کد خبر: ۳۵۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
ماست به دلیل اسیدیته‎ای که دارد نمی‎تواند بستر خوبی برای عامل تب مالت باشد و برای بقا یا تکثیر این عامل محیط مساعدی نیست/برنامه سازمان دامپزشکی این است که باید دامپزشکی به موضوع نظارت بر شیر بصورت جدی وارد شود/ بار میکروبی در کارخانه مشخص می‎شود و اگر هم قرار باشد مشکلی پیش آید و شیر آلوده خارج شود از آنجا است نه از ایستگاه تجمیع شیر!...

حکیم مهردکتر ربابه شیخ الاسلام مدیر سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیراً با انتقاد از عدم وجود نظارت در ایستگاههای تجمیع شیر مدعی شده است : در ایستگاه‌های خرید، زمانی که شیرهای آلوده به باکتری تب مالت یا میکروب‌های دیگر برگردانده می‌شود، همین شیرهای آلوده دوباره در مغازه‌ها به صورت فله‌ای، ماست و یا دیگر فراورده‌ها به مردم عرضه می‌شود. (متن کامل اظهارات ایشان : اینجا)


نشریه حکیم مهر این موضوع را با دکتر سید محسن دستور و دکتر محسن مشکوة به ترتیب رئیس و معاون سازمان دامپزشکی در میان گذاشت که پاسخ آنان به این شرح است :

 

حکیم مهر : یکی از مدیران سابق وزارت بهداشت (خانم دکتر شیخ‎الاسلام) اخیراً مدعی شده‎اند به دلیل ضعف نظارت، شیر آلوده در ایستگاه خرید وقتی برگشت می‎خورد بصورت ماست یا به شکل فله دوباره به مصرف می‎رسد و عامل شیوع تب مالت می‎گردد! نظرتان در این خصوص چیست؟

دکتر دستور (رئیس سازمان دامپزشکی) :

 شیر همیشه تابع یکسری مسائل حاشیه‎ای مثل قیمت یا روی دست دامدار ماندن هست و با برخی مسائل جانبی عجین است. در مراکز جمع‏آوری شیر یکسری آزمایشات اولیه انجام می‎شود ولی در این مراکز بار میکروبی اندازه‎گیری نمی‎شود و لذا این ادعا که در مرکز جمع‎آوری شیر بار میکروبی مشخص می‎شود درست نیست. بنابراین بار میکروبی در کارخانه مشخص می‎شود و اگر هم قرار باشد مشکلی پیش آید و شیر آلوده خارج شود از آنجا است نه از ایستگاه تجمیع شیر! ضمن اینکه در شیرهای خرده جمع‎شده در مراکز جمع‏آوری شیر قاعدتاً بار میکروبی بالاتری نسبت به شیری که مستقیم از دامداری به کارخانه می‎رود مورد انتظار است. این موضوع را آقای دکتر مشکوة بهتر می‏توانند جواب بدهند. حالا توضیحات بیشتر را از آقای دکتر مشکوة بشنوید :

دکتر مشکوة (معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی) :

   من می‎خواهم بگویم بنا بر این نیست شیر با عامل تب مالت حذف بشود. این شیر به کارخانه می‎رود و با عملیات حرارتی عامل میکروبی عقیم می‎شود. پاستوریزاسیون که ترکیبی از زمان و دما است برای از بین بردن عوامل بیماریزای مشترک بین حیوان و انسان مثل بروسلا (عامل تب مالت) و عامل سل و حتی برای از بین بردن میکروبهایی که عامل بیماریزای مشترک نیستند اما با تولید آنزیم روی کیفیت شیر اثر می‏کنند انجام می‏شود. لذا در این خصوص نگرانی وجود ندارد. در مورد ماست هم حرارتی که به شیر داده می‎شود عامل تب مالت را عقیم می‎کند و بعد حدوداً این حرارت نصف می‎شود و به شیر مایه زده می‏شود تا ماست تولید گردد. ضمناً ماست به دلیل اسیدیته‎ای که دارد نمی‎تواند بستر خوبی برای عامل تب مالت باشد و برای بقا یا تکثیر این عامل محیط مساعدی نیست. اما مشکل مربوط به مراکز جمع‏آوری شیر که ایشان گفته‎اند مربوط نمی‎شود بلکه مشکل به کارخانه برمی‏گردد. کارخانه وقتی می‎خواهد شیر را تحویل بگیرد از آن نمونه‎برداری می‏کند و در آزمایشگاه خود تست‎هایی برای اطمینان از تازه بودن شیر ، مجاز بودن میزان آب شیر و عدم تقلب و یا از نظر ارگانولپتیکی و میکروبی انجام می‎شود و در صورت وجود مشکل شیر را تحویل نمی‏گیرد. حالا اینجا چه بر سر این شیری که کارخانه تحویل نگرفته می‎آید مسئله است!

