کد خبر: ۳۳۴۴

حکیم مهر - به علت سیاستهای اتخاذی دولت در بخش واردات، به جای حمایت از تولیدات داخلی پیکره صنعتی گوشت قرمز دچار چنان ضایعه ای شده است که بدون بسته های حمایتی ترمیم نخواهد شد

 مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گوشت گوسفندی تهران با اعلام این مطلب گفت: در حالی که سیاست مسکنی واردات از سالهای گذشته در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است و حمایت از واحدهای تولیدی و دامداران به حداقل ممکن رسیده، پیکره صنعتی گوشت قرمز دچار چنان ضایعه ایست که حتی با وجود سیل واردات، بازارهای داخلی تنظیم نشده است.

جمشید سلیمانی افزود: در شرایطی که دولت باید پس از خشکسالی و تلفات دامی با ارایه تسهیلات ارزان قیمت به پرواربندی در دامداریهای صنعتی توجه می کرد و با تامین علوفه مورد نیاز دامداران از افزایش قیمت تمام شده گوشت جلوگیری می کرد، وزارت بازرگانی در اقدامی نسنجیده واردات را در سرلوحه فعالیتهای خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون دامهای مولد تولیدکنندگان گوشت طی سالهای 86 تا 88 به علت خشکسالی افزایش قیمت نهاده های دامی، شیوع تب برفکی و سایر حوادثی که در چند سال گذشته رخ داده است از چرخه تولید خارج شده و پرواربندی نیز به فراموشی سپرده شده است.

سلیمانی تصریح کرد: اکنون در این صنعت تولید از وجه اقتصادی خود خارج شده و هر روز به علت نوسان بازار به علت واردات بیش از اندازه، کنترل نشدن نهاده های دامی، عدم تعیین قیمت واحد و مورد توافق شیر و گوشت با چالشهایی رو به رو می شوند که موجب صدمه و ضایعه غیر قابل جبران در پیکره تولیدی گوشت قرمز کشور شده است.

هر ایرانی سالانه 12 کیلو و 300 گرم گوشت مصرف می کند

وی با اشاره به وضعیت مصرف گوشت در کشور ادامه داد: در حالی که در سالهای 87 میزان تولید گوشت داخل 840 هزار تن برآورد شده بود و میزان نیاز داخل کشور 900 هزار تن گزارش شده بود و فاصله تولید تا مصرف 50 تا 60 هزار تن بود و با حداقل حمایتهای دولت جبران کمبود می شد، اکنون 40 درصد زیرساختهای تولید از بین رفته است.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان گوشت گوسفندی تهران تاکید کرد: با افزایش جمعیت و اهمیت پروتئین و گوشت در سبد غذایی مردم، میزان نیاز گوشت در داخل کشور به یک میلیون و 200 هزار تن در سال رسیده است که با احتساب 750 تا 800 هزار تن گوشت در داخل کشور، 250 هزار تن گوشت باید از طریق واردات تامین شود.

سلیمانی یادآور شد: مصرف سرانه هر ایرانی 12 کیلو و 300 گرم گوشت برآورد شده است که انتظار می رود طی سالهای آینده و با افزایش جمعیت مصرف سرانه افزایش یابد.

وی همچنین اظهار داشت: با آسیب جدی زیرساختهای تولید به دلایل مذکور، اکنون 50 درصد از واحدها پرواربندی تعطیلند و 50 درصد باقیمانده نیز با نصف ظرفیت فعالیت می کنند.

بسته های حمایتی دولت باید هرچه سریعتر ارایه شود

سلیمانی با اشاره به وضعیت واردات گوشت به کشور گفت: تجربه واردات گوشت به منظور تنظیم بازار در ماه رمضان جاری نشان داد سیل واردات گوشت به کشور به تنهایی نمی تواند به تنظیم بازار منجر شود.

وی همچنین افزود: به رغم واردات دهها تن گوشت گرم و منجمد به صورت روزانه و هفتگی از بسیاری از کشورها به بازارهای داخلی هنوز قیمت گوشت به سطح مطلوب خود نرسیده است.

فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برای کنترل قیمتها و جلوگیری از خروج ارز اقتصاد کشور، دولت باید هرچه سریعتر نسبت به ارایه بسته های حمایتی که پیش از این توسط تشکلهای تخصصی به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ارایه شده است، اقدام کند.

نظر شما
ادامه