کد خبر: ۳۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  نخستین اطلس پراکنش پرندگان و پستانداران ایران با نام" اطلس پراکنش پرندگان و پستانداران استان خوزستان" به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان منتشر گردید.
این اطلس نخستین اطلس ایران در زمینه پراکنش پستانداران و پرندگان می باشد که با همت و تلاش بسیار توسط دکتر سید محمد باقر نبوی، دکتر بهروز بهروزی راد و مهندس امین پاداش و ویراستاری مهندس نگار سلجوقی بادلو منتشر گردید.
ایران به دلیل داشتن وسعت پهناور ، شرایط اقلیمی متنوع و موقعیت جغرافیای طبیعی منحصر بفرد،قرار گرفتن در تلاقی سه منطقه جانوری پالئارکتیک، اورینتال و اتیوپیا، دارای تنوع قابل توجهی ازپرندگان و پستانداران می باشد. این وضعیت خاص اکولوژیکی، تنوع اقلیمی و تغییرات ارتفاعی در استان پهناور خوزستان، از کوهستان های زاگرس و دامنه های برفگیر آن تا دشت ها و نخلستان ها و سواحل منتهی به خلیج همیشه فارس در خرمشهر و ماهشهر باعث تنوع جانوری و گیاهی استان خوزستان شده است، به نحوی که این استان به تنهایی بیش از نیمی از پرندگان ایران و یک سوم پرندگان خاور میانه را در خود جای داده است؛ تعداد پرندگان شناسائی شده در استان 285 گونه است که به 161 جنس، 57 خانواده و 17 راسته تعلق دارند.
تنوع پستانداران وحشی خوزستان چه در بخش آبی و چه در بخش خشکی نیز در نوع خود بی نظیر و شگفت انگیز است،58 گونه پستاندار متعلق به 43 جنس، 23 خانواده و 7 راسته در این استان شناسایی شده است.
از جمله نقاط قوت این کتاب، می توان به بررسی پراکنش پستانداران و پرندگان در پالئارکتیک و ایران علاوه بر خوزستان اشاره کرد؛ از ویژگی های بارز این اطلس می توان به بهره مندی از بهترین و گویا ترین عکس های طبیعی پرندگان و پستانداران با توجه به آشیان اکولوژیکی آنان (به جای تصاویر نقاشی شده) و همچنین نمایش حالت های مختلف پرواز پرندگان که به عنوان کلید شناسایی استفاده می گردد، اشاره کرد.
خاطر نشان می سازد که کار تهیه اطلاعات اولیه این کتاب در قالب یک طرح پژوهشی در سال 1382 انجام پذیرفته است و پس از آن به همت مؤلفین با بروز سازی و تغییرات کلیدی آماده گردیده است.
این کتاب در قطع وزیری با 464 صفحه تمام رنگی و گلاسه توسط مؤسسه بین المللی مدیریت محیط زیست نواندیشان امین اجرا و منتشر گردیده است.
 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهاد کیخسروی
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
0
0
با سلام و خسته نباشید کتاب خوبی به نظر می رسد اولا قیمت این کتاب را می خواستم بپرسم ثانیا نحوه تهیه این کتاب چگونه است لطفا راهنمایی کنید .با تشکر
نظر شما
ادامه