کد خبر: ۳۲۸۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خوی، کرمان و تبریز

 

آزمایشگاه درجه یک تشخیص دامپزشکی در خوی افتتاح شد
 
این مرکز تشخیص در 300 مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال احداث و تجهیز گردیده است.
به مناسبت هفته دولت آزمایشگاه درجه یک تشخیص دامپزشکی با حضور معاون برنامه ریزی استاندار، نماینده مردم خوی و تعدادی از مدیران و مسئواین ادارات و سازمانها در شهرستان خوی مورد بهره برداری قرار گرفت.
این مرکز تشخیص در 300 مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال احداث و تجهیز شده و با هدف صیانت از صنعت دام و طیور و زنبورعسل و داشتن بخشهای آزمایشگاهی آنالیز شیمیایی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، سرولوژی و زنبورعسل در خدمت تولیدکنندگان منطقه قرار دارد.
در این آزمایشگاه علاوه بر آزمایشات معمول مربوط به دام و طیور، به صورت اختصاصی به زنبور عسل پرداخته و امکان تشخیص بیماریها  و آنالیز محصولات زنبور عسل وجود دارد و در آینده با ارتقای سطح این آزمایشگاه امکان تبدیل شدن آن به آزمایشگاه مرجع کشوری و صدور گواهینامه‌های بین‌المللی فراهم می‌باشد.
شایان ذکر است شهرستان خوی در آذربایجان غربی با داشتن 240 هزار کندوی زنبور عسل و تولید سالانه 10 درصد عسل کشور رتبه نخست را در این زمینه در ایران دارد و راه اندازی این آزمایشگاه زنبورداران را در تشخیص سریع بیماریهای زنبور عسل و تولید عسل مرغوب کمک خواهد کرد.

------------------------------------------------

 

مایه‌کوبی رایگان گاوداری‌های استان کرمان بر علیه بیماری شاربن علامتی و پاستورلوز
 
رئیس اداره مبارزه و مراقبت از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری شاربن علامتی و سندرم تنفسی در واحدهای گاوداری استان، اداره کل دامپزشکی در جهت پیشگیری از شیوع و گسترش این بیماری ها و در قالب طرحهای استانی عملیات مبارزه با این دو بیماری را به طور همزمان از اوایل شهریور ماه در واحدهای گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی استان به صورت رایگان اجرا می نماید.

دکتر صدیقه کاظمی نیا در ادامه عنوان کرد: این اداره کل واکسن مورد نیاز جهت واکسیناسیون 50 هزار راس دام سنگین را خریداری و بزودی عملیات مایه کوبی مذکور توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های سراسر استان و با نظارت کامل اداره کل دامپزشکی استان انجام می گیرد .

وی ضمن تشکر از دامداران محترم استان که در کلیه فعالیت های دامپزشکی همکاری لازم را داشته اند یاد آور شد: همکاری دامداران در این راستا نقش مهمی در پیشبرد کار و انجام بهینه عملیات خواهد داشت.

وی همچنین هزینه اجرای این طرح را که شامل خرید واکسن و انجام واکسیناسیون می باشد، در حدود 200 میلیون ریال اعلام نمود که از محل اعتبارات استانی در حال انجام هزینه است.

 

--------------------------------------------

 

معدوم‌سازی 5 تن پودر گوشت آلوده در شهرستان تبریز
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز گفت: در پی تشدید نظارت بر کارخانجات تولید خوراک دام و طیور استان، 5 تن پودر گوشت آلوده و غیر قابل مصرف از کارخانجات شهرستان تبریز کشف و معدوم گردید.
دکتر تقی زاده افزود؛ این مقدار پودر گوشت بدون هویت و برچسب ثبت مشخصات توسط کارشناسان کنترل بهداشتی شهرستان تبریز در یکی از کارخانجات خوراک دام و طیور کشف و ضبط گردیده بود که پس از انجام آزمایشات مربوطه غیر قابل مصرف و آلوده تشخیص داده شد و با اخذ حکم قضایی و حضور نماینده دادستانی معدوم گردید.
دکتر تقی زاده ضمن بیان این خبر از کارخانجات دام و طیور خواست جهت جلوگیری از بروز مشکلات مشابه نکات زیر را در تهیه مواد اولیه مد نظر داشته باشند:
1-    از منابع معتبر و دارای پروانه بهداشتی بهره‌برداری دامپزشکی خرید نمایند.
2-    کلیه موارد خریداری شده بایستی دارای برچسب ثبت مشخصات باشد.
3-  حمل مواد اولیه خریداری شده باید با گواهی دامپزشکی شهرستان مبدأ و بلافاصله پس از دریافت محموله به شبکه داپمزشکی شهرستان مقصد اعلام وصول گردد.

 

 

نظر شما
ادامه