کد خبر: ۳۴۹۵

حکیم مهر -  رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های دام گفت: هر چند که برای ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی بسیار دیر اقدام شده است ولی ما از این اقدام استقبال کرده و از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل شکستن سکوت پنج ساله و اقدام به نفع تولید کننده قدردانی می‌کنیم.

دکتر جواد وکیلی گیلانی با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل واردات بی‌رویه گوشت و شیر خشک لطمات بسیاری به صنعت دامپروری کشور وارد شد گفت: با وجود این حجم از وارداتی که طی سال‌های گذشته انجام شد ولی هنوز قیمت گوشت بالاست و تمام نیاز کشور به راحتی تامین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مسئولان به خواسته‌های مشروع صنعت دامپروری توجهی نکردند، ادامه داد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از تولیدکنندگان این بخش تولید و سرمایه بسیاری را از دست دادند ولی از اقدام وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی استقبال می‌کنیم.

رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با بیان اینکه ممکن است عده‌ای از این ممنوع شدن واردات سوء استفاده کنند، افزود: با این وجود به دلیل آغاز حرکتی جدید در جهت منافع تولید کننده می‌توان نسبت به آینده تولیدات بخش کشاورزی امیدوار بود و البته امید داریم که همواره از پشتوانه وزیر جهاد کشاورزی برخوردار بوده و بتوانیم با دلگرمی بیشتری برای کشورمان تولید کنیم.

وکیلی گیلانی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها وارداتشان به اندازه نیاز کشورشان است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما همواره واردات محصولات کشاورزی بیش از نیازمان بوده است و به طور مثال در مورد شیر خشک به قدری واردات انجام شده که حتی اگر تا ماه‌ها نیز وارداتی انجام نشود، بازارهای کشورمان از این شیرخشک های وارداتی اشباع است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شیرخام در اسفند ماه سال 87 از دامداران صنعتی با قیمت پایه 480 تومان درهر کیلو خریداری می‌شد با این وجود کارخانه دارها با اشتیاق محصول ما را خریداری می‌کردند ولی متاسفانه با باز شدن سرکیسه واردات شیر خشک وارداتی در سه سال گذشته کارخانه‌ دارها با تولید کنندگان صنعت دامپروری مثل برده رفتار می‌کردند و کسی هم از این قشر حمایت نمی‌کرد و صنایع لبنی کشور به صنعت دامپروری زنده، پویا و ارز آور ترجیح داده شده بود که همه اینها باعث شده با وجود پتانسیل‌های فراوان کشوردست نیاز به سوی کشورهای دیگر دراز‌کنیم.

وی در پایان از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا پای این اقدام خود و در مقابل رانت خواران بایستند که در این صورت و چنانچه حمایت لازم از این صنعت صورت گیرد این اطمینان را می‌دهیم که تا چند سال آینده حداقل 70 تا 80 درصد نیاز کشور در بسیاری از محصولات کشاورزی و دامپروری تامین شود.

نظر شما
ادامه