کد خبر: ۳۰۸۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیاهکل با بیان اینکه خرزهره گیاهی سمی است، گفت: این گیاه به دلیل زینتی بودن توسط شهرداری ها و دهیاری ها در میدان ها و بلوارها کشت می شود و پس از هرس کردن آنها به دلیل عدم آگاهی، توسط برخی از دامدارها مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از درسیاهکل، «منصور شجاع» در رابطه با دام های تلف شده در روستای سپردان سیاهکل اظهار داشت: هشت رأس گاو دورگ یکی از دامداران سیاهکلی در روستای سپردان تلف شده است.

وی تصریح کرد: پس از اطلاع شبکه دامپزشکی از تلف شدن دام ها در سیاهکل، بلافاصله کارشناس های این اداره به روستای سپردان اعزام شدند تا دلیل تلف شدن آنها را بررسی کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سیاهکل افزود: بنا به تشخیص دامپزشک مجرب و معتمد و کارشناس های اداره دامپزشکی سیاهکل و شواهد موجود، گیاه خرزهره موجب تلف شدن دام ها در سپردان بوده است.

شجاع با بیان اینکه خرزهره گیاهی سمی است، گفت: این گیاه به دلیل زینتی بودن توسط شهرداری ها و دهیاری ها در میدان ها و بلوارها کشت می شود و پس از هرس کردن آنها به دلیل عدم آگاهی، توسط برخی از دامدارها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه این دام ها بیمه نبوده اند، گفت: به تمامی دامدارها توصیه می کنم دام های خود را بیمه کنند تا در صورت تلف شدن دام بتوانند از بیمه خسارت دریافت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سیاهکل با اعلام آمادگی شبکه دامپزشکی سیاهکل برای برگزاری کلاس های آموزشی برای دامدارها، بیان کرد: از تمامی دامدارها می خواهم تا با بالابردن اطلاعات خود، از بروز بیماریهای دامی و تلف شدن دام ها جلوگیری کنند.

شجاع در رابطه با وضعیت سلامت دام های سیاهکل و چگونگی نظارت بر عرضه آنها در سطح شهرستان گفت: نظارت کامل بر عرضه تمامی دام ها درسیاهکل در حال انجام است و هیچ گونه بیماری شایع دامی در این شهرستان وجود ندارد.

وی در رابطه با گیاه خرزهره ابراز کرد: خرزهره درختچه‌ای سمی و همیشه‌سبز از راسته گل‌سپاسی‌سانان (Gentianales )، تیرهٔ خرزهره‌ایان (Apocynaceae) است که به دلیل سرسبزی آن در پارک‌ها برای اهداف زینتی کاشت می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سیاهکل ادامه داد: ساقه، گل، شیره و برگ‌های این گیاه نیز سمی می باشد و حتی شهدی که از این گیاه خارج می‌شود موجب بروز مسمومیت می‌شود.

شجاع خاطرنشان کرد: مسمومیت ناشی از خرزهره موجب اختلالات قلبی می‌شود و موجب مرگ آنی در دام می‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
1
ماده سمیش چیه اینهمه توضیحات لپ مطلبو بگو و انتی دت چیه دامدار چیکلر کنه
پاسخ ها
KING
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
سم این گیاه از digitoxin هاست یعنی از خانواده ی گلیکوزید های قلبی و باعث اثر روی عصب واگ و همچنین اثر مستقیم روی قلب میشه که آریتمی رو به همراه داره و باعث مرگ دام به واسطه ی فیبریلاسیون بطنی قلب است. درمان بیشتر علامتی است و برای کم کردن عوارض و افزایش احتمال زنده ماندن دام از ذغال فعال و مسهل ها در صورت نگذشتن مدت طولانی از مصرف سم و همچنین تجویز ویتامین k &A در صورت اسهال شدید . اگر امکان داشت rumentomy میتواند تاثیر مثبت داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
دکتر نمی تونی آنتی دوت نداره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
دیگوکسین داره و باعث آریتمی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
همكاران محترم مي توانند به مقالات آقايان دكتر علي رضا خاني (دانشگاه شيراز) و دكتر مهام(دانشگاه اروميه) در مورد نقش سركه در مواجهه با مسموميت با خرزهره مراجعه نمايند. دكتر حسن زاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
فکرش رو کن شهرداری سم میکاره تو خیابانوها یک بچه هم چه عر
نظر شما
ادامه