کد خبر: ۳۵۳۱

حکیم مهر -  با اقدامات پیشگیرانه و ضربتی که در استان تهران به انجام رسید، دامهای این استان همچنان از بیماری تب کریمه کنگو پاک است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب گفت: در طی سال دو طرح مبارزه با انگلهای خارجی و داخلی و یک طرح مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو (CTHF) به اجرا درمی آید که بدین ترتیب دامها را از آلودگی حفظ می کند.

دکتر داریوش جهان پیما افزود: در طرح اختصاصی مبارزه با تب کریمه کنگو به مقدار کافی سم جهت مقابله با کنه های خارجی دامها در اختیار دامداران قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تب کریمه کنگو بیماری خاص قاره آفریقا بوده است که بر اثر انتقال دام آلوده به آسیا نیز وارد شده است و در این قاره کشورهای پاکستان، افغانستان و هند درگیر این بیماری هستند.

جهان پیما ادامه داد: بر اثر ورود دامهای قاچاق از سیستان و بلوچستان گزارش این بیماری از هشت سال گذشته اعلام شد.

وی تصریح کرد: در منطقه ییلاقی لار مبارزه بر علیه بیماریهای ویروسی و باکتریایی دامها به صورت ضربتی هر ساله انجام می شود.

 توزیع رایگان سم برای مبارزه با تب کریمه کنگو در استان تهران

معاون فنی اداره کل دامپزشکی یادآور شد: قبل از اینکه دامها وارد عرصه ییلاقی شوند، در ایستگاههای پایین دست با استفاده از سموم رایگانی که در اختیار دامداران قرار می گیرد، شستشو داده می شوند و واکسنهای مورد نیاز نیز به آنها تزریق می شود.

جهان پیما کنه را از مهمترین عوامل گسترش بیماری تب کریمه کنگو برشمرد و تاکید کرد: مبارزه با انگلهای خارجی مهمترین راه برای از بین بردن زنجیره این بیماری محسوب می شود.

وی اظهار داشت: این بیماری بین انسان و دام مشترک است و در زمانی که انسانها با دام آلوده و یا ترشحات خونی آلوده در تماس باشند، درگیر بیماری خواهند شد.

تب کریمه کنگو برای انسانها کشنده است

جهان پیما درگیری جوامع انسانی به بیماری تب کریمه کنگو را کشنده برشمرد و گفت: ممکن است از طریق گزش مستقیم کنه های آلوده این بیماری گسترش پیدا کند.

وی علاوه بر گوسفند، سایر دامها و پستانداران را نیز درگیر این بیماری برشمرد و افزود: کنه های آلوده ممکن است با گزش سایر حیوانات این بیماری را پخش کند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران خاطرنشان کرد: تب، خونریزی زیر پوستی و مخاط از مهمترین علایم این بیماری محسوب می شود که ضریب کشندگی بسیار بالایی برای انسان دارد.

جهان پیما ادامه داد: کشاورزان، دامداران، دامپزشکان و ذبح کنندگان غیر مجاز و گوشتهای آلوده مهمترین عواملی هستند که در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند.

وی در پایان تصریح کرد: با اقدامات بسیار مناسبی که در استان تهران به انجام رسیده است، در منطقه ییلاقی لار و سایر مناطق هیچ گزارشی از ابتلاء جمعیتهای دامی داده نشده است. اما همچنان نظارتها ادامه دارد.

نظر شما
ادامه