کد خبر: ۳۰۴۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی نهبندان، آذربایجان شرقی و اردبیل

 

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان:
نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نهبندان تشدید می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: برای ایجاد امنیت غذایی بیشتر در ماه مبارک رمضان نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نهبندان تشدید پیدا می‌کند.

عباس نیک‌پور اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و رویکرد شهروندان برای تهیه گوشت و فرآورده‌های خام دامی خود، این شبکه به منظور تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی و ایجاد امنیت غذایی برای مردم طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌ها را توسط بازرسان بهداشتی در دو نوبت صبح و عصر به اجرا در می‌آورد.
وی با بیان اینکه در این طرح تمام مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و سردخانه‌ها و رستوران‌ها به طور مستمر و هر کدام در چند نوبت مورد بازرسی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی از قبیل عرضه گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی و بهداشتی و همچنین عرضه مرغ و فرآورده‌های آن نظیر دل، جگر و سنگدان فاقد بسته‌بندی مناسب و شرایط استاندارد برخورد قانونی صورت می‌گیرد و با حمل و نقل فرآورده‌های دامی با کامیون‌های فاقد سردخانه و کد بهداشتی برخورد می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست سال جاری 596 مورد بازرسی بهداشتی انجام شده است، افزود: در این بازرسی‌ها مقدار قابل توجهی دل، جگر و سنگدان مرغ و گوشت قرمز که به صورت تاریخ گذشته نگهداری می‌شد کشف و معدوم شد.
نیک‌پور به بازرسی یک‌هزار و 665 لاشه گوسفند و بز، گاو و شتر در چهار ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: از بین لاشه‌های بازرسی شده 24 لاشه گوسفند و بز و یک لاشه شتر و در مجموع به وزن 354 کیلوگرم و حدود 200 عدد جگر گوسفند و بز غیر قابل مصرف تشخیص داده شد که در محل کشتارگاه معدوم شد.
وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را با شماره تلفن 6222357 در میان گذاشته تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

-----------------------------------------------------

 

همکاری محیط زیست و دامپزشکی در آذربایجان شرقی توسعه می یابد

دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی و مهندس رئیسی مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی در جلسه مشترکی  بر همکاریهای بین بخشی بیش از پیش تاکید نمودند.
در این جلسه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضمن تشکر از تلاشهای محیط زیست استان تصریح نمود که طرح ساماندهی کشتارگاههای استان را در دست اجرا داریم که برای انجام هرچه سریعتر این طرح نیازمند همکاریهای بین بخشی به خصوص  محیط زیست استان هستیم.
در ادامه مهندس بیوک رئیسی مدیر کل محیط زیست استان گفت: ما در سه بخش محیط زیست طبیعی،انسانی وآموزش تلاش می نمائیم و در حوزه های مختلف تفاهم نامه هایی را با ادارات داریم و در اجرای طرح ساماندهی کشتارگاههای استان نیز با تمام توان وارد شده ایم که امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته و با همکاری اداره کل دامپزشکی استان در آینده نزدیک شاهد صنعتی شدن این واحد ها باشیم.
در پایان  جلسه مدیران کل دامپزشکی و محیط زیست آذربایجان شرقی بر تعطیلی کشتارگاهای سنتی در استان که از تهدید کنندگان بهداشت وسلامت عمومی جامعه هستند تاکید نمودند.

 

دامپزشکی از دستگاههای موفق در استان آذربایجان شرقی است
 
نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در بازدید از اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: دامپزشکی از مجموعه های موفق در استان است که توانسته است رضایتمندی مردم را در حد قابل قبولی جذب نماید.
 مهندس خیری نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در بازدید از اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد خوب این اداره کل و شبکه دامپزشکی شهرستان بستان آباد گفت:عملکرد دامپزشکی در سطح استان و در بین مردم ملموس بوده و بدین جهت یکی از ادارت موفق در سطح استان می توان دامپزشکی را نام برد که در کنترل بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان ودام عملکرد قابل قبولی دارد.
در ادامه دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل افزود:حمایت مسئولین به ویژه نمایندگان مجلس موجب دلگرمی و افزایش کارآیی  همکاران تلاشگر دامپزشکی (سربازان گمنام سلامت) گردیده است.
در پایان بازدید نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اهدا لوح تقدیر ی از تلاشهای مدیر کل و مجموعه دامپزشکی استان قدردانی نمود.

