کد خبر: ۳۴۲۹

حکیم مهر -  عسل اولین ماده غذایی بسیار شیرینی بود که انسان‌های نخستین از کندوهای طبیعی برداشت می کردند و لذا زنبورعسل همواره مورد احترام بشر بوده و در کتاب های آسمانی مانند قرآن کریم، انجیل و تورات از زنبور عسل به عنوان یک حشره مفید و از عسل به عنوان یک ماده مغذی و شفابخش یاد شده است.

دکتر شهاب قاضی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی در مورد تاریخچه زنبور عسل اظهار کرد: حدود 40 میلیون سال از حیات زنبور عسل می گذرد که این موجود می تواند در اکثر مناطق با شرایط مختلف آب و هوایی به زندگی ادامه دهد در واقع گرچه مناطق اولیه پرورش این حشره مناطق گرم و گرمسیری است اما در حال حاضر به استثنای نواحی قطبی در تمام نقاط دنیا پرورش داده می شود.

وی گفت: در کار کردن باید تابع زنبور عسل باشیم و استفاده از تجهیزات و وسایل نمی تواند تغییر زیادی در شرایط پرورش ایجاد کند.

قاضی افزود: اگر با زنبورعسل به عنوان یک حشره مفید به طور صحیح برخورد نشود بین 40 تا 50 درصد تولیدات گیاهی شامل مواد خوراکی انسان و دام، مراتع، جنگل ها و گونه های جانوری از بین خواهد رفت.

وی تصریح کرد: حدود 80 درصد گرده فشانی تحت اثر زنبور عسل و تنها 20 درصد آن تحت تاثیر سایر حشرات و مسائل دیگر مثل باد، آب، انسان و سایر حیوانات دیگر صورت می گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه سپس در مورد اهمیت زنبور عسل و تولیدات آن سخن گفت و ژله رویال که ماده‌ای تلخ، شور، تند است را یکی از تولیدات زنبور عسل معرفی کرد و افزود: هرچند مصرف خوراکی آن برای انسان تعبیه نشده اما به علت خواص درمانی و مسائل مربوط به جوان کردن و طول عمر طرفداران زیادی دارد.

وی سپس موم را یکی دیگر از محصولات زنبور عسل عنوان و ابراز کرد: تنها زنبورعسل موم تولید نمی کند بلکه زنبورهای وحشی و بعضی مگس های شبیه زنبور نیز موم تولید می کنند اما بیشترین میزان موم را زنبور عسل تولید می کند.

قاضی تاکید کرد: کمتر حشره ای یافت می شود که این تولید را به این نحو و با این اصول مهندسی داشته باشد.

وی گرده گل را محصول دیگری دانست که با دست و توسط کارگر جمع آوری نمی شود اما زنبور به راحتی می تواند آن را جمع آوری کند که این امر با توجه به اینکه گرده گل پروتئینی می باشد و زنبور برای تامین پروتئین مورد نیاز خود از آن استفاده می کند حائز اهمیت است هر چند زنبور با این اقدام خود در واقع گرده افشانی گل ها را انجام می دهد.

قاضی گفت: انسان نمی تواند با حشره دیگر مثل زنبور عسل سازگاری پیدا کند چرا که نگهداری سایر حشرات هزینه بر و گاهی غیر ممکن است ضمن اینکه با پرورش حشرات دیگر اکولوژی منطقه به مخاطره می افتد.

 

نظر شما
ادامه