کد خبر: ۳۵۷۵۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نگاه شما:
هم اکنون بررسی کارشناسی ساختار وزارتخانه‌های بازرگانی، صنعت معدن و... در مجلس مطرح است، چرا دامپزشکی نه؟ چرا حالا نه؟ ...
 

نقدی بر فرمایشات دکتر عرب استاد گرانقدر خودم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران - چرا حالا نه؟

دکتر فردین حسین زاده

 

دودی که هم اکنون به چشم مسئولین فنی بهداشتی مراکز تولید، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی می رود، ناشی از ضعف مجموعه دامپزشکی دولتی است. ضعف دامپزشکی ناشی از جانمایی نادرست آن در دل وزارت خانه ای است که اساساً تناقض آرمانی و اهداف، بینشان فاحش است؛ ملاک یکی کمیت و دیگری کیفیت است و اینکه به قول علما جمع نقیضین محال است.

این را عزیزانی بیشتر درک می کنند که در خط مقدم اجرایی دامپزشکی قرار داشته و ترکش های این پارادوکس را همواره دریافت می کنند.

هم اکنون بررسی کارشناسی ساختار وزارتخانه های بازرگانی، صنعت معدن و... در مجلس مطرح است، چرا دامپزشکی نه؟ چرا حالا نه؟ مگر نه این است که رکن اساسی بهداشت عمومی، پیشگیری است؟ مگر نه این است که دامپزشکی و خدماتش رکن اساسی پیشگیری است؟ تا کی باید هزینه ساختار نامناسب تشکیلات تامین بهداشت عمومی را اجتماع بپردازد؟ چرا یک جامعه، یک بهداشت نه؟

به قول استاد گرانقدر دکتر اسلامی متاسفانه انگلها -ی پدر سوخته- مرزبندی نمی شناسند و به قول بنده بوروکراسی هم نمی شناسند. قراردادهای اجتماعی زمانی مثمر ثمر بوده که نتیجه بخش باشد و مرحمی بر آلام اجتماع و سلامت مردم، و حال آنکه موازی کاری ها و بعضاً تداخلات و مخاصمات کاری، نه تنها درمان نبوده که ما را از هدف غایی دور می نماید.

انتشار بیماری های سل، بروسلوز، تب کنگو، آنفلوآنزا، کیست هیداتیک و بالغ بر 800 مورد بیماری زئونوز دیگر در جامعه انسانی، دلیلی واضح است بر لزوم مدیریت یکپارچه بهداشت و سلامت و این یعنی «یک دنیا، یک بهداشت».

بیایید زمان را بیش از این از دست ندهیم. با حفظ استقلال و تبیین جایگاه دامپزشکی چه در بطن وزارت بهداشت و یا غیر آن، در سطح معاونت وزیر یا رییس جمهور، با توجه به لازم و ملزوم بودن آن در تکمیل زنجیره تامین بهداشت عمومی، جانمایی درست آن را به جد دنبال کنیم. حرف همه دست اندرکاران مرتبط اعم از اداری، دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی، بخش خصوصی، مردم و... را شنیده و با تشکیل کمیته های استانی و شهرستانی در سطوح مختلف یاد شده، در اسرع وقت کار را به پیش ببریم.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
اقای دکتر حسین زاده
با تغییر وزارت خانه مشکل حل نمیشود در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی افراد ...........ی هستند و بوده انذ که بخاطر منافع شخصی همه کار میکنند . ما از وزارتخانه ضربه نخوردیم از ............ ضربه میخوریم
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
صحبت من فقط در حوزه آموزش دامپزشکی و پزشکی است.
بنده جز کسانی هستم که نامه انتقال آموزش دامپزشکی به انتقال اون به وزارتخانه موافق هستم هر چند ایراداتی بهش وارد هست.
لینک خبر نامه:
http://hakimemehr.ir/fa/news/35752

سخنان جناب دکتر حسینعلی عرب رو مجددا برای یادآوری ذکر میکنم:
"دوستان بدانند و فکر نکنند آن طرف فرش قرمزی پهن شده و منتظر اسقبال گرم از شما هستند. نه عزیزان در ارتباط با این موضوع نه تنها شرایط عینی و عملی فراهم نیست حتی از نظر ذهنی هنوز این آمادگی در ذهن بسیاری از متولیان امور سلامت دیده نمی شود."

