کد خبر: ۳۱۸۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی بردسیر، نظرآباد، ایلام و خراسان رضوی

 

مدیر دامپزشکی بردسیر خبر داد:
واکسیناسیون دام‌های بردسیر علیه بیماری تب مالت


مدیر دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: تمام دام‌های واجدالشرایط روستای دشتکار شهرستان بردسیر علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

مهدی رادمهر اظهار داشت: روستای دشتکار بردسیر به عنوان کانون انسانی ابتلا به بیماری تب مالت زیر پوشش کامل واکسیناسیون تب مالت قرار گرفت.
وی افزود: بیماری تب مالت به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام بوده و کنترل بیماری در جمعیت دامی از طریق واکسیناسیون دام‌ها انجام می‌شود.
رادمهر تصریح کرد: بیماری تب مالت بیماری است که سالانه عده قابل توجهی از مردم به علت مصرف مواد لبنی غیربهداشتی و تماس حفاظت نشده با دام‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند.
رادمهر خاطرنشان کرد: 500 نفر مبتلا به تب مالت در سال 88 در استان شناسایی شدند و شهرستان‌های غربی استان بیشتر درگیر این بیماری هستند.
مبارزه با بیماری تب مالت در جمعیت دامی استان کرمان به‌ صورت ضربتی آغاز شده است و به مدت شش ماه تا دی ‌ماه سال‌ جاری ادامه دارد.
در این طرح 94 هزار راس گاو و گوساله و 322 هزار راس گوسفند و بز از طریق خرید خدمات زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
در این طرح 20 مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی فعال با هزینه یک میلیارد و 65 میلیون و 600 هزار ریال شرکت دارند.
روستای دشتکار بردسیر با توجه به جمعیت دامی در معرض بیماری مشترک مالت قرار دارد.

 

-------------------------------------------

 

جانشین رییس دامپزشکی نظرآباد خبر داد:
واکسیناسیون بیش از 167 هزار راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در سال‌جاری
شهرستان فاقد کشتارگاه است

 

جانشین رییس شبکه دامپزشکی نظر آباد گفت:‌ امسال 167 هزار و 131 راس گوسند و گاو علیه بیماری تب برفکی در شهرستان نظرآباد واکسینه شدند.

دکتر علی گلباز با اعلام این خبر گفت: در سال‌جاری تاکنون 19 هزار و 526 راس دام نیز در خصوص بیماری سل و 13 هزار و 498 راس در مورد بیماری بروسلوز تست شده‌اند.

وی افزود: امسال هم‌چنین هزار و 842 مورد بازدید از مغازه‌های پخش فرآورده‌های دامی و 120 کارخانه تولید و توزیع فرآورده‌های دامی بازدید به عمل آمده که در نتیجه آن پنج مورد از واحدهای عرضه مواد غذایی پلمپ و پرونده 18 مورد نیز جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.

گلباز با تاکید بر اینکه امسال در نظر آباد 167 هزار و 131 دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند گفت: اکثر واکسن‌های گاوی رایگان بوده و فقط 20 درصد واکسن‌ها دارای هزینه است که این 20 درصد واکسن‌های بیماری‌های واگیردار حاد و مشترک بین انسان و دام را در بر نمی‌گیرد و واکسن این بیماری‌ها کاملا رایگان است و واکسن‌های تزریقی به گوسفندان 60 درصد رایگان است و 40 درصد بقیه به دلیل ضروری نبودن تزریق این نوع واکسن‌ها رایگان نیست.

این مسوول خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی با واکسیناسیون رایگان قصد جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را دارد که امید است با واکسیناسیون رایگان دامداران تمایل بیشتری در خصوص واکسیناسیون دام‌ها داشته باشند هرچیز در این خصوص باید فرهنگ سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه نظر آباد فاقد کشتارگاه دام است گفت: ‌اکثر دام‌های این شهرستان در منطقه کردان هشتگرد و کشتارگاه‌های کرج ذبح می‌شوند.

گلباز با اشاره به اینکه ویروس بیماری تب برفکی در کشور بومی است گفت: دام‌های دچار بیماری تب برفکی از بین برده نمی‌شوند و تمام آنها پس از ذبح به کارخانه‌های ساخت سوسیس تحویل داده می‌شود چراکه ویروس این بیماری پس از حرارت از بین می‌رود و خطری برای انسان ندارد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات دامداران این شهرستان گفت: افزایش هزینه‌های تولید و ثابت ماندن قیمت شیر تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است که برای رفع این مشکل باید واحدهایی به صورت تعاونی در این خصوص راه اندازی می‌شوند و قیمت تضمینی برای تولیدات فراورده‌های دامی و گوشتی داشته باشند.

