کد خبر: ۳۰۳۳۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته 70 تن عسل که ماده سرطان زای HMF  (هیدروکسی متیل فورفورال) در آن‌ها 300 میلی گرم در کیلوگرم بود، معدوم سازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر امیرحسین بهداد» در نشست خبری با بیان اینکه 1.8 درصد کانون‌های بیماری در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش یافته است، اظهار کرد: کاهش حتی یک درصدی کانون‌های بیماری کار بسیار سخت و نیازمند تلاش زیاد است.

وی افزود: در سال 94 نسبت به سال 93 توانستیم کانون بیماری آبله را 91 درصد، کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را 53 درصد، تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت انسانی را 25 درصد، کانون بیماری هاری را 15 درصد و کانون بیماری سل گاوی را 67 درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه طیور، اظهار کرد: افزایش 2.5 برابری تعداد بازدیدها از کل واحدهای مرغداری نسبت به سال 93 و کنترل بیماری آنفلونزای مرغی از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی در این زمینه بود.

بهداد از افزایش دو برابری گواهی‌های صادره فرآورده‌های خام دامی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش هفت برابری تعداد آزمایشات پی سی آر، افزایش 21 درصدی بازدید از مزارع و مراکز پرورش ماهی، افزایش 34 درصدی آزمایشات آبزیان و به صفر رساندن کانون بیماری وی اچ اس آبزیان از جمله دیگر اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی در سال گذشته بود.

وی در رابطه با اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در حوزه نظارت نیز عنوان کرد: کشتار دام‌ سبک در سال گذشته نسبت به سال 93، 17 هزار و 972 رأس و کشتار دام سنگین 13 هزار و 987 رأس افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده جایگزین شدن کشتار صنعتی به جای سنتی است.

وی با اشاره به افزایش کشتار طیور در استان نسبت به سال 93، گفت: سال 94 شاهد 290 هزار و 700 مورد بازدید بهداشتی بودیم که نشان دهنده رشد 25 درصدی نسبت به سال 93 است، همچنین 3086 مورد با فرآورده‌های غیر بهداشتی برخورد کردیم که این آمار نیز نشان دهنده افزایش 50 درصدی برخورد با متخلفان نسبت به سال 93 است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از افزایش 3.5 برابری معدوم سازی فرآورده‌های دامی، گفت: حدود 319 تن فرآورده دامی غیربهداشتی و 70 تن شیر غیر بهداشتی در سال 94 معدوم سازی شد.

به گفته بهداد، در طرح ویژه نوروزی امسال نیز 73 تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان معدوم سازی شد.

وی در رابطه با نظارت بر بهداشت شیر خام، گفت: در تبریز و تمامی شهرستان‌ها کارشناسان دامپزشکی مستقر شده و تمامی شیرها را موقع تحویل گرفتن آزمایش می‌کنند.

بهداد در خصوص بیماری تب برفکی که در چند ماه اخیر باعث تلف شدن تعداد زیادی از دام‌ها شد، گفت: تب برفکی یک نوع بیماری اقتصادی دام می‌باشد که بیماری مشترکی بین انسان و دام نیست. تب برفکی سال گذشته در کشورهای مجاور وجود داشت. استان ما نیز از نظر تعداد کانون‌های این بیماری نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت بهتری داشت که با تغییر سویه این بیماری و اثر آن به قلب دام در اواخر سال گذشته و از سوی دیگر نبود واکسن برای  سویه جدید که  0 2116 نام داشت، باعث افزایش تلفات شد.

وی افزود: برای سویه جدید واکسن مناسب وجود نداشت که بلافاصله شرکت داروسازی رازی و روناک با انجام مطالعات واکسن مورد نظر را تهیه کردند و همچنین از کشورهای هندوستان و ترکیه نیز واکسن وارد کشور شد که در بین تمامی استان‌ها بیشترین دور واکسن به آذربایجان‌شرقی تعلق گرفت.

وی یادآور شد: با شیوع بیماری تب برفکی، در فضای مجازی حواشی زیادی ایجاد شد، به عنوان مثال علی رغم اینکه چندین بار در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردم استفاده از گوشت دام‌های بیمار که ذبح می‌شوند هیچ گونه مشکلی ندارد، بازهم برخی‌ها در فضای مجازی می‌گفتند گوشت قرمز نخرید! تمامی فرآورده‌های دامی در کشتارگا‌ه‌ها آزمایش می‌شوند.

