کد خبر: ۳۳۰۳۴
 

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علائم ظاهری ندارد و مردم در هر شرایطی پرندگان مهاجر را شکار نکنند و نخورند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، «دکتر علی اصغر شریفی» مدیرکل دامپزشکی استان گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک مرگ پرندگان یا لاشه پرندگان، مراتب را با شماره 1512 اطلاع رسانی کنند.

وی با بیان اینکه به مرغداران محترم در این زمینه هشدار داده ایم، گفت: این بیماری از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور ما می شود؛ پرندگان مهاجر به این بیماری مقاومند و علائم ظاهری ندارند، لذا توصیه جدی می شود مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند.

او گفت: در استان البرز تعداد 62 واحد فعال مرغداری تخمگذار و 33 واحد گوشتی وجود دارند که نظارتهای لازمه بر این مراکز بصورت مرتب انجام می شود.

دکتر شریفی گفت: ما از اواسط آذر ماه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم که از طریق پرندگان مهاجر و یا حمل و نقل احتمالی طیور آلوده به استان صورت پذیرفته است و متاسفانه یک واحد مرغداری صنعتی تخمگذار در ماهدشت کرج درگیر بیماری شد که بلافاصله نمونه برداری های لازم انجام و پس از تایید نتایج آزمایشگاهی اکیپ های عملیاتی تجهیز و به کانون بیماری اعزام شدند.

وی ادامه داد تمامی مرغهای موجود در واحد بصورت کاملا بهداشتی معدوم سازی و دفن شدند. همچنین تمامی محصولات تولید واحد اعم از تخم مرغ نیز به همراه خوراک دان موجود در محل معدوم سازی شده و تمامی واحد ضدعفونی و قرنطینه گردید. همچنین یک واحد مرغداری همجوار این مرغداری بدلیل احتمال آلوده شدن نیز معدوم سازی و حذف گردید.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به دو نوع مراقبت فعال و غیرفعال در این حوزه گفت: مراقبت فعال برنامه ریزی شده است و ما از شهریور امسال به 34 واحد مرغداری صنعتی مراجعه کرده ایم و جمعا 1500 نمونه سوآپ پرنده اخذ و تحت آزمایش در مرجع تشخیص سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت. همچنین 860 نمونه سرمی از 43 مرغداری اخذ برای آزمایشات آنفلوآنزا و سالمونلا ارسال شد که جمعا 2580 بار آزمایش بر روی نمونه ها انجام شده است.

دکتر شریفی با بیان اینکه اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می کنیم، گفت: همچنین در شعاع  1  تا  3  کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی جهت جلوگیری از سرایت بیماری به سایر مراکز نگهداری طیور اعمال خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه با قدردانی از استاندار محترم البرز که از ابتدای شروع بیماری با تشکیل جلسات ستاد بحران از تمامی دستگاههای ذیربط خواستند که در مقابله علیه این بیماری مشارکت نموده تا از شیوع آن در منطقه جلوگیری گردد گفت:خوشبختانه در جلوگیری از بروز بیماری دستگاههای مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، دادستانی، تعزیرات، نیروی انتظامی و شهرداریها و دانشگاه علوم پزشکی همکاری شایسته ای داشتند.

وی در پایان این اطمینان را به شهروندان داد که بیماری کاملا تحت کنترل بوده و جای هیچگونه نگرانی برای مردم عزیز استان نمی باشد.
 
 
نظر شما
ادامه