در آذربایجان شرقی؛بیماری‌های دام و طیور کمترین خسارات را داشته است


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: بیماری‌های دام و طیور کمترین خسارات را در آذربایجان شرقی به همراه داشته است و در رده آخر کشوری در این زمینه قرار دارد.
دکتر بهراد زندیه با اشاره به کنترل و پیشگیری بیماری‌های دام و طیور در آذربایجان شرقی وضعیت این استان را در مقایسه با استان‌های دیگر کشور و کشورهای همجوار مطلوب ارزیابی کرد.
وی با اشاره به موضوع واردات دام به آذربایجان شرقی برای تنظیم بازار گوشت ماه مبارک رمضان اظهار داشت: سازمان دامپزشکی این موضوع را با وسواس تمام پذیرفته است و در تمام مبادی ورودی استان موضوع کنترل دام‌ها از نظر وجود بیماری‌ها را با دقت کنترل می‌کند.
زندیه با اشاره به شیوع بیماری تب‌برفکی در منطقه و داخل کشور تاکید کرد: همزمان با آغاز شیوع این بیماری در برخی مناطق، سازمان دامپزشکی استان با جدیت در امر کنترل و پیشگیری این بیماری وارد شد و اقدامات مطلوبی نیز در این زمینه صورت داد.
رئیس اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی سی‌امین استان کشور در زمینه خسارات وارده از نظر تب برفکی در کشور بوده است و در حال حاضر نیز این بیماری در استان کاملا مهار شده است.
زندیه با اشاره به موج گرما در کشور و تلفات سنگین طیور گوشتی در برخی مناطق کشور خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی به جز چند روز محدود خسارات سنگینی گزارش نشده است و این مسئله نیز به سرعت تحت کنترل درآمد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به وضعیت فعلی در استان، بیماری‌های دام و طیور کمترین خسارات را در آذربایجان شرقی به همراه داشته است و آذربایجان شرقی در رده آخر کشوری در این زمینه قرار دارد.
وی، به موضوع واردات دام زنده از کشور ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: اصل موضوع واردات از سوی سازمان دامپزشکی پذیرفته شده است و از طرف دیگر نیز در هماهنگی‌ با سازمان بازرگانی تلاش داریم تا وارادت گوشت نیز از این کشور با سرعت و تسهیل شرایط صورت گیرد.
رئیس اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی در ورود دام زنده گفت: این مسئله با دقت دنبال می‌شود و با توجه به تخصصی بودن مسئله درخواست داریم تا مجوز وارادت دام زنده به شرکت‌های خاصی واگذار شود تا موضوع کنترل و نیز پاسخگو بودن در برابر این عملیات مشخص باشد.

-----------------------------------------------------

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی:
ناظران شرعی کشتارگاه‌های کشور ضابط قضایی هستند

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: ناظران ذبح شرعی کشتارگاه‌ها به عنوان ضابط قضایی، در صورت عدم رعایت موازین شرعی صلاحیت تعطیلی کشتارگاه را دارند.

حجت الاسلام لیاقتی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب در همایش یک روزه ناظران ذبح شرعی استان اردبیل گفت: هیچ کشتارگاهی در کشور بدون ناظر ذبح شرعی حق فعالیت ندارد.

وی کیفیت نظارت بر نحوه کشتار گوشت‌های وارداتی در کشور مبدا را خاطر نشان کرد و افزود: بسیاری از کشورهای اسلامی علاقه‌مند به تهیه مواد گوشتی از مراکزی هستند که ناظران شرعی ایرانی بر نحوه فعالیت آنها نظارت دارند.

در استان اردبیل 13 کشتارگاه سنتی دام، یک کشتارگاه صنعتی دام و 4 کشتارگاه صنعتی طیور فعال است که 18 ناظر ذبح شرعی بر نحوه فعالیت این واحدها نظارت دارند.

 

 

نظر شما
ادامه