سخنان جناب دکتر در چارچوب انتقال سازمان به وزارتخانه بهداشت دقیقا درست است چرا که زمانی که ما از طریق رهبر پیگیری کردیم با موانع بلندی مواجه شدیم که ایشون هم به ما گفتند اگر مشکلی دارید پیش من نیارید خودتون درستش کنید (قبل از اینکه اعلام آتش به اختیار به جمعیت حزب اللهی بکنند)

شما اگر از نظر قانونی بخواهید انتقال سازمان دامپزشکی به وزارتخانه رو بررسی کنید غیر قانونی هستش.
http://www.hakimemehr.ir/fa/news/35534

حالا آسیب شناسی آموزش پزشکی و دامپزشکی، ما در هر دو سیستم آموزشی بی اخلاقی های گسترده مشاهده کردیم، تمام ایرادات آموزشی در هر دو سیستم قابل رویئت هستند و حتی دانشجویان پزشکی همانند ما گله مندی میکنند از نوع آموزش، حالا ما مورنینگ و بقیه موارد رو نداریم که نبودش در آموزش دامپزشکی برای ما مصیبت هستش.
وزن بیشتر نامه ای که اخیرا در حال جمع کردن امضا هستند بعضی از دوستان بیشتر روی جلوگیری از ایجاد دانشکده و جذب بی رویه دانشجو فوکس داره تا کیفیت آموزشی.

نتیجه : انتقال سیستم آموزشی به وزارت بهداشت برای آموزش دامپزشکی ثمره ای نخواهد داشت، ولی ما دو جبهه با این کار ایجاد میکنیم، زمینه سازی برای تغییرات بنیادی در هر دو تشکیلات و تجویز ضد انگل برای این تشکیلات

یک راهبرد کوتاه مدت و البته مفید هم هست که بسیار ساده و با کمترین هزینه و زمان در دانشگاه ها قابل اجراست و اون هم - آموزش معکوس - هستش، الان تکنولوژی بسیار پیشرفته شده و اینترنت به راحتی قابل دسترس هست و خیلی ار دانشجویان مطالبشون رو در کانال های تلگرامی و اینستاگرام پیدا میکنند (فیلم و مقاله و کیس) این ها همه فرصت هستش.
کدوم یک از اساتید حاضر هستند این کار رو نهادینه کنه؟
دانشجو ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم این کار رو دارند انجام میدند و نمونه های اون رو در کانال های آموزش دامپزشکی تلگرامی شاهد هستیم که یک اجتماع علمی رو تشکیل دادند حالا استادی پیدا بشه که استارت رو بزنه دانشجو ها استقبال میکنند.

چرا مساله عمیقی اینچنینی در آموزش برای ما عادی شده

الان تمام دانشگاهیان مشکل اصلیشون این هستش که آینده ای برای کار پژوهشی خودشون نمیبینند، همینطوری برنامه ریزی برای کار پژوهشی سخت هست دانشجو ها اصلا نمیدونند اگر وارد کار پژوهشی بشند آیا نیاز های پژوهشی از بورس و بودجه و قول های نهادهای دولتی و دانشگاهی و غیره تامین میشند یا نه
همه به دانشگاه آزاد حمله میکنید، سوال کنید ریشه اصلی ایجاد این دانشگاه چی بود ؟
الان چی هست
بذار راحت بگم، ما در ایران تولید علم و تبدیل اون به ثروت رو یاد نگرفتیم، حرفش رو خیلی وقت پیش زدیم ولی نمیدونیستیم که نمیدونیم.

