بیماری ها می باشد.
شایان ذکر است این حجم واکسیناسیون با تلاش شبانه روزی کارکنان زحمتکش بخش دولتی دامپزشکی و با استفاده از توان و همکاری اکیپ های مایه کوبی بخش خصوصی انجام گرفته است.

-----------------------------------------

 

فرماندار زابل خبر داد: آغاز ورود قانونمند دام از مرزهای منطقه سیستان‌
 
فرماندار زابل گفت: ورود دام از مرزهای منطقه سیستان در قالب شبکه نظارتی و قانونمند آغاز شد.
حسین کیخا در جلسه کمیته ساماندهی دام سیستان با حضور معاون سیاسی- امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در حال‌حاضر تامین و توزیع گوشت و فرآورده‌های گوشتی سالم مورد نیاز مردم، ضرورتی است که مدیران و مسئولان مربوطه با دقت و حساسیت خاص آن را دنبال می‌کنند.
وی افزود: به دنبال ممنوعیت دو ماهه ورود دام از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشور و در راستای ساماندهی قانونمند این موضوع، ورود دام گوشتی از مرزهای منطقه مجددا آغاز شد و برآنیم تا با مدیریت کردن بر ورود دام و نگهداری دام وارداتی در قرنطینه به مدت مشخص همواره تحویل و توزیع گوشت سالم به مردم تحت مراقبت باشد.
فرماندار زابل تصریح کرد: با کسانی که خارج از شبکه نظارتی دام قاچاق کنند قطعا برخورد قانونی صورت می‌پذیرد چراکه امنیت مرزها و سلامت و رفاه مردم برای ما به عنوان یک اولویت مهم است.
معاون سیاسی- امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: پس از ممنوعیت دو ماهه ورود دام، مجددا ورود دام سبک و سنگین توسط دامداران منطقه پس از طی مراحل قرنطینه به منطقه سیستان آغاز شد.
جلال سیاح خاطرنشان کرد: دامداران می‌توانند پس از طی مراحل پرواربندی دام خود را تحت نظارت شبکه دامپزشکی کشتار و گوشت را به بازارهای مصرف صادر کنند.
فرماندار زابل در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: خروج دام زنده از استان سیستان و بلوچستان به خارج ممنوع است.
وی گفت: از آنجایی که با تاکید استاندار سیستان و بلوچستان، دام زنده وارد کشور می‌شود سازمان دامپزشکی موظف است مراحل قرنطینه و کنترل بیماری‌های دامی را بر عهده گیرد.
معاون سیاسی- امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: تعداد 26 واحد بسته‌بندی گوشت در این استان در حال فعالیت است که از این تعداد پنج واحد در منطقه سیستان مشغول به کار است.
سیاح تصریح کرد: تعداد 9 واحد کشتارگاه صنعتی در سطح این استان فعالیت می‌کنند که کشتارگاه صنعتی زابل روزانه تعداد 150 راس دام سنگین و تعداد 500 راس دام سبک در هر شیفت کاری، ظرفیت کشتار دارد.
حسین کیخا فرماندار زابل و احمدعلی کیخا نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خواستار ارائه خدمات بیشتر به دامداران منطقه شدند و تاکید کردند از اقدامات منطقه باید به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری شود و در اولویت سرمایه‌گذاری ابتدا بومی‌های منطقه قرار گیرند و به سرمایه‌گذارانی که بخواهند در کشتارگاه صنعتی زابل سرمایه‌گذاری کنند به صورت ویژه تسهیلات وام تعلق می‌گیرد.

 

------------------------------------------

 

رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی:

خراسان رضوی مقام نخست تولید گوشت کشور را دارد
 
رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی مقام نخست تولید گوشت کشور را دارد.
حسن سلیمی اظهار داشت: این استان مقام نخست تولید گوشت در کشور را دارا است و در مجموع مشهد نیز دارای جایگاه خوبی در تولید گوشت در کشور است.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی افزود: 14 میلیون واحد دامی سنگین و سبک در خراسان رضوی وجود دارد که پروتئین مورد نیاز ما را تامین می‌کند.
سلیمی گفت: ما در تولید گوشت مقام اول کشور و در تولید شیر مقام دوم کشور را دارا هستیم که این امر از افتخارات خراسان رضوی و دست‌اندرکاران این حوزه به شمار می‌رود.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با بیان این‌که دامداران ما در شرایط سخت اجتماعی، اقتصادی و طبیعی بسیار آسیب‌پذیر هستند، افزود: ما محدودیت منابع علوفه‌ای، ضعف بنیه مالی، تنگناهای نقدینگی و پایین بودن سطح دانش داریم اما بزرگ‌ترین وظیفه ما این است که در راستای سیاست‌های دولت گام برداریم.
سلیمی ادامه داد: ما در حال حاضر اقتصادی کردن تولید، تشویق دامداران برای ماندن و توسعه کار، حفظ ظرفیت‌های موجود استان و جایگاهمان در کشور را برعهده داریم.
رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان خراسان رضوی نیز در ادامه خاطرنشان کرد: برقراری امنیت غذایی به عنوان یک راهبرد مورد تاکید است.
حسن منتظمی ادامه داد: امروز در جوامع متمدن به این اصل رسیده‌اند که سلامت جامعه انسانی در گرو سلامت دام است که در کشور ما این مهم توسط سربازان گمنام عرصه دامپزشکی محقق می‌شود.

 

نظر شما
ادامه