کد خبر: ۳۵۴
سالمندان بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال،‌ مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیوی، ریوی، بیماری‌های قلبی - عروقی و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بدن گروه‌های در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را تشکیل می‌دهند...

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اعلام گزارش 160 کشور عضو WHO از موارد بروز آنفلوانزای نوع A، گفت: استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی برای مردم عادی توصیه نمی‌شود.

دکتر مسعود مردانی ‌با اشاره به مصوبه اخیر وزارت بهداشت در رابطه با ممنوعیت اعزام گروه‌های پرخطر به حج عمره به دلیل آنفلوآنزای نوع A، گفت: سالمندان بالای 65 سال، کودکان زیر 5 سال،‌ مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیوی، ریوی، بیماری‌های قلبی - عروقی و مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بدن گروه‌های در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به جلسه کشورهای عربی منطقه برای اتخاذ تدابیری در زمینه مقابله با آنفلوآنزای نوع A، ادامه داد: به این منظور کشورهای عربی منطقه نیز طی جلسه‌ای کلیه این موارد را تایید کرده‌اند با این تفاوت که در جلسه مذکور کودکان زیر 12 سال از اعزام به حج عمره منع شده‌اند.

دکتر مردانی به گرو‌ه‌های در معرض خطر توصیه کرد که جدا از سفر به عربستان خودداری کنند و ادامه داد: به مسافران تابستانی نیز توصیه می‌شود که در صورت برخورداری از علایم آنفلوآنزا سفر خود را به تاخیر اندازند. همچنین در صورتی که علایم آنفلوآنزای A در طول سفر بروز کرد، لازم است مسافران سریعا به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی و دارویی لازم انجام گیرد.

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به شمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در کشور گفت: بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت تاکنون 23 نفر در کشور به آنفلوانزای نوع A مبتلا شده‌اند که به جز یک مورد همگی سابقه سفر به خارج از کشور بویژه حج عمره را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد موارد انسانی آنفلوآنزای A در دنیا روز به روز در حال گسترش بوده و اغلب کشورهای دنیا این بیماری را گزارش کرده‌اند، درعین حال آنفلوآنزای خوکی را از مسری‌ترین بیماری‌های قرن اخیر عنوان کرد و گفت: ‌سرعت انتقال آنفلوآنزای خوکی از پاندمی‌های گذشته دنیا بیشتر است و بنابر گزارش‌های جهانی اغلب جوانان 12 تا 17 ساله را درگیر کرده است. این در حالی است که موارد کشندگی این بیماری در افراد بالای 65 سال بیشتر بوده است؛ چرا که قوای ایمنی بدن این افراد کمتر از سایرین است.

دکتر مردانی با بیان اینکه از 193 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی 160 کشور بروز آنفلوآنزای نوع A‌ را گزارش کرده‌اند، گفت: بر اساس گزارش‌های جهانی، مرگ و میر آنفلوآنزای خوکی به 800 نفر رسیده است. سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده که تا پایان سال 2009 و در کشوری مانند آمریکا 40 درصد جمعیت کشور به آنفلوآنزای A مبتلا شوند.

به گفته این متخصص عفونی، بیماران پیوندی، ‌دیابتی، سرطانی تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی، مبتلایان به آسم و بیماری‌های دستگاه تنفسی، در زمان پاندمی آنفلوآنزای خوکی ریسک ابتلای بیشتری دارند.

این عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه تاکنون واکسنی برای آنفلوآنزای نوع A از سوی سازمان بهداشت جهانی مجوز عرضه دریافت نکرده است، گفت: تاکنون حداقل چهار تا پنج شرکت بزرگ در دنیا برای تهیه واکسن این نوع آنفلوآنزا اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد واکسن آنفلوآنزای خوکی تا سپتامبر به بازار عرضه شود. واکسن آنفلوآنزای خوکی متفاوت از واکسن آنفلوآنزای فصلی است.

این متخصص عفونی، تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و در 25 تا 40 درصد موارد اسهال و استفراغ را از علایم آنفلوآنزای خوکی دانست و با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در زمان پاندمی این بیماری، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از این بیماری شستشوی مکرر دست، ‌استفاده از دستمال کاغذی یک بار مصرف هنگام عطسه و سرفه، پرهیز از بوسیدن و دست دادن توصیه می‌شود.

وی، استفاده از ماسک را روش مطمئنی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای نوع A ندانست و ادامه داد: بنابراین استفاده از ماسک برای پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی توصیه نمی‌شود؛ چرا که ماسک می‌تواند تنها دو ساعت فرد را در برابر آنفلوآنزا محافظت کند و زمانی که به دلیل تماس با ترشحات تنفسی مرطوب شود، نمی‌تواند محافظ مناسبی در مقابل آنفلوآنزا باشد.

این متخصص عفونی افزود: در مجموع استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای خوکی برای مردم عادی توصیه نمی‌شود؛ اما ممکن است برای پرسنل پزشکی که با بیماران در تماس هستند، موثر باشد.

 

 

نظر شما
ادامه