کد خبر: ۳۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با اشاره به بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تصریح کرد: تا زمانی که فکر کنیم برای حل مقطعی مشکل کمبود گوشت قرمز، واردات دام زنده راه‌حل مناسبی است باید هر روز منتظر ورود انواع بیماری‌ها با این دام‌ها باشیم.

سعید سلطانی با تاکید بر اینکه درباره چگونگی ورود دام زنده و مسائل قرنطینه‌ای این دام‌ها باید سازمان دامپزشکی کشور به صورت کاملا شفاف پاسخگو باشد، ادامه داد: با واردات دام زنده به مرور منابع دامی و سرمایه‌های کشور به خطر می‌افتد چرا که هنوز از بحث بیماری‌ تب برفکی خارج نشده بودیم که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هم کشور را در گیر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ گذشته نیز شاهد بودیم که مسئولان به جای پیدا کردن علل گران بودن گوشت قرمز و مشکلات تولید داخل و به جای اجرای راه‌حلی مناسب برای حل این مشکلات، برای تامین گوشت مورد نیاز کشور به فکر واردات دام زنده افتاده و شروع به دادن مجوز واردات دام زنده از شرق کشور کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان اینکه ما معتقدیم تمام‌ دام‌های وارداتی که سال گذشته وارد کشور شد بیمار بودند، ادامه داد: بعد از انجام این واردات نیز شاهد بروز یک نوع بیماری به نام O هندی در دام‌ها بودیم که البته دام‌های داخل کشور نیز نسبت به این بیماری مصون نبودند و واکسنی نیز در این رابطه در کشور وجود نداشت به همین دلیل کشور با مشکلاتی رو به رو شد.

سلطانی با بیان اینکه در کنار مجوز دادن برای انجام هر اقدامی، برخی نیز سوء استفاده کرده و خلاف هم صورت می‌گیرد، افزود: وقتی دام وارد می‌شود روی آنها نوشته نشده که این دام مجوز داشته یا نداشته است و زمانی هم که بیماری‌ شیوع پیدا می‌کند مجوز دار بودن و نبودن این دام‌ها تاثیری در کنترل بیماری ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با بیان اینکه سال گذشته واردات دام زنده هم نتوانست گره‌ای از مشکل گرانی گوشت قرمز در کشور حل کند و در مقابل باعث شد یکسری از بهترین دام های کشورمان از بین بروند و هر چند که سازمان دامپزشکی سعی کرد با تشدید اقدامات قرنطینه‌ای و ممانعت از حمل و نقل دام شیوع بیماری تب برفکی از نوع O هندی را کنترل کند ولی در این بین دام‌های بدون مشکل داخل کشورمان نیز به آتش این دام‌های آلوده سوختند.

وی با بیان اینکه پرواربندهای داخل کشورمان نیز به دلیل ممنوع بودن حمل و نقل دام به ناچار برای نگهداری دام‌های خود برای زمان بعد از مصنوعیت هزینه‌های بسیاری را متحمل شدند، ادامه داد: با اتمام قرنطینه دام‌ها، پرواربندهای داخل کشورمان نیز لطمات بسیاری دیده و هزینه‌های بسیاری را پرداخت کردند به همین دلیل مشاهده شد که واردات این دام‌های زنده نه تنها سودی برای کشور نداشت بلکه ضمن لطمه زدن به بازار داخل کشور به تولید داخلی نیز آسیب رساند.

وی درباره قاچاق دام زنده نیز ابراز عقیده کرد: متاسفانه وقتی تفاوت قیمت وجود داشته باشد قاچاق را نیز در کنار واردات خواهیم داشت و البته افرادی که در کار قاچاق هستند تنها منافع خود را در نظر گرفته و به مشکلاتی که برای کشور پیش می‌آید نمی‌اندیشند و به راحتی از گوشه‌ای از مرزها که باز هستند گله‌هایی را به داخل کشور رم می‌دهند و زمانی هم که این دام‌ها وارد شد نمی‌توان تشخیص داد که این دام‌ها با مجوز یا بدون مجوز وارد شده است به همین دلیل باید نیروی انتظامی نیز با دقت بیشتری مبادی ورودی غیر قانونی را کنترل کند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

سلطانی در ادامه تاکید کرد: اگر امتیازات، اعتبارات و تسهیلاتی که تاکنون در اختیار بخش دولتی بوده را در اختیار اتحادیه قرار دهند ما اطمینان می‌دهیم که تمام گوشت مورد نیاز کشور را حداکثر با 10 درصد نوسان قیمت در طول سال تامین می کنیم که در این صورت ضمن حفظ استقلال کشور و خودکفایی کشورمان را نیز حفظ خواهیم کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس دامپزشك
|
-
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۲
0
0
جناب آقاي مهندس سلطاني
با تشكر از اظهار نظر شما ، اگرچه انتظار اين بود كه پيشتر وبيشتر در دفاع از صنعت دامداري كشور وارد مي شديد ولي همين هم جاي تقدير دارد
به عرض مي رسد كه مواضع كارشناسي سازمان دامپزشكي واضح وشفاف است ولي مگر اين سازمان تصميم به واردات دام مي گيرد كه حالا بخواهد پاسخگو باشد؟ وقتي معاون اول رئيس جمهور اختيارات واردات دام را به استاندار سيستان و بلوچستان تفويض مي نمايد چرا نبايد مسئوليت شيوع و بروز انواع بيماري هاي دامي و مشترك بين حيوان وانسان را متوجه آنها كرد ؟
بي شك بايستي كساني كه تصميم به اين امر خانمانسوز گرفته اند جوابگو باشند .
نظر شما
ادامه