حکیم مهر : همین جا مسئول رسیدگی کیست؟!

دکتر مشکوة : توافقی که از گذشته بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود داشته این است که مسئولیت نظارت بر شیر خام با سازمان دامپزشکی است اما از آنجایی که فرآوری مثل پاستوریزاسیون یا استریلیزاسیون یا تخمیر روی آن صورت می‎گیرد مسئولیت نظارت با وزارت بهداشت است.

حکیم مهر : پس مسئولیت نظارت بر شیری که در کارخانه تست بشود و تحویل گرفته نشود با سازمان دامپزشکی است؟

دکتر مشکوة : بله ... سازمان دامپزشکی است اما به دلیل اینکه وزارت بهداشت در کارخانجات پاستوریزاسیون حضور داشته ، سازمان دامپزشکی با توجه به مجموعه فعالیتهای دیگری که داشته و به حساب اینکه وزارت بهداشت در آنجا حضور دارد در بحث کارخانجات شیر ورود جدی پیدا نکرده است! اما مثلاً در کشتارگاه که وزارت بهداشت حضور ندارد ماحصل خوراکی که گوشت یا آلایش خوراکی دام هست و از کشتارگاه بدون انجام فرآوری بیرون می‏آید به خوبی تحت نظارت سازمان دامپزشکی است.

حکیم مهر : ان شاء الله در برنامه سازمان دامپزشکی هست که در بحث شیر بطور جدی وارد شود؟

دکتر مشکوة :  برنامه سازمان این است که باید دامپزشکی به این عرصه وارد شود.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
همه میدانند نظرات خانم دکتر شیخ الاسلام زیاد هم بیراه نیست سازمان دامپزشکی دستورالعمل اجرایی برای شیرهای برگشتی ندارد
دكتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
0
0
خانم دكتر ربابه شيخ الاسلام متاسفانه به دليل اينكه دوست دارند مثل سابق كماكان روي آنتن خبرها باشند، با تاسيس يك موسسه اي سعي دارند در هر موضوعي كه حتي به آن آگاه هم نيستند، اظهار نظر كنند. مطمئن هستم ايشان نه تاكنون يك مركز جمع آوري شير ديده اند و نه حتي يك گاوداري شيري. اطلاعاتشان هم به عنوان يك پزشك در مورد بهداشت شير، چندان كامل نيست. به هر حال عشق خبر سازي است ديگر. نبايد خيلي جدي گرفت!!
ناظر بهداشت شیر
|
-
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
0
0
با سلام....
لطفا در خصوص اظهار نظرهای علمی و اداری، پست های اجرایی مسئولین سازمان را در نظر بگیرید.در خصوص شیر خام و فرآورده های خام دامی مرجع صاحب نظر اداره کل نظارت بر بهداشت عمومی می باشد که زیر نظر معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی جناب دکتر چرخکار است.لذا اظهار نظر دکتر مشکاه هرچند صاحب نظر هستند ولی با توجه به ابلاغ مصوبه 1387 هیات وزیران مشخص میکند که علی رغم سابقه کاری در حیطه نظارت بهداشتی اطلاع کافی ندارند.طی مصوبه مذکور نظارت بر کلیه مراحل تولید و توزیع مواد خام دامی با سازمان دامپزشکی می باشد.همچنین حضور دامپزشکان در کارخانجات فرآورده های گوشتی و لبنی و اخذ پروانه تا قبل از فرآوری لازم است.بطوریکه در حال حاضر کارخانجات معروف کشور در زمینه لبنیات و گوشت (سوسیس و کالباس و همبرگر ) از وجود مسئولین فنی بهداشتی دامپزشک بهره مند می باشند و بکار گیری سایرین هم در دستور کار کلیه ادارات کل دامپزشکی می باشد.مشکل پیش رو نرخ حقوق و قرار داد با شرکت نظام سبز سلامت می باشد که فاقد وجاهت قانونی از سوی کارفرما و دامپزشکان می باشد.
خواهشمند است در حیطه اظهار نظرها شان و مسئولیت اجرایی افراد سنجش گردد.
VET
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
بیایید کلاه خودمان را قاضی کنیم شیر برگشتی از کارخانه چه میشود؟
نظر شما
ادامه