کد خبر: ۳۵۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  سازمان دامپزشکی ورود غیر مجاز دام زنده از مرزهای شرقی ایران را تهدیدی جدی برای بهداشت جامعه انسانی و دامی کشور اعلام کرد و گفت: ورود عوامل بیماری زا ناشی از قاچاق امری اجتناب ناپذیر است.
سازمان دامپزشکی به گزارش مهر با عنوان شیوع تب کریمه کنگو در کشور به علت واردات دام زنده و مرگ دو نفر تاکنون واکنش نشان داد.

در نامه ای که این سازمان به خبرگزاری مهر ارسال کرده آمده است: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یک نهاد بهداشت محور موظف به صدور تائیدیه بهداشتی ورود برای انواع دام زنده و فرآورده های دامی می باشد. صدور مجوزهای ورود پس از انجام مطالعات کتابخانه ای، بازدید های میدانی و مذاکره و رایزنی های فنی و توافق با همتای خارجی صورت  می پذیرد.

اعمال کنترل های قرنطینه ای- بهداشتی در کشور مبدا کالا و همینطور در مرزهای ورودی جمهوری اسلامی ایران(گمرکات رسمی کشور) از دیگر وظایف این سازمان می باشد. طبعا انجام اینگونه واردات متضمن سلامت دام های وارداتی خواهد بود.

سازمان دامپزشکی تصریح کرد: از طرفی ورود غیر مجاز دام از مرزهای شرقی ایران همواره تهدیدی جدی برای بهداشت جامعه انسانی و دامی کشور محسوب شده و پیگیری های مکرر سازمان دامپزشکی کشور از مراجع ذیربط ( از جمله ستاد محترم مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرماندهی نیروهای محترم انتظامی) و تلاش شبانه روزی ارگان های حافظ سر حدات به دلیل گستردگی مرزهای شرقی، علیرغم کاهش قاچاق دام در مرزها، راه حل غائی برای رفع نهائی این پدیده شوم نبوده است.

با عنایت به موارد فوق الذکر، کنترل و جلوگیری از ورود غیر مجاز دام از سایر کشورها در شرح وظایف این سازمان نبوده و ورود عوامل بیماری زا ناشی از قاچاق دام زنده امری اجتناب ناپذیر است که همواره چالشی جدی در طریق مبارزه با بیماری های دامی توسط این سازمان محسوب می گردیده است.
 
خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس دامپزشك
|
-
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۹
0
0
سلام
براي اولين بار در يكي دو سال اخير شاهدصدور بيانيه مبتني بر ديدگاه كارشناسي سازمان دامپزشكي هستيم كه جاي تشكر دارد . اما نكته قابل توجه در واردات دام و انتقال بيماري ها اين است كه اين موضوع بيشتر معطوف به دام هاي وارداتي از مرزشرقي با مبدا پاكستان مي باشد .در اطلاعيه سازمان دامپزشكي آمده است كه اعمال کنترل های قرنطینه ای- بهداشتی در کشور مبدا کالا و همینطور در مرزهای ورودی جمهوری اسلامی ایران(گمرکات رسمی کشور) از دیگر وظایف این سازمان می باشد......
گرچه همانطور كه گفته شده اعمال كنترل هاي قرنطينه اي - بهداشتي از وظايف سازمان مي باشد ولي تا به حال كدام عمليات قرنطينه اي بهداشتي در كشور مبدا (پاكستان ) بر روي دام هاي وارداتي به كشور ما انجام شده است كه ما با اطمينان بگوييم دام هاي وارداتي چون در قرنطينه كشور مبدا كنترل شده عاري از بيماري هستند ؟ تازه با فرض اينكه در قرنطينه هاي داخلي كنترل بهداشتي به شكل مطلوب انجام شود كه اين هم جاي ترديد دارد .
مسئولين محترم با توجه به ويژگيهاي عوامل بيماريزا ي دامي و وضعيت نا مطلوب بهداشت دام در كشورهاي شرقي و وضعيت داخل كشور در عدم توانايي كنترل دقيق واردات دام بهترين و منطقي ترين روش كه اتفاقا در راستاي ديدگاه كارشناسي نيز مي باشد اين است كه ورود دام از كشورهايي همچون پاكستان كه آلوده به بيماري مي باشد مطلقا ممنوع گردد .
گمنام
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۹
0
0
صرفا اگر در زمان رئیس قبلی سازمان بود امکان جلوگیری از ورود اجرام بیماریزا وجود داشت در زمان تصدی خود آقایان امکان پذیر نیباشد!!!!!!!!
دامپزشک بررسی ها
|
-
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۹
0
0
تا زمانی که دامپزشکی توسط افراد غیر فنی مدیریت شود غیر از این پاسخهای غیر علمی و کلیشه ایی انتظار دیگری نمی رود به ...... سازمان نگاه کنید آیا دارای حداقل توان علمی برای ............ می باشد ؟ ایا ..... او با روش ...... مدیریت چهره به چهره تا حالا که حدود 15 سال می باشد یک برنامه مشخص را پیگیری و یا پیاده کرده است؟ آیا این ..... حتی توان و شهامت انتخاب مدیریت زیر مجموعه اش را داشته است ؟ بطور مطلق محافظه کاری می کند از هند و پاکستان چین اجازه واردات دام زنده را به مرکز کشور میدهند ولی برای واردات تخم مرغ اس پی اف از اسپانیا حتما نیروهایشان باید اعزام شوند...................
نظر شما
ادامه