در بخشی از نامه به اهدافی چون رسیدن به 35000 مقاله تا برنامه 1404 اشاره شده، اول اینکه تولید مقاله در دامپزشکی چیزی حدود 1200 تا 1500 مقاله در سال هستش، از این تعداد نزدیک به 13 درصد تخلف دارند چیزی نزدیک به 8 میلیارد تومن ضرر به دانشگاه عبارتی دزدی از دانشجویان چه معنوی چه مالی
آیا این مقالات ارزشی دارند ؟ کمتر از 2 درصد citation میخورند

ما نه تنها در دامپزشکی در همه رشته ها نظام پژوهشی نداریم، ما حتی اجتماع علمی نداریم در نتیجه نمیتونیم گفتمان علمی داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
دروود بر شما دکتر حسین زاده.
من مانده ام ........................... چقدر ارزشمند است که یک تنه در برابر این درخواست اغلب دامپزشکان مبنی بر الحاق به وزارت بهداشت، ایستاده اند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
0
نظر دکتر حس زاده کاملا صحیح است متاسفانه وقتی با برخی از افراد شاغل که جز رای دهندگان به انتقال هم هستند صحبت می کنید یکی از دلایل را دریافت کارانه بیان می کنند که بسیار مسخره هست همین حالا پرستار با 1800 داره توبیماریستان بسیار فشرده کارمیکنه خبری نیست بعد برای دامپزشکها انهم سایر اقشار غیر از دکتر دامپزشک که اصلا از قانونی تعریفی نداره کارانه میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
با سلام لطفا در نحوه نظر سنجی مدرک افراد هم لحاظ بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
2
ما باید به جایگاه اصلی خودمون یعنی بخش سلامت ملحق بشیم. چون در جهاد اصلا درکی از بیماری و پیشگیری و ... ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
1
با سلام رسالت اصلی وهدف اصلی دامپزشکی درمان و کنترل بیماریهای دامی است من نمی دونم چرا همه از اینموضوع فرار میکنن .به نظرتونفرار از واقعیت یی از دلایل ضعف دامپزشکی نیست
اماحترام دامپزشکی به من و شمای دام پزشک و کاردان دامپزشک بستگی داره
که بدگویی همکارمون رومی کنیم ،مطالعه و درننتیجه افزایش سطح علمی روبها نمی دیم،از پاراکلینیک در جهت تشخیص استفاده نمی کنیم،بدون نسخه دارومیدیم،برای جلب مشتری تعرفه خودمون رو کم می کنیم،با دامدار انچنان گرم میگیریم که تمام رازهای خومون رو بهش میگیم، کر به جایی رسیده که دامدار میه چراباید برای کاغذ پول یدم من خودم بهتر بلدم
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
در هنگام انتقال، سازمان دامپزشکی زیر نظر شخص وزیر بهداشت فعالیت خواهد کرد.
کار اصلی سازمان دامپزشکی درمان نیست بلکه برنامه ریزی کلان و نظارت حاکمیتی است.

انصافاً آیا بیشترین حجم کاری سازمان دامپزشکی با محوریت زئونوزها نیست؟

آیا نظارت بر کشتارگاه ها و واحدهای صنفی تولید فراورده های دامی اساساً مربوط به سلامت انسان نیست؟

در زمینه بیماری های اختصاصی دامی، شما و همه می دانیم که سازمان اکثر موارد را به کلینسین های بخش خصوصی سپرده است که در صورت انتقال به وزارت بهداشت شرایط قانونی برای برخورد با افراد متخلف غیردامپزشک بسیار فراهم تر می شود و در مورد چند بیماری بزرگ و مسری خاص دام ها مانند تب برفکی، LSD و PPR حداق وضعیت از اینکه هست بدتر نخواهد شد.
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
1
0
سلام.استقلال سازمان تنها راه برون رفت از این همه مشکلات است.رفتن زیر سایه وزرات درمان بر مشکلات ما خواهد افزود.با نظر اقای دکتر عرب موافقم.در بهترین شرایط ممکن ما در وزرات درمان زیر مجموعه معاونت بهداشتی قرار خواهیم گرفت و همانطور که مستحضرید معاونت بهداشتی در وزرات درمان جایگاهی ندارد.اگر هم روزی قرار شد که این انتقال انجام شود ،خواهشی که از بزرگان و دست اندرکاران سازمان دارم ،شفاف و روشن در خصوص وضعیت جدید و نحو تعامل ما با این وزرات خانه بصورت مستند ،قبل از انجام این عمل برای جامعه دامپزشکی توضییح داده شود .ولی کاش جامعه دامپزشکی بر استقلال خود به صورت یک سازمان زیر نظر ریاست جمهوری مسر باشد.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
0
1
این انتقال قطعا اتفاق خواهد افتاد.
هرکه او دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش
ما طبیب هستیم و نه کشاورز
نظر شما
ادامه