 

------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
10 گروه بازرسی دامپزشکی در ایلام فعال شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در ماه مبارک رمضان 10 گروه بازرسی دامپزشکی در ایلام فعال شد.

وهاب پیرانی اظهار داشت: این تعداد گروه بهداشتی به منظور تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای عرضه فرآورده‌های دامی در ایام ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف استان ایلام فعال شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این ایام و استفاده بیشتر مردم از تولیدات دامی، طرح نظارت و بازرسی بر فرآورده‌های خام دامی مانند شیر، پروتئین، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و ماهی در ایلام در دستور کار قرار گرفته است.
این مسئول اضافه کرد: بر این اساس این دستگاه اجرایی اقدام به افزایش تعداد گروه‌های بازرسی و نظارت برفرآورده‌های خام دامی در این ایام با هدف کنترل بیماری‌های و ارتقای سطح بهداشت جامعه و سلامت شهروندان کرده است.
پیرانی تصریح کرد: تامین سلامت و امنیت مواد غذایی در استان ایلام از دیگر اهداف اجرایی شدن این طرح در ایلام است.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: در این راستا گروه‌های بهداشتی بر مراکز عرضه تحت نظارت این دستگاه مانند کشتارگاه‌های دام و طیور، قصابی‌ها، سردخانه‌ها و تمام اماکن تهیه، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت می‌کنند.
وی ادامه داد: مردم می‌توانند در صورت برخورد با هرگونه عمل غیر بهداشتی از سوی تمام مراکز تهیه و عرضه مواد خام دامی مراتب را با شماره تلفن‌‌های 2220266 و 3335150 اطلاع دهند.
پیرانی تصریح کرد: بازرسان این دستگاه اجرایی همواره آماده دریافت گزارشات مردمی برای بررسی و اقدامات بعدی هستند.

 

--------------------------------------------------

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در راستای تامین امنیت غذایی صورت داد:
معرفی 418 متخلف حوزه فرآورده های خام دامی به مراجع قضایی
 
 418 متخلف در حوزه بهداشت فرآورده های خام دامی توسط اداره کل دامپزشکی استان به مراجع قضایی خراسان رضوی معرفی شدند.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر اظهار داشت: این اداره کل ضمن تشدید نظارت‌های بهداشتی خود بر کلیه مراکز تهیه، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در راستای ارتقای بهداشت عمومی در ماه مبارک رمضان، طی 4 ماهه ابتدای سال جاری، بیش از 45 هزار مورد بازدید  از اماکن یادشده را انجام داده است.
دکتر جواد اعلمی، میزان کشفیات دامپزشکی در سطح استان را طی 4 ماهه نخست امسال، 23 هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی شامل انواع گوشت قرمز و سفید، آلایش دام و طیور و ... ذکر کرد.
وی افزود: کلیه اماکن تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی بوده و تا کنون توانسته ایم با همکاری رسانه های جمعی و مردم، ضمن برخورد قاطع با متخلفین حوزه مواد پروتئینی،  اطمنیان بخشی مطلوبی در آحاد جامعه نسبت به مصرف فرآورده های خام دامی معتبر و تحت نظارت دامپزشکی انجام دهیم.
سرپرست دامپزشکی استان یادآور شد در جهت بهره گیری بهتر از توان بخش خصوصی و انجام نظارت دقیق تر و در راستای اجرای آئین نامه ماده 94 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال جاری با اجرای آئین نامه و فعال نمودن 6 شرکت‌ ممیزی بهداشتی دامپزشکی در استان، کلیه اماکن تولید، توزیع، تهیه و عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز نگهداری دام و طیور زنده موظف به اخذ تائیدیه بهداشتی از این شرکت‌ها هستند و شرکت‌های ممیزی بر اساس درخواست صاحبان واحدها نسبت به بازدید و ارزیابی بهداشتی و اعلام نواقص به متقاضی مبادرت نموده و در صورت لزوم با بازدیدهای مکرر و حصول اطمینان از تطبیق وضعیت واحدها با معیارهای بهداشتی دامپزشکی تائیدیه بهداشتی را صادر می‌نمایند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن هشدار به فروشندگان دوره گرد عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی، این عمل را بعنوان جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی عنوان نموده، از کلیه شهروندان و زائران خواست تا فقط گوشت دارای مهر دامپزشکی را خرید نمایند و از مصرف هرگونه فرآورده خام دامی مشکوک و فاقد هویت پرهیز نمایند.

 

نظر شما
ادامه