کد خبر: ۳۵۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  نایب رییس کمیسیون کشاورزی با انتقاد از شیوع مجدد تب کنگو در استان‌های جنوبی و شرقی، شیوع این بیماری را نتیجه کم‌کاری سازمان بهداشت در قرنطینه دام‌ها عنوان کرد و گفت: سازمان دامپزشکی موظف به کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع آن است.

"کاظم فرهمند" نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از شیوع مجدد بیماری تب کنگو، گفت: این بیماری که از دام به انسان منتقل می‌شود و عامل آن نیز ویروسی است، از طریق دام‌های وارداتی به کشور وارد شده است، به راحتی قابل کنترل است و با قرنطینه دام‌ها به مدت ده روز می‌توان آن را کنترل کرد.

وی افزود: با کم‌کاری سازمان دامپزشکی در قرنطینه دام‌ها این بیماری هم اکنون در استان‎‌های یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان و کرمان شیوع یافته است.

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم با اشاره به فوت دو نفر بر اثر این بیماری در استان یزد، گفت: عامل این بیماری در گوشت حیوانات بیمار وجود دارد و از راه زخم و خون وارد بدن انسان می‌شود که با آموزش افراد به خصوص کسانی که با ذبح دام سروکار دارند می‌توان جلوی شیوع بیشتر این بیماری را گرفت.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی با بیان این مطلب که تشخیص این بیماری سخت ولی درمان آن آسان است، گفت: اگر دام‌های آلوده به مدت 10روز در یک مکان قرنطینه شوند، می‌توان این بیماری را کنترل کرد و عامل بیماری را از بین برد، ضمن اینکه باید توجه داشت عامل این بیماری با نگهداری گوشت در دمای زیر صفر به مدت 24 ساعت نیز از بین می‌رود.

وی در ادامه با انتقاد از سهل‌انگاری سازمان دامپزشکی در مورد قرنطینه دام‌هایی که وارد مرز استان‌ها می‌شوند، گفت: در بعضی از استان‌ها مانند استان یزد سازمان دامپزشکی هیچ نظارتی بر ورود دام ندارد و قرنطینه‌ای را برای کنترل بیماری‌ها اعمال نمی‌کند.

شیوع مجدد تب کنگو که سابقه آن به واردات دام زنده از همسایه‌های شرقی باز می‌گردد، نگرانی‌هایی را در میان مردم استان‌های جنوبی و شرقی برانگیخته است. این بیماری که از طریق کنه به دام منتقل می‌شود، سابق بر این شیوع چندانی در ایران نداشت و کارشناسان ریشه آن را در فقدان نظارت بر واردات دام زنده می‌دانند. اهمیت این موضوع به حدی است که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی در چند ماهه اخیر طرحی را مبنی بر تحقیق و تفحص از واردات دام زنده پیگیری می‌کنند.

در حال حاضر این طرح در مرحله جمع آوری اطلاعات است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رحيم
|
-
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
0
0
چون برخي بسيار فعال و خودكامه در واردات دام حاضر شدند، حق سازمان دامپزشكي ...... است كه اينگونه .....(تحت ظلم) باشد.
کارشناس دامپزشک
|
-
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
0
0
آقاي مهندس فرهمند
سلام
وقتي مشكلي پيش مي آيد حتما فرد يا گروهي مقصر مي باشند كه در انجام وظايف كوتاهي كرده اند .بعضي بطور مستقيم وبعضي ها غير مستقيم در اين گونه كم كاري ها نقش دارند وبراي مشخص شدن ميزان قصور افراد بايستي موضوع را به دقت تجزيه و تحليل كرد . جناب نماينده مجلس ضعيف بودن مهندس ....... و خيانتي كه او و منصوبان ايشان در حق كشاورزي مملكت كردند بر هيچكس به ويژه كارشناسان وزارت جهاد پوشيده نيست .يكي از افتخارات فرزندان راستين انقلاب آن هم در نهاد مقدس جهادسازندگي خودكفايي در بخش دام و كشاورزي بود كه بخوبي پيش مي رفت ولي به بركت ....... انتخاب آقاي ...... ....... آن چنان آتشي به خرمن ....... افتاد كه قوم مغول اينگونه نكرد و سوختند هرآنچه دلسوختگان انقلاب با خون دل ساخته بودند همه چيز را نابود كردند وبه جاي آن همه چيز را وارد نمودند از گوشت وميوه گرفته تا گندم و جو .
آقاي فرهمند آن دسته از معضلاتي كه شما امروز در حوزه بهداشت دام و بهداشت عمومي با آن مواجه هستيد نتيجه سياست هاي غلط ...... و ........ در موافقت با واردات دام زنده از كشور آلوده پاكستان است .موضوعي كه هميشه مورد اعتراض كارشناسان با تجربه سازمان دامپزشكي بوده است و خواهد بود . ولي با كمال تاسف ............. با نظارت شما اين .....ها را مرتكب شده است .اگر ساير نمايندگان از زير بار اين مسئوليت به لحاظ نداشتن اطلاعات فني شانه خالي كنند ولي اعضا كميسيون محترم كشاورزي نه تنها نمي توانند از زير بار مسئوليت فرار كنند بلكه به جرات مي توان گفت كه مقصر اصلي دراين مورد و خسارت هاي وارده به كشاورزي كشور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به ويژه اعضا محترم كميسيون كشاورزي هستند .
نظر شما
ادامه