به گفته بهداد، در مجموع یک هزار و 443 رأس دام سبک و سنگین در اثر بیماری تب برفکی تلف شد و 176 رأس نیز ذبح شد.

وی تأکید کرد: با تلاش شبانه روزی و بعد از واکسیناسیون گسترده که انجام گرفت، هم اکنون این بیماری دامی به طور کامل مهار شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با عنوان اینکه سیستم‌های GIS  دامپزشکی تمامی بیماری‌های دامی و طیور کشورهای مجاور را رصد می‌کند و ما پیش از شیوع هر بیماری به جامعه هدف اطلاع رسانی کرده و برای کنترل آن تدابیری می اندیشیم، به عنوان مثال اکنون می‌دانیم کشور عراق با بیماری آنفلونزای پرندگان مواجه است که از ماه‌ها قبل مسئولان استان را در جریان این موضوع قرار داده و اقداماتی برای پیشگیری از آن انجام دادیم.

وی با بیان اینکه زمانی که سلامت مردم در میان است با هیچ کس تعارف نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: در اطلاع رسانی شیوع بیماری‌ها باید تمامی جوانب کار را بسنجیم که مبادا با اطلاع رسانی نادرست باعث لطمه خوردن صنعت مرغداری و یا دامداری شویم.

بهداد در پایان با بیان اینکه هدفمان تبدیل کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی است، اظهار کرد: 14 کشتارگاه سنتی را تعطیل کرده و به کشتارگاه صنعتی تبدیل کردیم. وضعیت کشتارگاه بستان آباد هم رو به بهبود است، نمی‌توانیم این کشتارگاه را تعطیل کنیم؛ چرا که کشتار قاچاق افزایش می‌یابد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
کارشناس شبکه تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
2
با سلام - هیچ گونه معدوم سازی صورت نگرفته است در حد حرف و شعار است !!!!!!
Whiskey Tango Foxtrot
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
70 تن !!؟ میگفتند یه حمله تروریستی شده باور میکردیم. 300 برابر حد مجاز مگه میشه !

سیستم GIS دارای ضعف هایی در ایران است که نیاز به بومی سازی پروتکل های آن برای پایش اطلاعات می باشد، متاسفانه استفاده نادرست از داده های به این برنامه نتیجه آن میشود تحلیل و نتیجه گیری اشتباه.
کارشناس فنی در ستاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
0
.............................. مدیریت اصول دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
0
1
(چندین بار در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردم استفاده از گوشت دام‌های بیمار که ذبح می‌شوند هیچ گونه مشکلی ندارد،) جناب دگتر ! گوشت دام تب دار قضاوتش چیست ؟ جناب دکتر عباسی شما بگویید ، بابا یک نفر از دانشکده بگوید گوشت دام تب دار قضاوتش چیست ؟ یعنی اینقدر حریت علمی از بین رفته ؟ جناب دکتر آراسب شما بگویید ؟ مصرف گوشت دام تب دار چه قضاوتی دارد ؟
Feverish animals) with associated secondary bacterial infections call for total condemnation of the carcass.
The meat of (suspect animals) may be conditionally approved after deboning, and condemnation of the head, feet, viscera and lymph nodes of the carcass.
مدیر کل محترم اگر فنی و مستدل صحبت کنید با توجه به مطلب فوق بی محابا سخن نمی گویید .
واقعا امیدواریم سازمان موضع خود را بیان نماید .
من فکر می کنم همین مصاحبه ایشان باید راستی آزمایی شود داستان 70 تن عسل یک محموله بوده که فاجعه است چندین محموله بوده که باز فاجعه بار تر است . منشا هیدروکسی متیل فورفورال از کجاست ؟ ، آقا کسی نیست راستی آزمائی کند ...................................................
Judgement : Feverish animals with associated secondary bacterial infections call for total condemnation of the carcass. The meat of suspect animals may be conditionally approved after deboning, and condemnation of the head, feet, viscera and lymph nodes of the carcass. Such meat must be thoroughly cooked and could be used as canned meat.
نظر مدیر کل محترم با این نظریه علمی چیست ......................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
http://hakimemehr.ir/fa/news/30497/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%87%D8%B1
نظر شما
ادامه